• SlottsBrud2008

Hur har ni råd?

Har suttit här och tittar runt lite, bland nya och gammla inlägg. Jag blir heelt chockerad när jag inser hur pass stora vissa pars budget är.
    Vi har 1½ år kvar tills våran dag och vi är inte ens säkra på att vi kommer kunna spara ihop allt.
    Hur gör ni? Har en av er, eller båda, galet välbetalda jobb? eller har ni snälla föräldrar som hjälper till...
    Är så nyfiken på det här....

• Svar på tråden Hur har ni råd?
  • maljor

Tycker inte heller att det är fel att ta emot ett erbjudet bidrag men att kräva att familjen ska betala är HELT fel!

• Sunbreeze

Vårt bröllop landade på ca 120 000 kr exkl. bröllopsresa (totalt med resan blev det ca 180 000 kr). Vi tjänar ok båda två och har betalt allt själva. Vi sparar alltid några tusenlappar varje månad och de senaste åren har sparandet varit dedikerat till bröllopet. Liksom många andra har vi sett till att ta en del kostnader löpande innan bröllopet.

• Lilla Li

Vi får 20 000 kr i bidrag från båda våra föräldrar, alltså 40 000 totalt. Resten, ca 25 000, sparar vi ihop själva. Vi lägger undan pengar lite då och då, jag försöker lägga 3000-5000 kr i månaden.

• Pumpalot

våra föräldrar betalar för nästan allt *skämmas lite*

• brud 070901

jessiesthlm
    vi få väll hålla ihop då... vi som inte kan betala för oss själva

• N&N

Äsch nej inte ska man skämmas för att ta emot hjälp från föräldrar, det är ju helt suveränt att kunna få den hjälpen, det är få förunnat!

Vi får 35 000 kr från min sambos föräldrar och mina har inte sagt något än men jag vet att det blir en del pengar därifrån också. Våra föräldrar har det gott ställt och har erbjudit sig att hjälpa till, vi är så tacksamma. Min sambo är student och jag har varit föräldraledig till i somras, men det är inte därför de hjälper till utan för att de vill, att de tycker att de har råd och bra med pengar.

Tycker inte att man ska dömma andra som tar emot hjälp, det är liksom inte deras business...

• Phidelie

Vi tar oss råd annars skulle vi aldrig bli gifta.
    Vi kommer att ha ett litet bröllop och sparar inte utan köper en "grej" varje månad. Vi får vissa saker också. Dyrast blir nog maten.

• bröllopsängeln

vi planerade utefter vår egen ekonomi och våra egna förutsättningar och när vi bokat och bestämt ställe och börjat spara själva så fick vi ett generöst bidrag -vilket vi inte hade förväntat oss

• Utpala

Hm, vi blev tvungna att sljuta upp bröllopet p.g.a. att vi inte fick bokat ngn kyrka och har inte bestämt nytt datum ännu.

Har heller inte börjat spara, men jag räknar kallt med att fr.o.m. april i år kunna lägga undan ca. 10 000kr/mån. (Har inga lån (alltså ingen bil, inget hus), bor relativt billigt på hyra, kommer dock at betala för 2 lägenheter en tid framöver.) Sen när vi vet när bröllopet blir får vi väl lägga upp en bättre budget. Förhoppningsvis kan min sambo också börja spara i något skede, men räknar såhär långt med att endast jag kan lägga undan pengar, eftersom han är student.

Angående bidrag. Räknar inte med något, men tar förstås nog emot av föräldrarna om de erbjuder hjälp.

• 2007 augusti

jessiesthlm : jag håller helt med dig att det är absurt när det antyds att det är fel att få hjälp fr föräldrarna. Jag ser det som förskott på arv. Javisst, inte alla har möjligheten att bidra men om de har det är det väl bättre att de får vara med och njuta av vad man gör med pengarna än att man får det när de gått bort??

• Bruden blå

Nu har inte vi någon galet stor budget. Vi kommer lägga någonstans mellan 35-40 K totalt (bröllopsresa inte medräknad).
    Jag är student och min blivande man har varit föräldraledig och precis börjat gå tillbaka till sitt helt normala arbete.
    Vi får inga ekonomiska bbidrag utan valde att anpassa vårt bröllop till en budget som vi har råd med och efter vilka vi är. Ett äktenskap är inte mer lyckligt och en fest blir inte finare och mer kärleksfull för att man lägger mera pengar på det.
    Så jämför inte så mycket med andra utan utgå från er själva. vad vill ni ha? vad har ni råd med?
    Att gifta sig är ju faktiskt gratis, det är festen runtomkring som kostar.

• Louise3

Jag och min blivande har varit förlovade i snart 12! år! Vi har sparat länge och bjuder 90 gäster på mat och all dricka på ett slott. Vi har inte haft tid till bröllop tidigare p g a egen firma och att jag haft ett heltidsjobb bredvid!?! Nu är barnen 6 och 9 år och vi har haft tid till planeringen och vår ekonomi ser helt annorlunda ut idag. Men vi har verkligen sparat länge.....

• Hjälp!

Hej.

Vi åker iväg till Thailand och gifter oss. Allt som allt kommer det att gå på c:a 40000 kronor (resa, kläder hotell, ceremoni, allt). Vill inte lägga pengar på gästerna när det är våran dag. De som vill komma är varmt välkomna.

Svar på tråden Hur har ni råd?