Inlägg från: kela81 |Visa alla inlägg
  • kela81

4 Augusti 2007 *Tråd2*

Cecilia.A-åh...*avis* jag vill med till fjällen...men bröllopsbudgeten ttillåter ju inte riktigt det

haha....ja, jag får väll nöja mig med en barcelona resa i maj då

Vet ni nån fin stad att åka till några dagar (i europa) direkt efter bröllopet? Vi tänkte fara iväg ett lite tag, å sen så åker vi på "stora bröllopsresan" i december sen...

Tänkte nog att mina syskon ska få dela ut ris å kyrkprogram eller nått,,,,så får de nått "viktigt" att göra....det kanske kan llätta tankarna på brudnäbbs grejset...

• kela81

Melleni (4/8-07) -åh...jo, jag vet att det är ett poppis datum...ahr tre vänner som gifter sig då ...*mutter mutter* men jag kan ju bara gå på ett bröllop Typsit!

Bruden blå-åh va duktigt! att du redan fixat det! Jag skulle nog printa några extra, typ 4-5 st, det kan ju komma någon bekant eller så till kyrakn för att kolla på själva vigseln bara, eller så kanske ett barn i 12-13 ¨rs åldern gärna vill ha ett eget, om ni nu har några gäster i den storleken

Själv ska jag träffa toastmadame i kväll å gå igenom hennes uppgifter lite, å sen så har jag och min tårtbakerska betämt stilen och torleken på tårtorna idag

• kela81

Cecilia.A-om du vill så kan jag lägga in mina punkter för toastmadme här....så får du se vad vi hadde...om det kan vara till nåpn hjälp? Genomgången med henne gick bra, hon var nöjd och fattade vad vi ville...så det känns skönt!

haha...sambons kompis ringde idag å ville ha mailadresserna till killarna som är inbjudna, han pratade även lite datum....haha....Min m2b är supernervös för en ev svensexa
    Tror ni att ni får möhippa då? ALla tjejer här

Bruden blå-å sen så kan det ju var akul att ha kvar ett ex själv sen ochså Som minne Jag gjorde iallafall ett extra inbjudningskort och sparade...

SandyD- välkommen

• kela81

tezzilezz- nervös...nä...vadås *biter på naglarna*

då så...då ska jag lägga upp punkterna då....

• Meddelande borttaget
  • kela81

får dela upp inlägget lite....det blev för långt för att göra ett inlägg:

Så här kommer första delen av toastmadames lista....

Uppdragslista för Toastmadame

·Göra en talordning, kolla med talarna hur långa deras tal är och ungefär vad de innehåller (så att det inte blir för mycket upprepning), försöka se till att det är ungefär lika många tal till brud/brudgum (om inte- fyll ut med annat). Rådgör med serveringspersonalen/köket om när talen ska hållas. Informera talarna om när det är deras tur (innan middagen) Presentera talarna (lite underhållande så där) Efter ett tal så brukar man inte hurra, utan man skålar. (säg det till talarna)

·Läsa upp eventuella telegram under middagen.

·Planera festen tidsmässigt med oss. Eventuellt hjälpa till med bordsplaceringen.

·Hålla koll på vart allergiker/vegetarianer/alkoholfritt sitter så att serveringspersonalen vet det. Samt kolla om det ev. behövs några barnstolar och att de står rätt.

·Hålla reda på önskelistan tillsammans med nn, samt hålla koll på presenterna på festen. Att någon tar hem dem på kvällen (förslagsvis nn och nn)

·Se till att flaggan vid bygdegården är hissad.

·Dela ut ris och kyrkoprogram när gästerna anländer till kyrkan ( mina småsyskon ska nog göra det, men du får hålla lite koll på dem om det är ok) Informera alla gästerna om att det blir riskastning och fotografering utanför kyrkan efter vigseln så att ingen sticker iväg. (detta innan vigseln då)

·Om några åker till kyrkan kommunalt (2 som jag vet än så länge) hjälp till att få plats i någon bil till festen åt dem genom att innan vigseln fråga om någon har ledig plats i sina bilar.

·Innan riskastningen (innan vi kommer ut ur kyrkan) se till att fotografen får en bra plats? det ordnar hon säkert själv, men du kan väl hjälpa henne om det behöv, så att hon inte skyms av alla gäster. Samma sak gäller ev. videofilmare.

• kela81

del t¨vå

·Hjälp till att samordna släkt/familje och gruppbilder utanför kyrkan. ( vi med m2bs familj, med min mamma och bror, med min pappa+ familj, m2b och alla tjejer, Jag och alla killar och så en stor bild med alla)

·Kolla så att brudtransporten finns på plats, är ev. skyltar och burkar fastsatta? Vet chauffören om att han ska åka en sväng så att alla gästerna hinner till bygdegården först? Finns det dricka och glas i bilen till oss?

·Se till att välkomstdrink serveras vid bygdegården (utomhus vid fint väder) informera gästerna om att vi kommer om xx minuter och att det då ska skålas.

·Kolla så att vår bricka med våra champagne glas finns på plats, med en oöppnad flaska, och att någon ( ex bestman nn eller min pappa) öppnar flaskan när vi kommer och utbringar brudskålen.

·Säg till om fotografering parvis/familjevis innan middagen (kanske redan då ni väntar på oss) som nn eller min kusin nn ska ta ( på brudparets begäran).

·Säg gärna till att gästerna får skriva i gästboken. (annars missar många att det finns en sådan)

·Meddela alla när det är dags att gå till bords, hjälp folk att hitta sina platser om det skulle vara några problem. Kolla så att bordsplaceringsskylten finns på plats.

·Håll kontakt med serveringspersonalen så att de vet när det ska börjas serveras. Ge personalen ett schema för middagen.

·Planera in pauser under middagen ( ex mellan en rätt och talen)

• kela81

del tre

·Hitta på och ordna lekar om det finns tid/lust för sånt. Massor av tips finns på nätet. (dock vill inte jag och m2b leka helt själva?utan vi föredrar att gästerna leker )

·Ha en liten klocka/tuta under middagen när du ska presentera en talare.

·Avled onödiga/oplanerade skålar.

·Säg varsågod när det är dags att börja äta (vid varm mat när de första 8 personerna vid honnörsbordet fått sin mat)

·Leda allsången (eller se till att någon annan gör det- någon som är duktig på att sjunga/ spela gitarr ex?det finns en bunt på min sida som jag kan tänka mig skulle kunna ta den uppgiften) Men du får planera in när sången ska hållas.

·Informera gästerna om att det kommer tårta sen (och att Vi ska skära upp vår bit först!) och att det blir dans.

·Påminn mig om att du ska få en lista på alla gästerna med lite bakgrundsinformation när osa. Datum gått ut. Bra att ha vid ev. lekar, för info om allergier och så?.

·Du får vara ansvarig för dukning/dekor av lokalen dagen innan/på morgonen. Givetvis så får du delegera arbetet, men du får övervaka det.

·Eventuellt hjälpa till med festprogram, placeringskort och dylikt.

• kela81

det var så lite så Jag tar tar ju del av alla era smarta ideer och råd jag med

• kela81

jojo...hon får en del att göra vår kära toastmadame...men en del kan hon ju som sagt vara deligera ochså....

nä, vi hadde inte tänkt att ha n¨ågot värdpar, då det är vi som betalar hela kalaset själva.....och min svärmor skulle nog få fnatt å vilja bestämma massa då...det vill hon iochförsig redan...men men

Svar på tråden 4 Augusti 2007 *Tråd2*