Inlägg från: Fru Cinderella |Visa alla inlägg
  • Fru Cinderella

Ska jag nånsin bli frisk?

Depressioner och speciellt långvariga är svåra att komma ur.

Själv tror jag inte på vanlig terapi, jag tror man behöver något extra. En ny ljuspunkt i tillvaron.

När jag hade det som värst med både depression, panikångest, social fobi och att jag skar mig så tog jag upp min ridning igen efter 10 år utan hästar. Blev medryttare på ett litet charmtroll 2-3 dagar i veckan. Det gjorde mitt liv. Var så skönt att få komma ut till stallet, borsta lite, prata med någon som faktiskt lyssnade (hästen) och ut i skogen på mysiga turer.. det gjorde verkligen massor för mig. Fick något att se fram emot igen..

Så mitt tips är o försöka hitta vad som ger dig en ljusglimt i tillvaron

Kanske flytta, byta jobb! Det finns så mycket som kan tynga ner en utan att man tänker på det

• Fru Cinderella

anna81
    Klart man i bland känner att man inte orkar mer.. man vill bara skrika och springa i från sig själv.. men det värsta är att man inte kan det. Steg ett för mig att komma över min panikångest var att acceptera den som en del av mig. Jag hade den, precis som du har allergi. Det var inget jag kunde göra åt det, var bara att acceptera och lära mig hur jag skulle hantera det. När jag väl hade accepterat det och inte kämpade emot längre så vrt det lättare. Började nästan presentera mig som hej jag heter Cecilia jag har panikångest. När så många människor runt mig visste om det så var det inte lika hemskt längre... jag slutade även dölja mina ärr.. vissa tyckte jag skulle det. Men jag sa, jag har inget att dölja jag mår dåligt, jag har gjort det här mot mig själv och nu ska jag stå för det för det är en del av mig. Det är inte fult.. det är bara ärr som visar hur jag mår.. precis som en tår eller en arg näve in i väggen kan göra. Alla hanterar sorg, depression på olika sätt.

Ang. att allt känns likgiltigt.. jag vet.. själv söp jag 5 dagar i veckan i ett halvår för att jag vägrade känna så.. Det var en kosrtsiktig lösning.. men den fungerade så klart inte i längden.. jag gjorde väldigt mycket för att få rätsida på mitt liv (Nu säger inte jag att allt detta skulle fungera för dig)

Jag
    Tog upp hästarna igen
    Slutade plugga och skaffade mig ett jobb
    Bytte pojkvän
    Sen när bröllopsplaneringen kom igång så kände jag för första gången sen nyförälskelsen att jag hade något nytt att leva för.. något som jag tyckte var kul att göra (Förutom hästarna)
    Strök en hel del vänner ur min vänskapskrets som fick mig att må dåligt
    Slutade titta på skräckfilmer och nyheter (Vilka ofta kunde ge mig panikattacker i flera dagar efteråt)

Sen har jag byggt upp mitt liv steg för steg.. tog tag i o åka buss ett halvår, gå till ica.. tog allting smått.. mitt senaste är att gå på bio och nu flyga på bröllopsresan.. nerver av stål kommer behövas för den tror jag *puh*

Är absolut inte frisk i dag, det tar år att få panikångest och bli av med den.. jag tror jag började som 15 åring, men insåg det inte förns jag var 20 då det blev som värst.. är nu 23 och kan säga att panikångesten var det bästa coh värsta som hänt mig. Det värsta för att jag har fått börja om med mitt liv från scratch, det bästa för att jag har lärt mig så mycket om mig själv och utvecklats som människa. jag lärde mig att det livet jag hade innan inte var något liv att ha. Därav depressioner etc.. nu lever jag ett helt annat liv.. känner inspiration, lycka och glädje..

Det viktigaste är att inte pressa dig mer än vad du orkar.. du kan inte stressa bort panikångesten.. vilket jag fann svårast.. man vill bli av med den nu NU! Det går ALDRIG då blir det bara värre.. du får ta det långsammare än du någonsin har gjort saker och helt omvärdera hela dig själv. Tror att du kommer komma ur det här en dag som en mycket bättre, starkare och lyckligare människa än du någonsin har varit innan.. så sträck på dig och säg högt och tydligt till dig själv

Jag är xxx och jag har panikångest. Det kommer bli jobbigt. Men jag ska lära mig att acceptera min situation som den är, ta lärdom av den och komma ur den som en bättre människa. För det är jag både värd och kan göra för jag är stark.

(Jag tror inte att svaga människor kan få panikångest.. de skulle inte klara av det, så vad det än finns som styr över oss skulle aldrig ge det till en som inte klara av det.. vi får alla prövningar för att vi ska bli bättre.. och det här är din.. lycka till!)
    Hobby

Tack, de orden gjorde min dag!

• Fru Cinderella

pickolina

HA, herregud det var det värsta jag har hört. Så mycket som jag gått igenom i mitt liv så är jag nog alltifrån svag så hade jag nog hoppat från en bro för länge sedan.. önskar inte ens min värsta fiende att gå igenom det jag har gjort.. det som inte dödar en gör en stark o det är väldigt sant!

---------

Som ett litet tillägg på det jag skrev ovan. Det fungerade på mig, jag säger inte att det fungerar på alla.. man måste alltid finna sin egen väg genom problemen. Det var dock det här som hjälpte mig!

• Fru Cinderella

pickolina

Jo förstår dig fullständigt.. jag har också stött på folk som inte förstår.. min dåvarande pojkvän (som jags en lämnade av en tusen anledningar jag inte tänker ta upp här för det skulle ta över tråden flera gånger om ;)) sa bland annat "äsch ryck upp dig nu, så farligt kan det ju inet vara"

Nähä, svarade ja.. testa själv o tro att du ska dö NU! fyra gånger om dagen och kom tillbaka o försök säga "ryck upp dig" en gång till!

• Fru Cinderella

anna81

Läsa är bra.. endel av det jag skrev om acceptans har jag hittat i en bok.. skriven an en Lucina någonting.. den heter "Fri från ångest" den du läser förhoppningsvis.. annars borde du verkligen leta upp den.. det var hon som först sa till mig allt om att panikångesten var bland det bästa som hänt henne på ett sätt.. när jag själv läste det var jag så försvunnen i mig själv att jag aldrig kunde tro på det hon skrev.. men nu förstår jag varje ord.

Vill bara att du ska veta att jag alltid finns här när du vill prata.. skäms aldrig för dig själv.. vad det än är du har sagt gjort eller känner.. att skämmas är att gömma en del av sig själv och det ska man aldrig göra..

• Fru Cinderella

polinesso

Jag gick till vårdcentralen och pratade med dem.. o sa att jag ville ha KBT.. om de skickade en remiss skulle det kosta mig 80kr per gång (Du går en gång i veckan) privat skulle det gå på minst 1500kr per gång

De ville direkt ge mig mediciner och ingen terapi. Jag vägrade.. efter mycket om och men och läkaren faktiskt insåg att jag verkligen visste vad jag pratade om (Har läst på EN HEL DEL i ämnet, vilket jag verkligen tipsar om att göra.. förstå vad som händer dig).. kompromissade vi.. jag gick med på att ta mot ett recpet med antidepressiva och han skicka mig till KBT.. hämtade visserligen aldrig ut receptet, men det fungerade..

Har en kompis som tog pillren hon har aldrig vart så lyckligt som hon är nu.. hon mår prima.. så för henne fungerade det..

Som sagt det är olika för alla.

• Fru Cinderella

Det tar tid! Det är den värsta delen med panikångest

• Fru Cinderella

anna81

Ja det går, jag lovar. Det har du mitt ord på! Men det krävs mycket arbete.. men åh så bra du kommer känna dig i själen när du inser att du gått på bio/åkt buss/fikat eller vad nu nu har problem med utan att känna av någonting dåligt alls.. den känslan slår allt!

Svar på tråden Ska jag nånsin bli frisk?