Inlägg från: Fru Hennerdal |Visa alla inlägg
  • Fru Hennerdal

Tufft att planera! (långt)

Hej!

Känner bara att jag behöver få ventilera lite.

Min M2B och jag är i startskedet av bröllopsplaneringen. Det är mycket med tankar som snurrar: var, antal gäster, festen, maten, alkohol eller ej, kläder mm?

Jag känner mig redan lite kluven då vi båda är studenter, har ganska stora familjer, många närstående släktningar och en hel del vänner som alltid har ställt upp i vått och torrt.

Ibland känner jag att det skulle vara så otroligt skönt att bara fara iväg och gifta sig, slippa all denna förvirring. Eller att kanske strunta i festen och bara ha vigsel för att sedan direkt resa bort?

Min M2B drömmer dock mycket om bröllopet och han vill verkligen att vi ska dela den dagen med våra nära och kära. Innerst inne vill ju jag det med!

Hur gör man då med en plånbok som endast fylls med extrajobb och studielån?

Vi har redan mycket mer prylar än vad vi behöver. Fin servis och glas finns det med.

En tanke vi har är om man kan avsäga sig bröllopspresenterna och t.ex. önska bidrag till bröllopet istället?
    -Hur gör man det på ett smidigt och snyggt sätt?

Så tacksam för svar av er som vet så mycket mer än mig!

• Svar på tråden Tufft att planera! (långt)
  • Fru Hennerdal

-ViSt
    Tack för det snabba svaret!

Jo den tanken är en av många. Vi är som sagt inte så långt framme i planeringen så att jag vet hur mycket varje kuvert kostar. Om det är mycket kanske vi har möjlighet att betala halva.

Vill inte att det ska kännas övermäktigt då vi har gäster med olika ekonomiska förutsättningar.

Kram

• Fru Hennerdal

Oj, vad ni är snabba!

Vi kommer ifrån Örebro och det är även här som bröllopet äger rum.

Jag tror nog att våra föräldrar vill få skjuta till med en liten summa. Men då även de har olika ekonomiska förutsättningar så känns det lite tråkigt. Jag vill inte att det ena föräldraparet känner att de har bidragit med mindre än det andra.

Funderar på att hålla bröllopet i min hemförsamling, Svenska kyrkan, där jag även är döpt och konfirmerad. Jag har varit kyrkvärd i församlingen så jag tror inte det ska vara ngt problem att få tillgång till vårt nyrenoverade församlingshem. Inte riktigt koll på om den salen rymmer våra gäster dock. Samt där finns inget porslin, utan det måste hyras.

Jättebra tips på vad man kan knepa och knopa själv!

Egentligen är jag sugen på att göra lite av maten själv. T.ex. göra pannacotta till efterrätten, går att förbereda ett par dagar innan. Men de som jag nämnt det för säger att det är för jobbigt... Jag vet inte det. En stor smet som man pytsar upp i 80 små glas...?

Jag är tyvärr perfektionist så jag bävar redan inför t.ex. inbjudan. Kommer kunna pilla-ihjäl mig!

Kram

Svar på tråden Tufft att planera! (långt)