• lottae07

Kuvertpris

Hej,

Är det någon som har haft bröllop/varit på bröllop där man tagit kuvertpris för sina gäster? Vi vill gärna gifta oss till sommaren, men har inte ekonomin till att lägga en förmögenhet på ett bröllop. Istället för att få en massa presenter som man egentligen kanske inte har användning/plats för funderar vi på att ta betalt, självklart en mindre summa än det "verkliga" priset. Vi har många vänner som vi vet skulle vilja göra samma sak, men det gäller bara att någon "vågar ta steget" - det är ju ändå lite kontroversiellt. Eller?? Tar tacksamt emot era synpunkter/erfarenheter.

• Svar på tråden Kuvertpris
  • Fru Cinderella

Tycker själv att kuvertpris kan vara en bra lösning så länge ni trots det försöker hålla priserna nere.. kanske inte 600kr kuvertet på restaurang.. eller att ni kanske försöker betala delar av middagen och att gästen står för en viss summa..

Mentycker absolut ni ska köra på det om ni vill.. ha bara allt det negativa som finns runt ämnet i åtanke och försök lösa de problemen som folks ekonomi etc

• discodivan

vi var tyväär tvugna att ändra om vårt koncept för att kunna behålla vår plan att gifta oss i sommar, så nu blir det kuvertavgift istället. skriver i de nya inbjudningarna att vi istället för presenter önskar oss deras närvaro. och för de som vill kan de ju komma bara till ceremonin

• Mirremupp

Låter som en jättebra idé. Frågan är bara hur mycket man kan ta. Kanske inte mer än 250 kr per person eftersom man inte kan förvänta sig en större presentsumma från folk. Oftast får man ju ca 500 från vänner som kommer i par (som blir 250 om man delar på 2) och kanske lite mer från dem som kommer ensamma. (Släktingar brukar väl oftast lägga lite mer).

Så om ni klarar er på den summan så kör på! Skulle tycka det var rätt skönt faktiskt att blir bjuden på ett sånt bröllop för då behöver man inte bekymra sig om presenten.

Lycka till!

• FruÖlandstok

Jag tycker det handlar lite om en avvägning mellan hur väl man känner de som ska komma. Jag vet exempelvis att de som är bjudna på vårt bröllop utan problem skulle betala kuvertavgift och samtidigt heller inte ta illa upp.

Däremot har jag vänner som kommer från en mer traditionell omgivning och dom skulle nog inte våg ta kuvertavgift pga bojkott.

Vi har inte så god ekonomi men har valt en rejäl budgetvariant med ca 50 inbjudna (ganska många ändå). Så vi kommer betala alles själv.

Annars är det viktigt att tänka på att inte ta för hög kuvertavgift! Lycka till

• Liah

Jag har varit på bröllop som hade kuvertavgift. Tycker det va jättesmidigt. Då slipper man ju fundera på presenter. Vi tar ut kuvertavgift till vårt bröllop. Många tycker det är bra just för att de slipper köpa presenter. Vi tar ut ca halva av vad det egentligen kostar.

• discodivan

vi betalar för alla i följet, de som vi tycker är viktigast att de kommer alternativet var att bara bjuda dom. nu får gästerna en chans att själva välja om de vill komma eller ej, 295 kr tar vi, det är vad middgaen kostar - sen bjuder vi på fri bål - eftersom vi har möjlighet att få fixa den själva

• lottae07

Tack snälla för alla svar! Nu känns det genast bättre... Så som vi har tänkt är att ta ut 250 kr/pers och sedan ha fri bar efter middagen. Precis som en del av er skriver; vi slipper bli ruinerade och gästerna slipper ångesten för vad de ska köpa i present. Har ni några tips på formulering i inbjudan?

• discodivan

vi skriver

"GRILLBUFFÉ, TÅRTA OCH KAFFE SERVERAS SEDAN PÅ SAMMA STÄLLE.
    KUVERTAVGIFT 295KR + DRYCK, VI BJUDER PÅ FRI BÅL HELA KVÄLLEN

OSA SENAST 13 JUNI

Kuvertavgiften ber vi att Ni inbetalar till
    Swedbank xxxxxxxxxxx
    senast 27 juni och sen meddelar oss att det är gjort

För övernattning kontakta snarast:
    xxxxxxxxxxxx

Vi önskar oss inga presenter, däremot hoppas vi att Ni vill delta vid Vår stora dag.
    VÄLKOMMEN"

• Lena+Mattias=sant

lottae07 : Jag tycker det är bättre att ha bar till självkostnadspris än fri bar om man har kuvertavgift för då slipper de som dricker subvensionera storsuparna.

• Lainan

Personligen har jag inget emot kuvertavgift och skulle gladeligen betala denna avgift om jag blivit bjuden på bröllop. Så länge den är skälig, gränsen går väl vid 250kr. Mer än så hade jag faktiskt inte velat betala.

Men om syftet är att finansiera maten kanske det fungerar att på ett fint sätt skriva att det räcker med deras blotta närvaro men att finansiella bidrag tacksamt tas emot? (hmmm, fast bättre formulerat) På så sätt får man säkert in mer pengar än om man tar kuvertavgift?

Bara en tanke...

Svar på tråden Kuvertpris