• Brud 070707

Kostnad för alkohol

Hejsan!

Vad har ni för budget för alkoholen?? Jag tycker det är jätte svårt att beräkna detta. VI hade tänkt oss Champange när gästerna anländer, vin, öl och cider till maten, avecc till kaffet och sedan fri bar med öl, cider och några drinkar.

Vad skulle det tänkas kosta för ca 60 personer respektive 100 personer? Nu räknar vi med normal drickande eller inte "så mycket"drickande personer

• Svar på tråden Kostnad för alkohol
  • Brud 070707

Snaps till maten måste de ju finnas också för de som så önskar.

• Brud 070707

Är det ingen som har någon aning?? Givetvis hade vi tänkt att åka till TYskland!

• 1inda

Hej! Vi ska oxå handla i tyskland för ca 70 pers, öl vin cider till maten (kommer finnas till en del till resten av festen oxå men inte så jättemycket) avec till kaffet och campange till brudskålen, detta har vi räknat på och kommer kosta ca 5000kr. hoppas det är nån hjälp!

• Fru Cinderella

Vi har vinpaket på restaurangen på 130kr, då ingår fördrink (mousserande) 1 glas vin till förätten, 1 glas vin till varmrätten med omfyllning, samt avvec och kaffe.. det blir ca. 7000kr (räknat på att alla 54 gäster dricker alkohol vilket inte alla gör eftersom vissa är barn, kör etc)

• Lilla Li

Min blivande svåger och hans fru gifte sig i våras. De hade ca 90 gäster, köpte vin och sprit i Tyskland för ungefär 5000 kronor. Man fick obegränsat med påfyllningar i alla glas och obegränsad tillgång till alkohol efter middagen. Det fanns vin, whiskey, cider, alkoläsk, likörer, snapsar, sprit... You name it!

Idag, 8 månader senare, har de fortfarande kvar hur många flaskor som helst! De kan gödsla med det! Hellre för mycket än för lite iofs, men tänk er för. :)

Det som gick åt mest var konstigt nog whiskeyn... :D

• -Satine-

Här kommer en liten uträkning från en van tysklandsshoppare

Öl: Ett flak på bordershop (köp inte inne i landet, då de tyska pantreglerna är lite konstiga - och dyra) kostar från ca 60:- Om du räknar 5 öl/pers, blir det ca 25 flak för 100 pers = ca 1500:-

Cider/Alkoläsk: På bordershop kostar ett flak kopparbergs cider 50 cl ca 170:-. 3 cider/pers = ca 2000:- för 100 pers. Detta brukar vara det dyraste alternativet... inne i städerna finns billigare alternativ att hitta i de stora köpcentrumen!

Vin: 100 flaskor vin kan man få för 2000:- utan problem!

Avec och sprit: Om ni beger er till en tysk supermarkt hittar ni enorma utbud av likörer och spritsorter! Kopior går på ca 40-60:-/flaska. 2 avec och 3 drinkar/pers skulle innebära ca 25 st 70cl-flaskor = 1300:-

6-7000:- för 100 gäster hade jag räknat med! Det man inte dricker upp kan man väl ge bort eller nåt - 10000 gånger hellre det än att riskera att något tar slut... Hemska tanke!

Hoppas det hjälpte lite

• Brud 070707

Satine tack så hemskt mycket för dina uträkningar det var precis de jag behövde veta =)

• -Satine-

Det var det lilla Jag har även full koll på vilka bra & billiga affärer ni kan åka till, så om du vill veta är det bara att fråga.

• A:s wife

Kan man välja ut viner i Sverige (vad som passar till maten osv) och vara säker på att det finns att köpa i Tyskland vid gränsen? eller får man ta det som råkar finnas?
    är typ italienska viner också billiga eller är det bara de inhemska tyska vinerna?

• nyförlovad 3 juni

Satine

tar gärna emot tips om bra affärer och vilken stad de ligger i. ska åka i vår...

• Kristinehamn 2007

Ni verkar ju rejält insatta... Hur kan man få tag på riktig champange till ett bra pris? Finns det oxå i Tyskland, eller blir det mousserande man får köra på då?

• Brud 070707

Vet ni om det är billigare i Frankrike med vin och champange eller kanske även öl? Vi ska nämligen på skidresa till Val Thorans i mars och funderar på om vi kan köpa med oss något därifrån. Givetvis vill vi köpa till det lägsta priset

Tacksam för all hjälp.

Jag är även intreserad över vilka affärer som är billigast.

• -Satine-

A:s babe - Nja, det finns en del av det svenska sortimentet, men långt ifrån det mesta! ALLA typer av viner är billigare i tyskland, inte bara de inhemska sorterna alltså, så även om man nog inte ska räkna med att hitta de exakta system-vinerna, går det att hitta många kända "märken" Kolla t.ex. in bordershops hemsida där det står om sortimentet (ska kolla upp adressen).

Till alla som ska åka - Rostock är min shoppingfavorit, eftersom det är himla enkelt att hitta till närmsta supermarkt. KAUFLAND heter stället. Tar bara 10 min (max) med bil från färjeteminalen & där har de verkligen ALLT! Man kan säkert få vägbeskrivning

• -Satine-

oops, här kommer fortsättningen...

Man kan få vägbeskrivning på själva färjan i informationsdisken. Bordershop finns också i Rostock precis vid färjeterminalen.

Sassnitz har 2 superställen att shoppa på - Familia och Real, men dessa tar lite längre tid att hitta till - ca en halvtimme med bil och lite mer komplicerad rutt. De har iaf också ALLT och lite till!

• Frullan

Vi handlade allt utom öl på Systemet. Fördelen med det är att man kan lämna tillbaka oöppnat som blir över. Vi var 75 pers och handlade totalt alkohol för 7000:-.

På Systemet handlade vi för 6200:- (ej inräknat det vi lämnade tillbaka) och då fick vi:
    4 flaskor vodka
    50 flaskor rött vin
    3 falskor whiskey
    2 flaskor Bailey´s
    16 flaskor skumpa
    3 BiB

Vi lämnade tillbaka 1 flaska av vardera vodka, whiskey och Bailey´s samt 2 BiB.

7 flak öl köpta i Tyskland kostade 5:-/burk.

I baren hade vi bara vin och öl samt "resterna" av middagsvinet och skumpan. Annars hade det räckt med 12 flaskor skumpa...

Tror det gick åt alldeles "lagom" med alkohol - festen som höll på till klockan 06 och det var fullt på dansgolvet hela natten...

• A:s wife

-Satine-
    tack för svaret! ser fram emot att spana in hemsidan och kolla vad de har. man aknske kan ringa till dem och fråga i värsta fall, så man vet att man får det an vill...

Svar på tråden Kostnad för alkohol