• lottae07

Kuvertpris

Hej,

Är det någon som har haft bröllop/varit på bröllop där man tagit kuvertpris för sina gäster? Vi vill gärna gifta oss till sommaren, men har inte ekonomin till att lägga en förmögenhet på ett bröllop. Istället för att få en massa presenter som man egentligen kanske inte har användning/plats för funderar vi på att ta betalt, självklart en mindre summa än det "verkliga" priset. Vi har många vänner som vi vet skulle vilja göra samma sak, men det gäller bara att någon "vågar ta steget" - det är ju ändå lite kontroversiellt. Eller?? Tar tacksamt emot era synpunkter/erfarenheter.

• Svar på tråden Kuvertpris
  • lindza

Vi betalar 650:-/kuvert. Då ingår:
    Välkomstdrink
    3-rätters med ett glas vin till varje rätt
    bröllopstårta
    kaffe
    4cl avec
    Dukar, servetter, ljus
    Sen tillkommer serveringspersonalen.
    Och vi kommer lägga till så att de gäster som vill får 2 glas till varmrätten, och välkomstskålen räknar vi med 2-3 glas/person. trist när det är tomma glas.

• Balinda

lp75
    ska era gäster själva betala för det?
    :=)

• jagärsåkär

Hm... tänkte bara inskjuta att en kuvertavgift på 200:- kan göra att vissa tackar nej. Är man ett par blir det ju 400:- och så kanske inköp av kläder osv. Av våra vänner vet jag att en sån kostnad "märks". Folk är föräldralediga, har precis börjat jobba, bygger om hemma, pluggar fortfarande...

Men allt beror på de gäster man bjuder! Man har ju lite koll på kompisars ekonomiska situation.

• bride to-be

jag ska själv på bröllop snart där de önskar kuvertpris. vi ska betala 500 kr som symbolisk summa. det kanske är mycket (eller lite!) men vi känner båda att vi bara är hedrade över att ha blivit bjudna. Att de önskar kuvertpris tycker inte jag är något att "fnysa om"... man får ju tänka såhär: de ska inte behöva spara järnet eller än värre ar låna pengför att få gifta sig! De längtar efter att vara gifta, då får man stödja dem så gott man kan!!

• Zynx

Vi tar ut en avgift/kostnad på 2000kr/familj (2vuxna+2barn). Dock så ingår förutom bröllopsmiddagen helpension i 2 dagar på ett hotell.

Då betalar vi ändå lika mycket till per familj för att fylla upp till det verkliga priset.

Vill gästerna komma på vårat bröllop och de är där för våran skull så kommer de, oavsett om det är gratis eller kostar lite.

• jagärsåkär

Blev nyligen bjuden på fest det var kuverpris och det fick mig att tänka på några saker:

1) har man kuverpris ska man avsäga sig presenter! det hade de här personerna inte gjort... vad gör man då? betalar och köper present, men det känns lite sniket. Det blir dyrt!!

2) det stod inget om vad som ingår!! Det ska man absolut skriva om man begär kuvertpris. Om gästerna ska betala för sig är det helt fel att de inte vet vad de betalar för... Skriv vad som ingår: 3 rätters middag, vin och annan dryck o efterrätt... what ever, men SKRIV allt!

Sist men inte minst: jag skulle personligen undvika kuvertavgift. Det känns inget kul att gästerna är bjudna MEN måste betala för sig? Nej... Hade vi haft sämre ekonomi hade jag anpassat festen därefter.

Det finns många fina möjligheter att ordna ett vacker o romantiskt bröllop som är budget-vänligt. Leta upp lite vacker natur, hitta en billig lokal i närheten, laga mat själva o ta hjälp av vänner... Tänk verkligen två gånger innan ni ber gästerna betala för sin egen mat på er stora dag. Jag tycker det känns fel. Antingen bjuder man eller så bjuder man inte. Men om alla betalar för sig bör man hellre "organisera" nåt... Typ om man organiserar ett event eller så... Men "bjuda" det gör man fullt ut. Inte halvdant, "kom gärna men betala för din mat".

• Wicks

en känslig fråga det här.
    visst kan man anpassa ekonomin mem då är det risk att man aldrig får ett bröllop.
    tar man kuvertpris är risken att folk inte kommer.
    är få bröllop (endast familjen) jag skulle g¨å på om de tohg ut en kuvert avgift och då låg (över 200kr så vorde det kört)

vi har inte haft en tanke på kuvert avgift utan ser till att ha det billigt, men å andra sidan hoppas vi på mycket hjälp (med bakning osv)

• Zynx

Som jag skrev ovan så tar vi ut en rätt rejäl avgift, dock ingår det mer i själva den delen.

INGEN har hittils sagt något om den summan, vare sig direkt till oss eller snackat bakom ryggen. Utan det är fullt accepterbart. Hittils har vi haft ett bortfall på inbjudningarna på ca 20%, dock är det att räkna med, de har planerat annat etc.

Flera nämner att man kan göra mycket själv istället, dock är det en del som inte vill slita o stressa med allting innan utan faktiskt hinna med o njuta, även veckan innan bröllopet.

Det här med att leta reda på vacker natur, bra lokal är mycket lättare sagt än gjort om man prioriterar det högt vilket vi gör, det är stora problem att hitta en lokal som vi vill ha den, till slut fick vi tag i den dock 30mil härifrån.

Det många glömmer bort är att det är en STOR ära att bli bjuden på ett bröllop. Man får faktiskt dela ett par personers finaste stund med dem. Om man då som gäst tackar nej för att det kostar en slant, då är det inte så viktigt heller.

• Lena+Mattias=sant

Jag tycker eg tre saker om kuverpris:

1) Det ska max täcka mat och dryck

2) Man ska avsäga sig presenter

3) Fri bar ska INTE ingå

Och jag skulle iaf inte betala vad som helst för svulstiga någons romantiska drömmar. 300kr/person känns rimligt för en middag. Är det även tårta och fördrink kanske 500kr.

• Zynx

Är det ingen mer än jag som ser det som en ÄRA att bli bjuden på ett bröllop?

Svar på tråden Kuvertpris