• summergirl

Hur fördelar ni eran budget?

Hej! Jag är lite nyfiken hur pengarna är fördelade när man har en budget? Om man tex har en budget på 100000 eller 50000.Själv har vi en ganska liten budget på ca 25000, och jag undrar lite vad de som betalar mer får som inte vi får? Om det är mer gäster, dyr ring eller bröllopsresa...

• Svar på tråden Hur fördelar ni eran budget?
  • Clobberella

Vi har en budget på 40000, men accepterar att den kan stiga till 45000 när allt småplock är fixat...

vi räknar:
    mat inklusive lokalhyra, personal, städ mm: 20000
    Kläder: ca 2000 pga att jag syr själv och fått rabatt på tygerna
    fotograf max 5000 förmodligen inte alls så mycket, men vi har inte fått prislistan än.
    hotellrum bröllopsnatten: 1200 kr
    vin osv... nån tusenlapp?
    Hår & smink kostar gratis, fixar själv
    Blommor: ett par hundralappar. gör allt jobb själv.
    Vigselring:3-3500 kr

det var nog de stora sakerna. Sen tillkommer bröllopsresan och den budgeten är nog nästan lika stor som den till bröllopet.

• Labidochromis

Vi har en budget på 93 966kr, väldigt mycket pengar som vi är stolta över att ha sparat ihop under 2,5 år.

Så här ser vår budget ut

Bruden skönhet, bukett 5020kr
    Brudgummen kläder 3500

• Labidochromis

Fasiken den slank iväg...så här skulle det vara

Vi har en budget på 93 966kr, väldigt mycket pengar som vi är stolta över att ha sparat ihop under 2,5 år, speciellt med tanke på att min m2b studerar. Vi kommer att ha 60 gäster.

Så här ser vår budget ut

Bruden skönhet, bukett 5020kr
    Brudgummen kläder 3500kr
    Tärna kläder + bukett 1000kr
    Festen mat + dryck 44341kr
    Praktiska detaljer
    (vigselring, äktenskapförord,vaccin, inbjudan) 8410kr
    Efter bröllopet
    (bröllopsnatten,
    2 veckors resa) 31695kr

• Fröken Rosenknopp

Vårt gick på 11.000

25 på middagen 50 på vigsel/efterfest
    Ringar 90 kr styck
    Klänning 2000 kr (otroligt vacker prinsess-stil med lååångt släp)
    Tiara, skönhet (hårnålar, parfym, brun utan sol osv.) 1000kr
    Mat gjorde min mans föräldrar
    Hyra av frockkoat 2300kr
    Lokal 3000kr
    Blommor mig 550
    Tärna 140
    Kroasage gjode tärnan av ovanstående buketter
    Hår/smink gjorde tärnan
    Musik av vänner
    DJ vän
    Vänner till allt annat också
    och lite annat

Typ hälften av budgeten gick direkt till mig och min man... men det är vi värda

Det blev en prinsess-vigsel som vi önskade. Med pärlor otroligt vackra detaljer och en fantastiskt dag!

Vi fick LYX flärd och ett extravagant bröllop efter mycket planering och hjälp från många vänner!

• Fröken Rosenknopp

ps. bröllopsresan önskade vi i present och jag känner en proffs fotograf som fotar gratis ibland ds.

• Labidochromis

Jag är superimponerad Fröken Rosenknopp!

Men jag nog tycker att man skall räkna med kostnaden för maten, trots att ni fick den av svärföräldrarna . Mest för att det skall gå att jämföra med andra men ändå helt otroligt att få ihop allt på bara 11,000kr! Starkt jobbat!

• Noja

Jag är också mycket imponerad, men hur har ni lyckats med ringar för 90kr/st?

• Fröken Rosenknopp

Vi köpte ringar i brons från Gotland...

Speciella, helt klart!

Billiga... JA

Många trodde att vi skulle ha en enkel vigsel då de hörde vår budget... snacka om förvånade de blev!

• Alcar

Vår budget ligger på runt 15 000kr varav vigselringen kostar hälften. 20 gäster.

Brudens utstyrsel 1000kr (1500 i gåva + frisyr och smink gratis av syster)

Blommor ordnar svärmor och hennes vän som är florist.

Brudgummens utstyrsel 2500kr (varav allt egentligen inte går i denna budget eftersom han skulle köpt en kostym iaf)

Festlokalen lånar vi av en vän.

Buffé/fika/coctail och tårta får vi i present (men det skulle inte bli så dyrt ändå)

Vigselring 7000kr (var budgeterad till 3000kr, men jag var bara tvungen att ha den när jag fick sen den!)

Byta efternamn hos PRV 1500kr (till mormors flicknamn)

Vigselförrättaren får 500kr för att åka ut till en sjö och viga oss.

Fotografen kostar 3000kr för 1,5h fotografering och cirka 40 bilder.

Bröllopsresa önskar vi oss i bröllopspresent.

Vi har valt bort bröllopsnatt på hotell, lyxig transport, alkohol, nya skor/underkläder, liveband osv.

Resten kostar max nån hundralapp här och där, vi har valt att ha ett lite enklare bröllop som ändå är tänkt att bli väldigt mysigt. Tack vare bra kontakter så funkar det ju bra för oss två studenter också, så det är ju aldrig fel.

• FruÖlandstok

Vår budget är räknad på 15000

mina kläder ca 1500
    hans kostym 1500-2500
    ringar ska göra om min mormors mormors gamla ring

festlokal 1300
    mat 5000
    dricka ca 1500 (självkostnadspris i baren)

det är vad vi har än så länge.. resterande ska gå till festen iaf.. vi prioriterar den då även om vigseln är viktig så vill vi ha en rolig kväll för släkt å vänner speciellt då det varit en jobbig tid för ganska många.

Svar på tråden Hur fördelar ni eran budget?