• pickolina

sterilisering?

Den enda jag vet att jag känner som är steriliserad är min far... Jag har aldrig ens tänkt tanken att det är något som man dömer en annan människa för. Men folk är ju underliga!.. Om du anser att det är det rätta för dig så tycker jag att du ska strunta i folk runtom. Vill du slippa diskussionen så behöver du ju inte nämna det över huvud taget. Om diskussionen kommer upp så får du nog räkna med att vara ganska "tuff och hård". På samma sätt som folk blir ifrågasatta för att dom väljer att inte skaffa barn alls, eller plastikoperarera sig osv. Människor lägger sig i alldeles för mycket och väljer man mot normen, eller deras norm, så får man vara beredd på att kunna stå för det. Tyvärr!..

• pickolina

Där kan jag inte hjälpa dig.. Hoppas någon annan här på forumet har erfarenheter eller känner någon som gjort det. Jag skulle även råda dig att googla, om du inte redan gjort det?! Jag vet att jag googlade på det ganska nyligen och tydligen så är ingreppet ett helt annat idag än det var förr. Man knipsar helt enkelt bara av äggledarna, har jag för mig, och detta påverkar inte kvinnan på något negativt sätt alls, så som det kunde göra förr när man tog bort en massa... Se om du kan hitta en bra gynekolog att prata med oxå, som lyssnar och tar sig tid för att prata igenom det hela och svara på alla frågot du kan tänkas ha.

Hoppas det löser sig för dig!..

Hur som helt så får du nog (tyvärr) räkna med att alla människor inte kommer att förstå... Men detta handlar ju om dig och det du beskriver låter ju som ett helvete, så JAG och många andra med mig skulle nog förstå dig mer än väl!..

• pickolina

Här kommer lite info från nätet om hur själva ingreppet går till och hur det påverkar.

"Vad sker vid ingreppet?

Om din övertygelse och ditt beslut står fast, består själva operationen av ett mindre ingrepp. Äggledarna, där befruktningen av ägget och spermien sker, stängs av. Möjligheterna för passage och befruktning av ägget försvinner.

Det sker ingen förändring av din hormonproduktion, sexlust eller menstruationer efter steriliseringen.

Steriliseringen utförs under en eller ett par dagars vistelse på sjukhus. Under full bedövning utförs sk laparoskopi (titthålskirurgi). Genom ett tunt metallrör, som försiktigt förs in genom huden vid naveln, fastsättes en liten klämma eller ring kring äggledarna. Det är allt! En egentlig operation med avskärning av äggledarna utförs fortfarande på vissa ställen och i tekniskt svåra situationer. Det förekommer också att läkaren går in vaginalt, under narkos, och skruvar in en liten spiral i varje äggledare. Äggledaren "ärrar" därefter ihop sig vid skruvarna, vilket leder till totalstopp i äggledaren."

• pickolina

Tiima - Det är ett lika enkelt ingrepp på kvinnan som på mannen. Däremot så är det vanligare med komplikationer för män. Det kan tex orsaka problem med ståndet, både fysiska och psykiska...

Svar på tråden sterilisering?