• summergirl

    Hur fördelar ni eran budget?

    Hej! Jag är lite nyfiken hur pengarna är fördelade när man har en budget? Om man tex har en budget på 100000 eller 50000.Själv har vi en ganska liten budget på ca 25000, och jag undrar lite vad de som betalar mer får som inte vi får? Om det är mer gäster, dyr ring eller bröllopsresa...

  • Svar på tråden Hur fördelar ni eran budget?
  • lotta49

    Hej! Vi har lagt en budget på ungefär 70000 kr.
    Jag har inte lagt upp vår budget ordentligt än men kan vi komma under den summan är vi bara glada. Dock vill vi inte känna att vi snålar. Har läst lite tidigare i tråden om det här med hög eller låg budget och att folk
    tycker både si och så om det på BT.

    Nu skiljer det ju en hel del i priser om man jämnför storstäderna med landsbygden
    så därför kanske budgeten stiger om man tex bor i Stockholm jämnfört med tex Katrineholm fast man köper samma tjänst.

    Hur som helst så är varje pars budget här på BT inte något konstigt i mina ögon,
    huvudsaken är att man får det bröllopet man drömt om!

  • tici

    Labidochromis,

    eh ringarna hade jag ju glömt!!

    Ok lägg till ca 15000 kr till, hm mycket pengar det där och då är ju inte bröllopssesan bokad. Skulle jag dra ner på kostnaden kanske jag skulle välja bort vår transport från kyrkan, lite onödig kostnad men det andra skulle jag nog inte vilja spara in på, kommer nog att komma på mer i slutändan ändå

    Huvudsaken är ju att man får gifta sig med den man älskar och att man blir glad och nöjd över hur dagen blir!

  • maljor

    Vi har en bugdet på ca 40000 men har buffert ifall nått skulle bli dyrare.
    Såhär har vi fördelat:
    Klänning 3100
    Hans kläder 1200
    Ring 3800
    Mat 6500
    Dricka 4000 (kommer ha bar till självkostnadspris)
    Fotograf 8000
    Lokal 950
    Bil (amerikanare) 300
    Hotellrum 1500
    Underkläder 450
    Trycksaker ca 1000
    Trubadur 4000
    Tårta 1500
    Bukett 1200
    Hår 1100

  • maljor

    Har räknat högt på det mesta så det borde inte dra över men man vet ju inte vad som händer....

  • Lilla Li

    Vigselannons i JP - 550 kr
    Vigselannons i GP - 550 kr
    Blommor till utsmyckning - 850 kr
    Tärnbukett - 250 kr
    2 corsage - 600 kr
    Präst - 750 kr
    Brudklänning - 5200 kr
    Underkläder - 1000 kr
    Skor - 1000 kr
    Håruppsättning - 3000 kr
    Hyrd frockcoat - 2000 kr
    Hyrda lackskor - 500 kr
    Fotografering - 2500 kr
    Vigselring - 4000 kr
    Fest (mat, dryck, lokal, personal) - 35510 kr
    Tårtor - 1000 kr
    Egna CD-skivor - 100 kr
    Gästbok - 200 kr
    Bröllopsnatt - 1600 kr
    Transport från kyrkan - 600 kr
    Trycksaker, kuvert, porto - 2265 kr
    Tackpresenter (3 st) - 1250 kr

    Totalt - 65275 kr

    Vi har också räknat högt på en hel del saker. Lagt på ca 500 kr på de saker där vi är osäkra. Vissa saker är billigare tack vare kontakter. Min bukett är t.ex. inte medräknad för den får vi gratis. Tärnbukett och corsager är det inte ens säkert att vi har så den kostnaden kanske försvinner också.

  • Lilla Li

    Kan förresten tillägga att kostnaderna för mat är beräknade för 70 pers, men vi kommer antagligen landa på 60 pers.

  • K -76

    Vi var drygt 50 personer.

    Festen, inkl mat, dryck, fri bar, lokal och personal gick på nästan 30.000:-

    Brudens kläder, inkl vinterkläder, håruppsaättning, make, ect 4600:-

    Brudgummens kläder: 1600:-

    Tärna och marsalk: 1400:-

    Blommor: 1500:-

    Trycksaker 1600:-

    Foto inkl tackkort och CD till gästerna: 4800:-

    Transporter: 800:-

    Bröllopsnatt: 800:-

    Vi kom dock rätt billigt undan med tanke på vilken typ av bröllop vi hade, men det var pga kontakter och hårt arbete från vår och vår familjs sida.

  • A:s wife

    här är de stora bitarna, vi räknar med att bjuda ca 70pers:
    mat och dryck inkl lokal och personal: 30 000 (kontakter)
    Kläder till brud, -gum, tärna och bestman: 7-8000
    blommor: 1500
    trycksaker: 3000
    transport: 0kr (kontakter)
    smink: 500 (kompis är make up-artist)
    Ringar: 8-10 000
    resa inkl bröllopsnatt: 15-20 000

    allt som allt tror vi att det landar på drygt 70 000, men man vet aldrig riktigt...

  • K -76

    maljor:
    Vad jag saknar i er budget är kostnaden för serveringspersonal samt dekorationer av lokalen och ev dukar och servetter. Det kan hända att det finns i lokalen, men det är nog inte det vanligaste om man inte är på en restaurang.

    Du har kanske redan koll på det, men det hade inte vi...

  • maljor

    K-76

    Dukar lånar vi gratis av styvfarmor - riktiga linnadukar - så därför har jag inte räknat med en sådan post. Sen så har vi kompisars småsyskon som ska servera (fylla på när faten är tomma - vi ska ha buffé) och de kommer vara 2 st och räknas in i det andra (mat och dricka).
    Dekorationer finns en hel del annars har vi köpt riktigt riktigt billigt så det räknas inte som någon stor post (ca 200kr).

  • Pomodoro

    Raknade faktiskt ut det har igar, fick en smarre chock:
    Ca 40-60 gaster
    Klanning: 5400 kr
    Kostym: 5800kr
    Skor, underklader, skjorta, slips etc: 1500
    Ringar:2000
    Blommor:1000
    Brollopsresa+ resor t. Sverige: 12000
    Fotograf: 4000
    DJ: 5000
    Smink & Make-up: 1000
    Mat och dryck: 20000

    Det ar helt otroligt hur mycket brollop kostar! Man glommer latt de sma sakerna...
    Men vi har sparat ett tag sa det gar bra.

  • Too Be  gift nu

    Flyg 17052kr
    Hotell 11500kr
    Weddingpackage
    (präst, fotograf + förstorade kort + alla bilder på CD, fotoalbum, "certificate holder", brudbukett, champangeglas, caketopper och tårtbestick, videofilmare och dvd ,tårta, "small reception",limo, tillstånd för att vara i nationalparken) ca 20000 kr
    Wedding Licence 407kr
    Hår,Makeup,Smycken,Skor 2500kr
    Brudgummens Kläder 2800kr
    Ringar 23000kr

    GÄSTER: 30 personer
    Inbjudan, kort mm 650kr
    Lokal 2000kr
    Catering 6000kr
    Dukning 825 kr
    Dricka 5000 kr

    Sedan tillkom ca 15000kr för fickpengar och gratitudes under bröllopsresan.

    Vi är kanonnöjda med allt och fick det precis så som vi ville ha vårat bröllop !!

  • keeya

    Vi har ca 50 gäster och en budget på ca 40 000

    Ring 15000
    klänning 6000
    Frisör/smink 2000
    brudgum 2000
    buketter/corsage 2000
    Lokal och övernattning på herrgård: 0
    (känner ägarna)
    3 rätters för de närmaste 20: 3000(har eget kött från älg, lagar mycket av maten själva)
    Buffé övriga 30: 4000
    Tårta 1000
    Bar till självkostnadspris 0
    DJ 1500
    kort, program och trycksaker: 1500
    utsmyckning lokal 1000
    presenter 1000
    fotograf (väninnor) 0

    brudens föräldrar bjuder på middagen och festen så det enda vi betalar är egentligen våra kläder och förberedelser. väljer man en billigare ring blir det väldigt billigt.

    Bröllopsresan gör vi på ettårsdagen så att vi sprider kostnaderna en aning.

Svar på tråden Hur fördelar ni eran budget?