Kuvertpris
KÄnner man sin bekantskapskrets så pass väl att man med säkerhet vet att en mindre kuvertavgift är en struntsumma för dem, så visst, då är det väl inga problem med kuvertavgift.
Jag vill bara mana til eftertanke, att de flesta av oss inte diskuterar sin privatekonomi på det sättet. HAde det varit ett bröllop med kuvertavgift på 200kr/person så hade vi fått tacka nej, tyvärr.
Jag tror dessutom att det är extremt sällsynt att folk som HAR något emot kuvertavift skulle skämma ut sig genom att säga det. På samma sätt som att man inte klagar på maten man just blivit bjuden på.
Slutligen så har jag många gånger här inne på BT sett brudar som varit vansinnigt sura för att gäster tackat nej av anledningar som inte brudparet ansett som tillräckligt allvarliga. Det är en utmaning för varje brudpar att minnas att gästers dåliga ursäkter kan vara ett svepskäl för det verkliga skälet, som är mera pinsamt att säga.
Så ta ni kuvertavgift om ni känner att ni vill det, men avkräv inte gäster som tackar nej ett skäl och kritisera inte deras lama ursäkter. det finns många människor i Sverige (kanske även i er närhet) som inte har råd med 200kr/person. Det är ingen modern myt, det är verklighet.