katastrofbröllop
Gud vilken tråd! Hoppas att man kan se det något kul i allt som sker.
Min kompis gifte sig för några år sen och har ännu inte sett sin video från bröllopet. Hennes man + hans bestman (hans bror) hade druckit whiskey i mängder dagen innan vigseln. På bröllopsdagen får de inte ner en bit mat utan bara lite vatten. Bestman svimmar i kyrkan precis när löftena ska avläggas. Den ena systern till brudgummen dricker sig så full att hon däckar i en soffa och bestman var likafull, men skyller sin fylla på huvudvärk och svimningen i kyrkan.
Mitt eget bröllop var ingen katastrof, visst hände det saker, men allt gick att lösa. Vissa saker får man ta med en klackspark:
1. När mannen skulle hämta blommorna, var en tärnbukett inte gjord. Floristen fattade sig snabbt och fixade ihop buketten, som dock inte såg likadan ut som den andra. Men vem lade märke till det?
2. Prästen sa fel namn till tärnan i kyrkan som skulle läsa en dikt.
3. Fotograferingen blev inte riktigt som jag tänkt mig. Bilder på brudpar + släkt uteblev, samt bilder på våra händer efter att vi fått ringarna på oss.
4. Videofilmningen av större delen av festen och de som höll tal uteblev. Orsaken var att han som filmade var upptagen med att följa VM i fotboll.
(Vi har dock fått alla tal nedskrivna av gästerna.)
5. Bröllopstårtan fick inte plats i kylskåpet i festlokalen. Den körde min mamma till Konsum (närbutiken), de fick inhysa tårtan i sin kyl tills vidare. Tårtan blev sen hämtad med taxi lagom till kaffet.
Det enda som jag riktigt störde mig på var att den ena brudtärnan och hennes man hade fått sova i vårt hus och hade dyrt och heligt lovat att inte släppa in någon eller hitta på något bus själv i huset.
Detta löfte hölls inte och jag bröt ihop och grät i flera timmar dagen efter bröllopet. Jag var grymt besviken i flera månader, men har idag förlåtit henne.