• blivande fru Rosenquist

orkar inte ha det så här mer

Sitter här i köket och gråter över mig själv.. Har kämpat mot vikten halva mitt liv och nu när jag snart ska stå brud vill man ju inte att det ska vara en vigsel för knubb sälar..
    Jag e 158 cm lång och väger 118 kilo jag bantar och bantar och bara ökar ivikt.

Har i min ungdom haft bullemi men har inte det nu! Dock känner jag ångest när jag ätit. vilket får mig att må dåligt bara det...

Hjälp vad ska jag göra.. var till läkaren men hon sa bara att det gör ju inget om du har lite ångest för då kanske du äter mindre ett tag..
    Hon e helt slut i huvudet min läkare och när man vill byta så säger som att alla andra läkare e fullbokade. Har hört fler som fått samma svar.

Jag fick xenical av henne men den får jag influenssa symtom av och hur kul e det att gå 4 veckor med influenssa, jag gav upp efter 5 veckan.

Ska jag behöva sluta äta för att bli smal. har prövat allt men det fungerar inte... skulle behöva få en kick av något dock fungerar inte soppa för mig då mitt liv krätsar kring vad jag ska äta näst och tanlen på att inte få tugga gör mig tokig och jag äter av bara det

Snälla år det någon som har tips!!!!

• Svar på tråden orkar inte ha det så här mer
  • Mrs Lavoillotte

men gud vad är det för en läkare!

• Mrs Lavoillotte

jag skulle anmälla henne! så får man absolut inte säga och "ännu mindre" till någon som har lidit av bulimi!!!!
    jag undrade vad har du för kost? i vilken mängd? vad har du för jobb?

• InaHjärtarAdam

usch vilken hemsk läkare!!

och klart att du inte ska sluta äta!
    men frågan är vad man kan göra?
    hur äter du, när äter du, vad äter du?
    äter du nyttigt och i lagom mängd och regelbundet och rör på dig?

jag vill inte på något vis läxa upp dig, men jag frågade mig själv den här frågan för några månader sen. helt ärligt kunde jag erkänna att jag inte var så nyttig som jag ville tro. kunde lätt småäta upp en hel sockerkaka under en dag, åt mycket fettigt och sockrigt och rörde mig typ ingenting.
    för att få bukt med det här började jag gå från och till skolan, vilket blir ca 1 mil om dagen bara den vägen, jag slutade äta så mycket socker varje dag. nu räcker det med en bit kaka eller bulle en dag i veckan. äter vi ute så är det helst sushi som är nyttigt och allt detta har inte varit så jättejobbigt att genomföra. resultatet är också att jag har fått höra av vänner och i skolan att jag har gått ner i vikt, kläderna sitter lösare och mina tuttar har verkligen krympt nämnvärt (jippie!!!) nu har jag ingen våg eftersom jag får lite panik av såna, men huvudsaken är att man känner sig fin! plus att jag inte kan springa och väga mig stup i kvarten vilket jag gjorde när jag hade en.

kolla ett par avsnitt på "du är vad du äter" på trean, köp en stegräknare och peppa dig själv!

eventuellt kanske också göra en tarmsköljning? det sägs göra så att man går ner i vikt! har läst om olika sorters tarmsköljningar och genom vissa metoder kan man få ut ca ett halvt kilo plack ur tarmarna varje dag! hörde om en man som gick ner 14 kg bara genom en tarmsköljning!

• InaHjärtarAdam

kan tillägga att jag t yp heter lättja och lathet i andranamn, men om jag lyckades så lär du också göra det!

lycka till!!! du kommer vara jättevacker på din stora dag :)

• silvera

Jag har själv prövat Xenical, och kan säga att för mig fungerade dem bra när jag åt dem. För jag åt så lite fett i min mat... Så min läkare tyckte inte att det var någon idé att äta Xenical för mig.

Influenssymptomen, som du skriver, det är för att du äter för mycker fett. Därför blir man rinnig i kistan, när man äter dem. Fick du inte tala med en dietist, när du fick det utskrivet? Det är ju inget som läkare skriver ut hur som helst...

Jag har även ätit Reductil, som verkar mer i hjärnan/ska dämpa suget, men avbröt när jag blev gravid. Det fungerade bra, men man ska inte vara gravid och äta dem samtidigt.

• Kree

Boka en tid hos en Dietist.
    Dietisten kan hjälpa Dig med hur Du ska äta, hur ofta Du ska äta samt vad Du ska äta.
    Ring imorgon direkt!!!!

Lycka till....Du ska se att det kommer att bli jättebra!!!

• Lena+Mattias=sant

Man blir inte smal av att banta, man blir tjock av att banta!

Du blir smalare och mår bättre av att röra mer på dig och äta nyttigare. Ta kontakt med en dietist och få hjälp med att lägga upp en bra kost och försök motionera så mycket du bara orkar. Ta trappor istället för hiss, cykla och gå istället för att ta bilen osv.

• rosarosen

Jag har vägt ungefär så som du, 115 vägde jag som mest till mina 173 cm. Gick ned 45 kg på ett år med hjälp av viktväktarnas metod. Poängen med viktväktarna är att man får grupp stöd, träffar andra som är i samma situation som en själv, man ser folk som lyckats vilket peppar en, sen är det väldigt bra att ha kravet på sig att väga sig inför en annan en gång i veckan. Då blir det liksom pinsamt om man ej klarat att gå ner under veckan. Sen händer det ju alla att man inte går ner varje vecka, t ex då man har mens.

Sen är det ju så att alla har inte lika lätt för att gå ner, av olika anledningar och alla kan inte äta lika mycket utan att gå upp. Äter man för lite så går man inte heller ner...

Jag skulle rekommendera dig viktväktarna, de finns på många orter.

Försök att hitta någon motionsform som passar dig. Det kan vara ganska jobbigt att motionera om man är tung. Simma, vattengymnastik, gå promenader, cykla.

Jag hade varit överviktig i hela mitt liv när jag bestämde mig. Jag tänkte så här jag ville inte ha levt ett helt liv utan att ha varit normalviktig. Folk som inte är eller har varit överviktiga kan nog inte riktigt förstå hur det kan vara om man lider av sin övervikt. Kläder var rena ångesten för mig. Skulle jag på någon finare tillställning så att jag var tvungen att köpa något nytt, mådde jag hur dåligt som helt. Jag upplevde det som om att alla personer som jag hade att göra med såg ner på mig bara för att jag var överviktig. Jag tyckte att det var fruktansvärt jobbigt när folk i min omgivning som jag kände si sådär klagade över sin vikt, trots att de var smala, medan jag satt där bredvid. Jag kan inte fatta att folk kan göra så!! Så jäkla förnedrande! Sen så var det ju ingen kille som ville vara tillsammans med mig heller. Det fanns till slut inget positiv med att vara överviktig. Övervikten innebar bara problem för min del. Därför bestämde jag mig bara en dag. Jag skulle bli normalviktig!! Det gick ganska bra får man väl säga. Gick totalt ner 50 kg och kände mig nöjd. Jag fick ett helt annat självförtroende och tyckte faktiskt att jag såg bra ut. Blev otroligt klädmedveten och la ner massor med pengar på det. Det var så roligt att träffa folk som jag bara träffar en gång om året. Vissa kände nästan inte igen mig och alla tyckte att jag var så duktig.

MEN sen började jag med p-piller och vips så skrev magen efter mer mer och mer. Jag hade då precis flyttat hemifrån och det var som om att det helt plötsligt var lite okej att äta lite mer. Jag gick upp i en rasande fart. Detta ångrar jag djup i dag, men jag hoppas på att man lär sig av sina erfarenheter. På 1,5 år gick jag upp 35 kg! Har nu sedan två månader tillbaka gått ner 8 kg. Jag ska vara normalviktig på vårt bröllop sommaren 2008! Tror absolut att jag klarar det oxå. Jag går nu både på viktväktarna och hos vårdcentralen och väger mig. Får jättebra stöd känner jag. Denna gång ska jag inte bara gå ner utan även hålla vikten!

Jag hoppas att det kommer att gå jättebra för dig och att du inte ska göra om mitt misstag! Lycka till!

• Diddisen

Jag är själv inte överviktig. Men jag har två vänner som precis har gjort varsin gastricbypass.
    För dem har det gått jättebra och de har båda börjat gå ner i vikt.

Jag kan tycka ibland att det är alldeles för lätt att få en operation, men för TS som har kämpat länge med sin vikt, så kanske det är en bra lösning.
    Men självklart måste man röra på sej och hålla sin nya vikt när man väl gjort sin op. Det är verkligen ingen dans på rosor det heller.

Vill du veta mer så kan du kolla denna sidan
    www.viktop.se

Jag hoppas verkligen att du tar det här på rätt sätt nu.

å sen tycker jag att du ska byta läkare.
    Lista dej på en annan vårdcentral så får du en ny läkare.

• klurifax

Fick du inte dietist hjälp när du fick xenical? Det bör man få. Det funkade inte på mig eftersom fet mat inte är mitt bekymmer, jag är en sockergris !

Jag har mött en läkare knäpp som din, men taskig människosyn och dålig förståelse för överviktsproblem. Jag pratade med henne på telefon ett tag efteråt och sa att jag ville prata med hennes chef och ev. anmäla henne. Det slutade i alla fall med at jag fick Reductil utskrivet och det var toppen för mig! Kände inte så stort sug/hunger längre och gick ner 20 kg innan jag blev gravid och var tvungen att sluta. När jag slutat amma ska jag kontakta annan läkare och be att få det utskrivet igen.

Men det finns inga mirakelkurer, bara hjälpmedel! Man måste ju lägga om kosten och äta hälsosamt...

Lycka till!

Svar på tråden orkar inte ha det så här mer