Inlägg från: jagärsåkär |Visa alla inlägg
  • jagärsåkär

Kuvertpris

Tycker det är ok men... Själv vill jag inte göra så. M2b föreslog det men jag vill känna att jag verkligen bjuder alla... Stod inför ett liknande val inför en annan stor fest och till slut bjöd vi på allt. Det var lite tufft ekonomiskt men för mig kändes det bättre. Vi fick otroliga presenter som vi njuter av varje dag! Vackert porslin, en ljusstake osv.

Men det är helt ok att be om kuvertavgift. Det är nog mer en personlig inställning / fråga. Vi kommer spara tokigt mkt för att ha råd med det bröllop vi vill ha. Alternativet för mig hade varit att ha ett billigt bröllop men där vi bjöd alla ändå.

Som sagt: känn efter. Om ni kan och har möjlighet kanske ni ska försöka ha ett billigt bröllop o bjuda på allt? Så hade nog jag gjort...

• jagärsåkär

Vill tillägga några saker: risken med kuvertavgift är att vissa inte kommer ha råd, som kanske gärna hade gått på bröllopet och som ni vill ska närvara.

Ang att ha önskelista: för mig tar det också emot att ha en, men eftersom vi bjuder 100 personer har många sagt att vi bör ha en (vi har ingen kuvertavgift) eftersom många annars kommer ödsla tid på att leta saker som ingen vet om vi kommer gilla... Men önskelistan ska vara för de som söker den, INTE nämnd i inbjudan eller så. Bara för de som inte vet vad de vill ge oss...

• jagärsåkär

Hm... tänkte bara inskjuta att en kuvertavgift på 200:- kan göra att vissa tackar nej. Är man ett par blir det ju 400:- och så kanske inköp av kläder osv. Av våra vänner vet jag att en sån kostnad "märks". Folk är föräldralediga, har precis börjat jobba, bygger om hemma, pluggar fortfarande...

Men allt beror på de gäster man bjuder! Man har ju lite koll på kompisars ekonomiska situation.

• jagärsåkär

Blev nyligen bjuden på fest det var kuverpris och det fick mig att tänka på några saker:

1) har man kuverpris ska man avsäga sig presenter! det hade de här personerna inte gjort... vad gör man då? betalar och köper present, men det känns lite sniket. Det blir dyrt!!

2) det stod inget om vad som ingår!! Det ska man absolut skriva om man begär kuvertpris. Om gästerna ska betala för sig är det helt fel att de inte vet vad de betalar för... Skriv vad som ingår: 3 rätters middag, vin och annan dryck o efterrätt... what ever, men SKRIV allt!

Sist men inte minst: jag skulle personligen undvika kuvertavgift. Det känns inget kul att gästerna är bjudna MEN måste betala för sig? Nej... Hade vi haft sämre ekonomi hade jag anpassat festen därefter.

Det finns många fina möjligheter att ordna ett vacker o romantiskt bröllop som är budget-vänligt. Leta upp lite vacker natur, hitta en billig lokal i närheten, laga mat själva o ta hjälp av vänner... Tänk verkligen två gånger innan ni ber gästerna betala för sin egen mat på er stora dag. Jag tycker det känns fel. Antingen bjuder man eller så bjuder man inte. Men om alla betalar för sig bör man hellre "organisera" nåt... Typ om man organiserar ett event eller så... Men "bjuda" det gör man fullt ut. Inte halvdant, "kom gärna men betala för din mat".

Svar på tråden Kuvertpris