• lottae07

Kuvertpris

Hej,

Är det någon som har haft bröllop/varit på bröllop där man tagit kuvertpris för sina gäster? Vi vill gärna gifta oss till sommaren, men har inte ekonomin till att lägga en förmögenhet på ett bröllop. Istället för att få en massa presenter som man egentligen kanske inte har användning/plats för funderar vi på att ta betalt, självklart en mindre summa än det "verkliga" priset. Vi har många vänner som vi vet skulle vilja göra samma sak, men det gäller bara att någon "vågar ta steget" - det är ju ändå lite kontroversiellt. Eller?? Tar tacksamt emot era synpunkter/erfarenheter.

• Svar på tråden Kuvertpris
  • Zynx

Bruden blå: Alla tycker inte som dig, alla tycker inte som mig heller.

Jag skäms inte över att boendet kommer kosta 500kr/natt/person för de som kommer till bröllopet.

Det är det som det hela handlar om.

Dock har vi som sagt INGEN kuvertavgift.

• littlepixiegrl

Zynx: Jag ryser av obehag när jag läser vad du skriver....fy, så otrevlig attityd till sina gäster.
    Jag och min blivande kommer att hedras av våra gästers närvaro inte tvärtom och jag hoppas verkligen att de får vara med om ett "sjysst bröllop" och en "sjysst fest".
    Även om vi inte ska ha kuvertavgift, så tycker jag inte alls det är något fel med att ha det och det är också okej att gäster får betala för eget boende som det ju är frågan om i ert fall. Det är ju jättekul att det ändå är 80% av era inbjudna som kommer, men det vete tusan om det hade vart så många om de hade fått läsa vad du skrev ovan!

• Zynx

littlepixiegrl:
    Det är lätt att bli het och otydlig i stridens hetta

Försök gärna förklara vad det är som känns otrevligt och vad som upprör så pass mycket?

• Sister of the Night

jag är inne på Zynx' linje här fakiskt. Jag ser det som ytterst hedrande att bli inbjuden till bröllop - paret inviterar ju till en av sitt livs största och häftigaste upplevelser!

Visst hedrar jag dem i min tur med min närvaro, men jag anser att DE först och främst hedrat MIG genom att välkomna mig. (Det är tydligen inte så man "ska" tycka, men whatever.)

Därutöver; Visst tycker jag att det är en smått hisnande summa i Zynx' fall. Dock - det är parets ensak! Det är ju knappast ett krav att alla gäster måste komma?
    Skulle vara i det fall där finns inviterade gäster som verkligen VELAT komma, men som absolut inte kan ta sig råd. Men jag förmodar att Zynx har någon hum om de närmastes ekonomiska möjligheter att närvara.
    Det förefaller rent av troligt - vem ställer i ordning en fest som de i förväg vet att ingen har möjlighet att närvara vid?

• Sister of the Night

*skulle vara _tråkigt_ i det fall där finns...

•  Miss Cee

Tror att vissa missuppfattat andemeningen med en bröllopsinbjudan...

I en normal inbjudan inbjuder man gäster att _hedra vigselakten_, alltså det är _brudparet_ som ska känna sig hedrade för att gästerna vill vara där, inte tvärtom! En bröllopsinbjudan ber ödmjukt gästerna att de ska hedra vigseln med sin närvaro, annars hade man kanske hellre skrivit "erbjudes att närvara vid" eller liknande. Men det är kanske olika hur man ser på saken. Personligen kände jag mig rätt hedrad av att folk ville åka 50 mil för att se mig gifta mig, inte tvärtom.

...

Angående kuvertavgift vill jag bara säga två saker:
    1. Alla har olika ekonomi, och en springande punkt med privatekonomin är att den är just privat...Och bara för att vissa anser att 500kr är en självklar summa att lägga på en bröllopspresent så är det en gigantisk summa för vissa.

2. Det är jättetrevligt att få glada tillrop från sina gäster och beröm för val man gjort i sin planering. Men jag själv skulle aldrig någonsin låtsas om till ett brudpar att jag tycker att de gjort något extremt dumt eller att jag hatade deras önskelista och tyckte att det kändes extremt gnidet. Varje person med ett uns att god uppfostran skulle aldrig drömma om att ge ett brudpar sin ärliga uppfattning, om den ärliga uppfattningen är negativ. Så även om _alla_ era gäster sa att det var jättebra så skulle jag inte sätta så stor tilltro till sådana utsagor. Gäster säger oftast det man vill höra för att inte vara taskiga. Du skulle inte själv säga att maten var äcklig till den som just slavat i köket i 4 timmar eller hur..?

•  Miss Cee

Men ja, jag håller givetvis med Sisters inlägg om att det bör kännas hedrande åt det andra hållet också...

• Zynx

Nu börjar det komma lite mera konstruktiv kritik, det är mycket lättare att diskutera sådant.

Enligt min uppfattning så är det hedrande att bli bjuden på ett bröllop, det är även mycket hedrande att en person vill åka långt och förgylla vårat bröllop med deras tillvaro inget snack om saken.

Däremot har jag inte mycket till övers för de som inte bryr sig om VEM som har fest, VEM som har bröllopet etc utan är där bara för att det ÄR fest, för att ÄR bröllop. Det är dessa som jag reagerar så starkt mot.

Ang kostnaden på boendet så har vi givetvis stämt av med vilka vi bjuder. Ex så är den egentliga kostnaden 3700kr/rum, men det blir för dyrt för de flesta så vi väljer att subventionera hotellkostnaden med 1700kr/rum för att de vi bjuder skall ha möjlighet.

Ang att komma med kritk så är det något som är ett stort problem, se här på BT. Här slänger folk ur sig kommentarer utan problem dock så skulle de flesta dra sig för att säga det rakt ut i verkligheten till den personen.

Ang vad man skall tycka så är det rätt intressant här på BT, man skall INTE få lägga ner mycket pengar på sitt bröllop, det skall helst kosta så lite som möjligt. Och man får INTE välja att ta ut en kuvertavgift från gästerna för att kunna hålla sina egna kostnader nere. Och nåde den som säger emot den skall halshuggas.
    Är det månne den svenska avundsjukan som gör sig gällande, samt ett visst uns jantelagen?

•  Miss Cee

"Däremot har jag inte mycket till övers för de som inte bryr sig om VEM som har fest, VEM som har bröllopet etc utan är där bara för att det ÄR fest, för att ÄR bröllop. Det är dessa som jag reagerar så starkt mot"

Hur kommer det sig att man öht bjuder en sådan person på sitt bröllop?? FOlk kan ju knappast bjuda in sig själva? Eller är det våldgästande vi talar om??

*förvirrad*

• Zynx

Nej vi har försökt att inte bjuda sådana personer, dock är det inte så himla lätt som många vet, hur avgränsar man släkt/vänner på ett bra sätt och samtidigt inte blir ovän med dem frammåt, men ändå inte får med dem på bröllopet.

• Lillamig

Hela diskussionen om vem som ska kanna sig hedrad eller inte tycker jag ar lite lojlig (splitting hairs som det heter pa engelska). Visst ar det hedrade att bli inbjuden till ett brollop - vi vet alla att man inte kan bjuda allt och alla utan att man ar ganska utvald om man far en inbjudan och att detta betyder att brudparet valdigt garna vill dela sin dag med dig. Sen blir jag som brud valdigt glad och hedra for alla som kommer, uppkladda och glada och med en fin present dessutom.

Och Zynx upplagg tycker jag inte later sa hemskt - det ror sig ju inte om en kuvertkostnad pa 2000 utan kostad for hotellrum, nagot som de flesta brudpar inte gar in och sponsrar som Zynx har gjort. Visst kan man diskutera om det ar sa bra att lagga brollopet valdigt langt bort sa att alla maste bo pa hotell och lagga ner extra mkt pengar och tid, men Zynx kanner nog sin bekantskapskrets bast. Vi ska ha frackbrollop, vilket manga sakert skulle avrada starkt ifran men vi har bara fatt valdigt uppskattande kommentarer, sp faktiskt fran dem som aldrig varit pa en fracktillstallning forr.

Hade det varit en kuvertavgift pa 2000 kr sa hade jag satt mitt tea i halsen men nu hor det sig om hotellkostnad.

•  Miss Cee

Vill bara förtydliga att jag inte på något sätt är ute efter att diskutera kostnaderna i Zynks inlägg specifikt. (Just övernattningen antar jag att folk har al möjlighet att välja bort och hitta ett billigare alternativ om de vill eller?)

Så Mina kommentarer är generella, inte riktade till de specifika siffrorna i Zynks fall.

• Zynx

Lillamig: Bra kommentarer, jag hade också gått i taket på en kuveravgift på så mycket.

För de som inte skulle ha råd med 2000kr så går det också att lösa, dock blir det inte samma service och fördel som att bo på hotellet (alla samlade, ingen taxiresa etc etc..), kostnaden för dessa personer kommer ändå hamna runt 300-500kr/natt/pers på andra ställen i närheten, så det som de kan "spara" är ca 500kr, dock kan det vara mycket för en hel del. De som tillhör våran krets vi har bjudit så är det inte någon extrem summa.

• Sister of the Night

Lillamig

Diskussion och diskussion; det verkar råda en rörande enighet om att det är frågan om en ynnest åt båda hållen. :)
    Anledningen att jag tog upp den tårtbiten är att det ofta talas om att gästen hedrar paret -till exempel i inbjudan, som Miss Cee nämnde- och det är ju givetvis också så.

Men det talas inte lika ofta (har jag fel?) om att brudparet vanligvis får plocka rätt noggrant bland sina potentiella gäster när det ska bjudas in. Så det är ju verkligen _så_ hedrande att faktiskt bli bjuden, med tanke på den oerhörda prioritering som ofta ligger bakom.

Svar på tråden Kuvertpris