Inlägg från: Miss Cee |Visa alla inlägg
  •  Miss Cee

Kuvertpris

KÄnner man sin bekantskapskrets så pass väl att man med säkerhet vet att en mindre kuvertavgift är en struntsumma för dem, så visst, då är det väl inga problem med kuvertavgift.

Jag vill bara mana til eftertanke, att de flesta av oss inte diskuterar sin privatekonomi på det sättet. HAde det varit ett bröllop med kuvertavgift på 200kr/person så hade vi fått tacka nej, tyvärr.

Jag tror dessutom att det är extremt sällsynt att folk som HAR något emot kuvertavift skulle skämma ut sig genom att säga det. På samma sätt som att man inte klagar på maten man just blivit bjuden på.

Slutligen så har jag många gånger här inne på BT sett brudar som varit vansinnigt sura för att gäster tackat nej av anledningar som inte brudparet ansett som tillräckligt allvarliga. Det är en utmaning för varje brudpar att minnas att gästers dåliga ursäkter kan vara ett svepskäl för det verkliga skälet, som är mera pinsamt att säga.

Så ta ni kuvertavgift om ni känner att ni vill det, men avkräv inte gäster som tackar nej ett skäl och kritisera inte deras lama ursäkter. det finns många människor i Sverige (kanske även i er närhet) som inte har råd med 200kr/person. Det är ingen modern myt, det är verklighet.

•  Miss Cee

Tror att vissa missuppfattat andemeningen med en bröllopsinbjudan...

I en normal inbjudan inbjuder man gäster att _hedra vigselakten_, alltså det är _brudparet_ som ska känna sig hedrade för att gästerna vill vara där, inte tvärtom! En bröllopsinbjudan ber ödmjukt gästerna att de ska hedra vigseln med sin närvaro, annars hade man kanske hellre skrivit "erbjudes att närvara vid" eller liknande. Men det är kanske olika hur man ser på saken. Personligen kände jag mig rätt hedrad av att folk ville åka 50 mil för att se mig gifta mig, inte tvärtom.

...

Angående kuvertavgift vill jag bara säga två saker:
    1. Alla har olika ekonomi, och en springande punkt med privatekonomin är att den är just privat...Och bara för att vissa anser att 500kr är en självklar summa att lägga på en bröllopspresent så är det en gigantisk summa för vissa.

2. Det är jättetrevligt att få glada tillrop från sina gäster och beröm för val man gjort i sin planering. Men jag själv skulle aldrig någonsin låtsas om till ett brudpar att jag tycker att de gjort något extremt dumt eller att jag hatade deras önskelista och tyckte att det kändes extremt gnidet. Varje person med ett uns att god uppfostran skulle aldrig drömma om att ge ett brudpar sin ärliga uppfattning, om den ärliga uppfattningen är negativ. Så även om _alla_ era gäster sa att det var jättebra så skulle jag inte sätta så stor tilltro till sådana utsagor. Gäster säger oftast det man vill höra för att inte vara taskiga. Du skulle inte själv säga att maten var äcklig till den som just slavat i köket i 4 timmar eller hur..?

•  Miss Cee

Men ja, jag håller givetvis med Sisters inlägg om att det bör kännas hedrande åt det andra hållet också...

•  Miss Cee

"Däremot har jag inte mycket till övers för de som inte bryr sig om VEM som har fest, VEM som har bröllopet etc utan är där bara för att det ÄR fest, för att ÄR bröllop. Det är dessa som jag reagerar så starkt mot"

Hur kommer det sig att man öht bjuder en sådan person på sitt bröllop?? FOlk kan ju knappast bjuda in sig själva? Eller är det våldgästande vi talar om??

*förvirrad*

•  Miss Cee

Vill bara förtydliga att jag inte på något sätt är ute efter att diskutera kostnaderna i Zynks inlägg specifikt. (Just övernattningen antar jag att folk har al möjlighet att välja bort och hitta ett billigare alternativ om de vill eller?)

Så Mina kommentarer är generella, inte riktade till de specifika siffrorna i Zynks fall.

Svar på tråden Kuvertpris