• SlottsBrud2008

Hur har ni råd?

Har suttit här och tittar runt lite, bland nya och gammla inlägg. Jag blir heelt chockerad när jag inser hur pass stora vissa pars budget är.
    Vi har 1½ år kvar tills våran dag och vi är inte ens säkra på att vi kommer kunna spara ihop allt.
    Hur gör ni? Har en av er, eller båda, galet välbetalda jobb? eller har ni snälla föräldrar som hjälper till...
    Är så nyfiken på det här....

• Svar på tråden Hur har ni råd?
  • Bröllopstokiig

Vi sparar 20 000 i månaden från lönen.. och under tiden blir det inte mycket extra grejer alls. Mat, hyra och bröllopssparande typ.
    Men det är det klart värt i sommar!

• brud 070901

hej på er..
    vi har en generös budget då våra föräldrar går i hopp och betalar halva bröllopet var... de har sagt att de bekostar ett bröllop (dvs om vi skulle skilja oss och gifta om oss får vi stå för kalaset själva) men det bröllopt får vi som vi vill ha det! sen betalar vi resa och fotograf själva så våran budget ligger runt 250 000.- men då är bröllopsresan på ca 60 000.- inräknad. denna generösa budget hadde aldrig hållit om inte våra respektive föräldrar hadde bidragit så OTROLIGT generöst.

kram på er alla!

• Pickles

Vi räknar med en slutnota på 40000-45000kr för 120pers.
    Mina föräldrar betalar maten som blir buffé 100-120kr/pers + dricka (köps i Tyskland)
    Mina svärföräldrar har sagt att de betalar resten förutom våra kläder, min ring och hår/smink.
    Jag försöker göra så mycket som möjligt själv, alla trycksaker, dukning, efterrätt mm. Både för att spara pengar men oxå för att jag tycker det är kul.

I början tänkte jag mycket -ska vi verkligen ha detta? om allt jag planerade. Som om jag behövde förklara vad jag/vi tyckte var viktigt för oss eftersom vi får ekonomisk hjälp av våra föräldrar. Men nu planerar jag det som VI vill ha det och vi kan vara med och betala om de tycker det blir för mycket. Nu menar jag absolut inte att jag brassar på och handlar hej vilt utan jag ser det mer som en sport att hitta saker så billigt som möjligt. Men samtidigt vill jag ju ha de där små extra detaljerna.

Vår lokal kostar bara 800kr, min klänning ska jag beställa från kina (ca 2000kr), likaså våra söners kostymer (600kr), vi ska hyra sambons frackcoat(2000kr). Dekorationer ska jag köpa på Ikea och Ullared. Det enda som blir riktigt dyrt (enligt vår ekonomi) blir min ring som går lös på 10000kr men den ska jag ju ha hela livet

Så på det stora hela är jag nöjd med vårt (kommande) budgetbröllop, tycker vi får det vi vill utan allt för stora kompromisser.

• brud 070901

tycker ni verkligen att ett bröllop för 40 000.- , 50 000.- är ett budget bröllop? jahg tycker att det är jätte mycket pengar att lägga på en enda dag!! även om vi kommer att lägga ännu mer så tycker jag att det är jätte mycket pengar!!

gud vilket roligt i-lands problem igentligen... att vi tycker att vi blir begränsade med en stramare budget för vårat bröllop. tänk om man hörde att nån la så mycket pengar på en vanlig fest vad man skulle höja på ögonbrynen.

• FruÖlandstok

brud 070901

jag håller med.. vi lägger ca 15 000 och det blir ett budgetbudgetbröllop ;)

vi gifter oss samma dag som er btw.. 1/9

• Jädissen

Vi är nog lyckligt lottade med rätt så bra löner båda två. Vi har inte behövt snåla för att under ett år kunna lägga undan för bröllopet. Mina föräldrar har köpt kläningen för 9000 kr men annars står vi för resten själva. Slutsumman hamnar på ca 90000 kr på 65 gäster och då är resan inräknad. Kan tillägga att vi inte har någon fest utan vi vigs och har en mottagning med campagne,snittar,tårta och kaffe.

• Pickles

Självklart tycker jag att 40 000 är jättemycket pengar men med tanke på att vi har stor fest för 120 pers så tycker jag att vi får mycket för de pengarna (bla fri bar och nattamat). Hade vi varit på en restaurang ex hade det nog inte räckt med 100 000kr.

• plings

Vi har en budget på 35 000:- men då har vi räknat lite i överkant... våra föräldrar står för mat och dricka. Sedan önskar vi oss bidrag till bröllopsresan i present.

• jocelyn

Vi har redan lagt undan pengar. Men skulle vi sparat så hade vi antagligen lagt 2000kr/mån per person i 1 år alt. 1000kr/mån under 2 år. Vår budget är 50K.

Man behöver inte vara välbeställd för att kunna spara, det kräver dock lite planering. Jag är väldigt "ekonomisk" så jag har svårt att förstå hur man INTE kan spara en tusenlapp per månad...och ja, innan nån säger så kan jag avslöja att jag också varit student och levt på studielån, samtidigt som jag la undan 1000 kr/mån... Det handlar om prioriteringar!

• stina-07

Vi får också hjälp av våra föräldrar. Men med 4 dagar kvar så kan jag säga att det blir en massa småutgifter som man inte räknat med. Allting kostar. Om man inte lagar maten själv så drar kostnaderna för ett bröllop iväg ganska så fort. Jag tror att 40-50.000 kr är ganksa så normlat. Vi landar runt 40 + vår resa. Bara att hyra en lokal går på 5 tusen. Det är jätte bra att ha en buffert att ta till.

Svar på tråden Hur har ni råd?