• Rat

Ska jag nånsin bli frisk?

Jag tror inte heller så mycket på vanlig terapi. Tror mer på en rejäl förändring av hela livssituationen, vilket kan var svårt att ta itu med när man är deprimerad. Jag tror att depression egentligen handlar mycket om ilska och besvikelse som man inte kunnat visa på ett tryggt sätt och bli av med. Många av oss blev tystade, i värsta fall hotade tidigt som barn om vi visade vad vi kände. Mycket av ilskan vänds då mot en själv och allt blir tungt, ensamt och svårt att ta sig igenom. Man behöver någon att lita på som verkligen kan lyssna och inte skräms av det man känner och behöver få uttrycka.

Vill bara skriva lite om den viktiga gråten för att läka:
    GRÅT ÄR INTE ETT TECKEN PÅ DEPRESSION. GRÅT ÄR LÄKANDE. OM MAN ALDRIG TILLÅTER SIG ATT GRÅTA (eller inte känner sig trygg nog) KAN DET DÄREMOT LEDA TILL DEPRESSION. Det är en missuppfattning av många människor att likställa gråt med depression när det snarare är ett sätt för oss människor att befria oss från jobbiga och tunga känslor vi bär på. Tyvärr lägger många anti depressiva mediciner locket på våra känslor, så det blir svårt att släppa ut dem.
    Ta hand om er vänner!
    Jag vet hur det är jag med.........

Kram

Svar på tråden Ska jag nånsin bli frisk?