• lottae07

Kuvertpris

Hej,

Är det någon som har haft bröllop/varit på bröllop där man tagit kuvertpris för sina gäster? Vi vill gärna gifta oss till sommaren, men har inte ekonomin till att lägga en förmögenhet på ett bröllop. Istället för att få en massa presenter som man egentligen kanske inte har användning/plats för funderar vi på att ta betalt, självklart en mindre summa än det "verkliga" priset. Vi har många vänner som vi vet skulle vilja göra samma sak, men det gäller bara att någon "vågar ta steget" - det är ju ändå lite kontroversiellt. Eller?? Tar tacksamt emot era synpunkter/erfarenheter.

• Svar på tråden Kuvertpris
  • hicka

Jag har aldrig varit med om kuvertavgift, men skulle inte ha något emot det. Om mina vänner gifter sig vill jag ju självklart vara där!! Däremot har jag varit med om en variant på "fri bar" där man ställt upp ett liten "skattkista" på disken och satt upp en liten lapp om bidrag till smekmånadsresan. Det var ganska kul tycker jag. Vi (jag och min sambo) lade 500 kr tillsammans (det var "självkostnadspris"). Kanske en ide att fundera på??

• rosarosen

Tyvärr tror jag att min släkt hade tyckt att det var en skandal om vi hade tagit kuvertavgift, men de är så himla ålderdomliga av sig. Vännerna hade mog inte brytt sig.

• l i s a

Lena+Mattias=sant! Skönt att läsa din åsikt om betalbar till självkostnadspris + kuvertavgift! Vi funderar på att göra så, ta en lite lägre kuvertavgift och sedan ha betalbar till självkostnad så att att alla kan avgöra själva hur mycket de vill lägga på dricka efter maten.

Personligen tycker jag det är MYCKET bättre att betala en kuvertavgift. På de bröllop jag varit på där det inte varit kuvertavgift har jag bara suttit och haft ångest över om presenten ska vara bra och över hur gräsligt mycket pengar allt kostar Då bidrar jag mycket hellre till att ge brudparet den fest de vill ha.

• h-b

Vi hade kuvertavgift till vårt bröllop (250 kronor per person, vilket var kanske en tredjedel av vad varje gäst "kostade".

Vi hade varit jättetydliga på att det var deras närvaro vi önskade oss - dvs inga presenter.

Sen hade vi två inbjudningskort i samma kuvert. Den första gällde till vigselakten i kyrkan, och inbjudan nummer två gällde till själva festen som vi alltså bad om ett bidrag till.

ALLA verkade tycka att det var SKÖNT att "slippa" tänka på present och det blev världens härligaste fest.

Varje gäst fick två drinkbiljetter var och sedan var det betalbar för de som ville ha mer. Även detta tyckte alla var bra!

Titta på vår hemsida för "bevis" - inga förolämpade miner där inte över kuvertavgift

VÅGA TÄNKA LITE NYTT är min uppmaning till alla som vill ha så många som möjligt av nära och kära med på bröllopet!

bissmarck.weddingannouncer.com/

• Cecilia.A

Jag ska gifta mig i augusti och vi vill att alla ska komma men för att det ska vara möjligt måste vi ta ut en kuvert avgift av gästerna. Har funerat fram och tillbaka men vi har nästan betsämt oss för att ta ut en avgift på 200 kr/ vuxen och 50kr/barn under 18år. Detta för att familjer med mång barn inte ska bli så hårt "drabbade". Tycker ni att det verkar rimligt?
    I inbjudan ska vi skriva att er närvaro är presenten, ingenting annat. (allt för att räta ut eventuella frågetecken)

• Duchess

Vi har valt en något annorlunda lösning istället för kuvertavgift. Såhär står det på vår hemsida med information:

Det sägs att man ska önska sig något när man gifter sig. Vi önskar oss att så många som möjligt av våra gäster har möjlighet att komma och glädjas tillsammans med oss på vår bröllopsdag. Det finns ingenting som skulle glädja oss mer än er närvaro!

Kliar det ändå i fingrarna?

Det vore kul om ni tog med er ett gratulationskort med en personlig hälsning till oss, och lämnade det i postlådan som kommer att finnas i bröllopslokalen. På så vis får vi ännu fler varma minnen från vår stora dag.

Kliar det fortfarande?

Vi har öppnat ett bröllopskonto, där vi sparar pengar för att kunna betala det praktiska runt bröllopet. Där har även du som gäst möjlighet sätta in ett valfritt festbidrag.(Här skriver vi ut bank och kontnummer) Om du vill vara anonym eller skriva avsändare bestämmer du själv.

Våra vänner och släktingar har väldigt olika ekonomisk situation, allt från väldigt välbärgade till fattiga studenter. Vissa måste resa långt, andra kan i princip promenera till kyrkan. Genom att inte ange en fast summa så får alla ge vad de har lust och möjlighet att göra. Den lösningen passar oss perfekt! :)

• Damen i röd hatt

Jag brukar tacka nej till bröllop med kuvertavgift därför att jag tycker inte att man arrangerar större bröllop än vad man själv kan bjuda på.

Jag går hellre på ett bröllop med soppa och en liten brödbit, än där jag ska betala för att brudparet arrangerar fester som de inte har råd till. Det gäller alla slags fester.

Om ni inte har råd bjuda så gör det till ett knytkalas i stället där gästerna har med sig mat, eller bjud mycket enkelt.

• discodivan

damen i röd hatt

det är väl ändå upp till var och en....

vi har bara råd att bjuda följet och det är dessa vi helst delar våran dag med - men istället för att helt utesluta övriga släkt o vänner ger vi dom alternativet att avgöra själva om de vill vara med eller inte mot en kuvertavgift

• Cecilia.A

discodivan
    Jag håller fullständigt med dig... Men det är väl för att vi är i precis samma situation. Dessutom har vi vad vi behöver och vill inte få en massa prylar.

Duchess
    Vad mysigt ni har formulerat det. Tyvärr har vi ingen hemsida utan allt måste finnas med på inbjudan vilket gör att vi måste vara något kortfattade.

• brud 2008?

Jag har inte varit på något bröllop med kuvertpris men skulle nog tycka att det är OK, gäller ju bara (som många redan sagt) att sätta en sådant pris att de man bjuder har råd att komma. Själva kommer vi nog betala kuverten för våra gäster men låta baren efter middagen vara till självkostnadspris...

Svar på tråden Kuvertpris