• Maria

katastrofbröllop

Det som kan verka som en katastrof behöver inte bli det om man tar det på rätt sätt. Jag var med och hjälpte till vid ett bröllop där festen hölls i ett jättetält. Tyvärr hade det regnat extremt mycket tiden före bröllopet och ängen där man satt upp tältet hade blivit helt vattensjuk. Vi hade dock lyckats lösa detta med en slags dike och en stor pump som pumpade undan vattnet strax bakom tältet. Mitt under festen märkte vi plötsligt att det började bli blött på marken. En snabbkoll visade att pumpen inte fungerade längre - den snurrade runt men pumpade inget vatten. Vi försökte fixa den (tänk er tre killar i frack och jag i långklänning som står och försöker fixa en pump mitt i natten !).

Efter ett slag fick vi ge uppm det gick inte att få den att pumpa igen. Brudparet beslöt att fortsätta festen som om inget hänt...men marken blev ju allt blötare. På slutet blev det rena gyttjedansen - dansgolvet var täckt av en allt djupare lergyttja. Men som tur var hade de äldre släktingarna hunnit att åka hem och de som var kvar tog det hela på skoj och festen blev trots allt riktigt lyckad. Jag har aldrig sett en smutsigare brud, men hon skrattade åt det hela och sa att nu kommer i vart fall ingen att glömma deras bröllop !

• Maria

Jag kan tillägga att vid bröllopet som mer eller midre slutade med gyttjedans så var någon skämtare framme och livade upp det hela: när vattnet/gyttjan hade stigit så pass att de började plaska om fötterna så satte någon på filmmusiken från "Titanic"....det var ju som på ett sjunkande skepp. Allmänt gapskratt utbröt !

Vid vårt egna andra bröllop i mitt hemland verkade först en katastrof inträffa: en grupp män, i kamoflageuniformer och med automatvapen, rusade in mitt under festen och vi trodde först det var rånare eller gerilla eller något sådant. Nu var det inte det, bara en polispatrull som letade efter en efterlyst person från vår by som de tydligen trodde var med på vår fest, vilket han inte var. Så snart som de insett det så gav de sig iväg.

Svar på tråden katastrofbröllop