• lottae07

Kuvertpris

Hej,

Är det någon som har haft bröllop/varit på bröllop där man tagit kuvertpris för sina gäster? Vi vill gärna gifta oss till sommaren, men har inte ekonomin till att lägga en förmögenhet på ett bröllop. Istället för att få en massa presenter som man egentligen kanske inte har användning/plats för funderar vi på att ta betalt, självklart en mindre summa än det "verkliga" priset. Vi har många vänner som vi vet skulle vilja göra samma sak, men det gäller bara att någon "vågar ta steget" - det är ju ändå lite kontroversiellt. Eller?? Tar tacksamt emot era synpunkter/erfarenheter.

• Svar på tråden Kuvertpris
  • Kaffemoster

Skulle inte själv välja att ha kuvert avgift på bröllopet, men skulle jag bli bjuden på ett med kuvert avgift skulle jag inte på något sätt misstycka.
    Skulle dock som Tant i röd hatt sa .. ta med en liten present iallafall. Kanske en flaska fin champage eller något som kommer att förbrukas mer än att samla damm i bokhyllan ...
    Gillar också idéen att önska sig pengar till bröllopsresan istället för presenter.
    Det enda som talar emot kuvert avgift är att det kan bli ganska dyrt för gästerna ändå. Speciellt med möhippa-svensexa, resor och nattlogi, nya kläder ...

• littlepixiegrl

Är det egentligen konstigare med kuvertavgift än att uttryckligen be om penga till resan? Då kanske man istället borde välja en resa som man har råd med, eller??

• Eriks blivande fruga

Jag såg att några undrade över varför vi skulle ta 350:-/person som kuvertavgift.
    Så jag tänkte svara lite här.. Dels så sa våran koordinator att det är det minsta vi skulle ta OM vi skulle ha kuvertavgift. Dels så är det ordentligt och goood mat.(var och provåt för ett tag sen, mums). Sen så kommer vi att bussa våra gäster till kyrkan och festen och hem till hotellet igen. Dels kommer våran underhållning att vara bra!

Sen så har vi som sagt det mesta och skulle inte komma på någonting att sätta på en önskelista så vi tyckte att det här är det enklaste!

Och vi kommer absolut INTE att gå plus på det här!

Nu menar jag inte att ni som tar mindre i kuvertavgift eller ni som väljer att inte ha det kommer att en sämre fest eller sämre mat!!! Det är så här vi har valt att göra!
    Dessutom har jag inte fått några klagomål från våra gäster om att det skulle vara för dyrt och om det är några som tycker det så tackar de nog nej!

• tjollan

Se för fridens liljor tilla tt betalning är gjord innan festen så det inte blir som på min svågers bröllop dom hade en som tog betalt inna middagen! Smaklöst av max ! (Även om vi höll god min.)

• Eriks blivande fruga

Ja tack och lov att det redan är fixat
    skulle inte vara snyggt att göra det under festen!!! Fniss

• jak

Hej lottae07 !

Jag och min blivande ska ha en kuvertavgift, något lägre än det verkliga priset. Vi tycker inte det är någonting konstigt alls med det. Vi informerar dock gästerna om att vi naturligtvis undanber oss gåvor och istället önskar deras närvaro.
    Vi har inte heller råd att betala för hela kalaset samtidigt som vi vill ha det på ett visst sätt, det är ju ändå vårt bröllop ! Att låta brudens föräldrar stå för hela kalaset är inte heller ett alternativ - varför ska de punga ut med en massa pengar bara för att vi nu vill gifta oss - det tar liksom emot. Att ordna en budgetvariant och då sitta och fundera på hur det egentligen kunde ha varit är inte heller något för oss. Vi ser det som att "gå ut och äta på en stilig restaurang" i goda vänners sällskap, de som har lust och råd hänger på, de andra stannar hemma, hur enkelt som helst.
    Att förvänta sig en massa presenter och göra upp listor som lämnas till affärer tycker vi känns "värre" än kuvertavgift, då vi tycker det lätt kan framstå som "sniket" (kanske inte rätt ordval) att " å det och det och det vill vi ha å det å det..." om du förstår hur vi menar. Vill vi ha någon pryl så kan vi gott köpa det själv. Så detta är inget för oss i alla fall.

Från andra som vi mött så ha vi hört positiva reaktioner från bröllop de varit på med kuvertavgift. "Skönt att slippa leta efter en present, skönt att veta en summa " o s v.

Tja, detta är vår syn på detta med kuvertavgift.

• Hobby

Balinda!

Om du är kvar... Hur lyckas ni hålla ner kostnaderna så mycket, eller är det bara själva festen du menar i den budgeten (16-20000)? Nyfiken...

• brud  nästa år

Eriks blivande fruga
    En liten fråga bara. Vad kostar en koordinator???

• SlottsBrud2008

Jag tycker det är lite intressant att om man har ett "litet" bröllop men buffë och "bara de närmsta" så anses det HELT okej att ta en kuvertavgift - det är lixom inga problem alls och hej faderittan va härligt och bra!!
    Men om man ska ha ett lite större bröllop, på ett slott/herrgård/"finare" ställe så är det USCH och FY!! Då är man helt plötsligt snål och vill bara tjäna pengar på att gifta sig.
    Nu menar jag inte att folk runt omkring i allmänhet tycker så, utan att det är så det OFTA låter här på BT, tråkigt tycker jag...

Vi ska hur som helst oxå ha kuvertavgift, det är inte riktigt säkert hur mycket den blir på än, men mellan 250-350 blir det iaf.
    Visst, vi ska gifta oss på ett slott - det verkar hur "pråligt" som helst, men in fact så är det så att det inte kostar oss mer att vara där än att vara i vilken bygdegård som helst (nu menar jag verkligen inte att det skulle vara sämre - vi tänkte faktiskt det först). Men å andra sidan så är allt annat budget, klänning från kina, smink, naglar och fotograf är gratis (har tur att ha vänner som har passande yrken när man ska gifta sig ). Vi sparar in på ALLT!! Men maten är faktiskt en stoor utgift och vi har helt enkelt inte råd.

Vi hade haft en kuvertavgift var vi än hade varit - varför? för att vi helt enkelt inte har råd att bjuda alla våra vänner och våra ganska stora släkter, och vi vet att de vi bjuder mycket hellre lägger pengar på en kuvertavgift än presenter som dom ändå vet inte kommer användas!!!

Fram för fler kuvertavgifter och ner med tråkiga fasthållningar vid dåliga "ettikets-regel-tvång"

• to&jo

jag tycker det är roligare att bjuda mina vänner på fest och i gengäld tänker de ut någon rolig present som de tror/vet vi skulle uppskatta. förhoppningsvis känner man ju varandra så väl att man inte behöver få massa fula grejer ( precis som att man vet hur ens vänskapskrets hanterar en kuvertavgift). Bjuder hellre på en fest med linssoppa och hemlagat bröd än att ta betalt för oxfile och toast skagen. går oxå hellre på en sådan fest än att betala för finare. Och jag tror det är svårt att indvika presenter, var på ett bröllop med knytkalas där de avbett sig presenter iom att alla gäster tog med något. men de flesta kom ändå med presenter och jag kände mig rätt dum som inte gjort det då, trots att det var brudparets önskan. Så det finns många sidor på myntet!

Svar på tråden Kuvertpris