• sjuttiosjuan

Några tips på nyttiga maträtter?

Hej!

Jag har blivit så inspirerad av programmet "Du är vad du äter" och vill börja äta nyttigare. Det är bara det att jag tycker det är svårt att komma på vad jag ska laga för mat.

Jag vet vilka råvaror som räknas som nyttiga och så, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem när jag väl har dem hemma.

Såg ett recept på nån sorts fiskburgare på hemsidan(tv 3) som verkade goda. Det ska jag nog testa.

Har ni några förslag på maträtter ni brukar laga som är hyffsat nyttiga så får ni gärna dela med er!

=)

• Svar på tråden Några tips på nyttiga maträtter?
  • burken

Egentligen är det inte svårare än att se till att du har så färska råvaror som möjligt. Tex lax i ugn med lite citronolivolja på Och citronpeppar. Till kokta grönsaker, sallad gurka och tomat är bara till för dekoration. Broccoli, morötter och annat smaskigt! kokt potatis, ris eller annat till. Men ta dig lite tid istället för att värma potatiskroketter i ugnen. Hoppa allt konstigt som man inte vet vad det är fiskpinnar, snabbmat som sås på påse och sådant så kommer kommer du en bra bit på vägen.

Tro inte på allt som Skipper säger. Jag skulle ju skippa alla konstiga drycker och skit som hon hittar på. Nu börjar Greys igen

• alexaa

vad sägs om laxfilé med ungsbakade grönsaker och färska champinjoner?? e ju grymt gott och VÄLDIGT nyttigt=)

• Meddelande borttaget
  • viktualia

sjuttiosjuan - rota lite på TV3s sajt så hittar du recepten till det som folk får råd om i programmet. Jag har hittat dem i pdf... eller så kan det ha varit på Anna Skippers egen hemsida... Spana runt lite!

/Vickan - också av årgång 77

• lotta49

Jag har lagat en del rätter efter kokboken som man kan ladda ner på hemsidan.

En rätt som blev en otrolig hit här hemma är grekiska grönsaker i ugn.

Tärna potatis av mjölig sort, zucchini, rödlök och paprika. Klyfta även några färska tomater. Varva grönsakerna i en ugnsform, ringla över ordentligt med olivolja, salta och peppra. Blanda runt.
    Det sista du gör är att slå över 1 burk krossade tomater tillsammans med 1 pressad vitlöksklyfta.

Blanda runt igen och gratinera sen i ugnen på 200 grader i 45 min eller tills du känner att potatisen är klar.

När det återstår 5 min tar du ut formen, strör över tärnad fetaost och svarta oliver och kör in det i ugnen igen.

Servera tillsammans med grillad kycklig eller fläskfilé eller som en ensamrätt med blandad sallad.

Lycka till!

• Kree

Ugnsbakade grönsaker med ugnsbakad lax är såååå gott
    Samt enkelt...vilket är en bra kombination

Svar på tråden Några tips på nyttiga maträtter?