Inlägg från: Susanne, Lund |Visa alla inlägg
  • Susanne, Lund

Gemensam ekonomi, hur gör ni?

Vi har varsitt lönekonto, ett gemensamt där vi betalar alla räkningar ifrån och ett "hemligt" konto som vi inte har något visakort till. Det är där bröllopspengarna ligger :)
    Vi för över lika mycket varje månad till det gemensamma kontot. Vi har räknat ut ung hur mycket vi lever för varje månad o så splittar vi det. Oförutsedda utgifter och roliga saker som ny tv det betalar min blivande eftersom han tjänar ung. 4 gånger mer än vad jag gör eftersom jag är arbetslös just nu. Därför är det lite skevt fördelat hos oss just nu.

Jag håller med er andra om att det kan vara dumt att "dela skevt". Samtidigt ska man inte glömma sambolagen. ALLT som köps in till det gemensamma hemmet skall delas lika. Spelar ingen roll vem som har betalat. Detta drabbar den som lagt ner mycket pengar i det gemensamma hemmet men samtidigt skyddar den som betalat alla konsumtionsvaror som ju inte finns för uppdelning. Så se till att skriva samboavtal eller ha en rättvis fördelning på ekonomin så det inte behöver bli bråk.

• Susanne, Lund

Phidelie
    Jag förstår precis vad du menar. Jag vill absolut ha mitt eget konto där jag kan ha mina pengar så jag slipper "be om lov" som du sa. Den känslan vill jag undvika i alla fall.

• Susanne, Lund

föralltidhans
    Vi gjorde precis så när jag pluggade också men skaffade till slut ett gemensamt konto. Det underlättar när man ska köpa saker till det gemensamma hemmet så slipper man bråka om vem som la ut pengar senast och hur det ska delas upp så det blir rättvist m.m.
    men ni har kanske ett system för det?

Svar på tråden Gemensam ekonomi, hur gör ni?