• Fru Hennerdal

Tufft att planera! (långt)

Hej!

Känner bara att jag behöver få ventilera lite.

Min M2B och jag är i startskedet av bröllopsplaneringen. Det är mycket med tankar som snurrar: var, antal gäster, festen, maten, alkohol eller ej, kläder mm?

Jag känner mig redan lite kluven då vi båda är studenter, har ganska stora familjer, många närstående släktningar och en hel del vänner som alltid har ställt upp i vått och torrt.

Ibland känner jag att det skulle vara så otroligt skönt att bara fara iväg och gifta sig, slippa all denna förvirring. Eller att kanske strunta i festen och bara ha vigsel för att sedan direkt resa bort?

Min M2B drömmer dock mycket om bröllopet och han vill verkligen att vi ska dela den dagen med våra nära och kära. Innerst inne vill ju jag det med!

Hur gör man då med en plånbok som endast fylls med extrajobb och studielån?

Vi har redan mycket mer prylar än vad vi behöver. Fin servis och glas finns det med.

En tanke vi har är om man kan avsäga sig bröllopspresenterna och t.ex. önska bidrag till bröllopet istället?
    -Hur gör man det på ett smidigt och snyggt sätt?

Så tacksam för svar av er som vet så mycket mer än mig!

• Svar på tråden Tufft att planera! (långt)
  • ViSt

Ni kanske kan ta en kuvert avgift på så sätt får ju folk själva bidra till sin egen mat, det kanske kan vara något ?

• Fru Hennerdal

-ViSt
    Tack för det snabba svaret!

Jo den tanken är en av många. Vi är som sagt inte så långt framme i planeringen så att jag vet hur mycket varje kuvert kostar. Om det är mycket kanske vi har möjlighet att betala halva.

Vill inte att det ska kännas övermäktigt då vi har gäster med olika ekonomiska förutsättningar.

Kram

• Thailands brud

Ni har inga föräldrar som akn vara villiga att bifra lite? Då kan ni ju göra upp en budget och höra er för vad de är villiga att bidra med. Kuvertavgift är också ett alternativ. För att lägga fram det på ett bra sätt kan man i inbjudan skriva att " XX & XX inbjuds att hedra vigeln mellan XX & XX ......

Istället för en gåva önskar vi att ni vill fira denna glädjens dag med oss på restaurang XX" Då förstår nog de flesta att det är till självkostnadspris, något som inte är helt ovanligt idag.

• CiaS

Hej Sjatiir. Vi har ungefär samma ekonomiska problem. Trots lite hjälp av föräldrar (vi vill betala det mesta själva). Jag har kollat runt på internet och kommit på en del saker som är bra:

Det finns blombuketter runt 200-350 kr som är jättefina tex. på interflora.se

Kolla på bygdegårdar som ligger utanför städerna (sök bygdegårdar och klicka dig fram).

Ring kommer jag beställa på internet. Det gjorde vi med förlovningsringarna och sparade tusentals! Dessutom blev vi helnöjda!

Klänningen kommer jag att låna av en kompis.

Inbjudningskort/festprogram kommer vi göra själva (pysselkvällar med intresserade kompisar!)

Som placeringskort kommer vi ha vita stenar eller snäckskal som vi ska samla in och skriva namnen med silverpenna.

Vi har tur som har jätteduktiga musiker som ska spela på festen och sjunga i kyrkan och så, annars hade vi enbart bränt en mängd CD-skivor med olika slags musik.

Oj, detta blev långt, men det var i alla fall några tips!

• Thailands brud

Vill du ha fler spartips and att ordna en rolig billig fest så säg till, mitt tips utgick ifrån att ni ville ta ut en kuvert avgift och då är det kankse lättast att hyra in på restaurang.

• CiaS

Var ska ni gifta er förresten?

• Fru Hennerdal

Oj, vad ni är snabba!

Vi kommer ifrån Örebro och det är även här som bröllopet äger rum.

Jag tror nog att våra föräldrar vill få skjuta till med en liten summa. Men då även de har olika ekonomiska förutsättningar så känns det lite tråkigt. Jag vill inte att det ena föräldraparet känner att de har bidragit med mindre än det andra.

Funderar på att hålla bröllopet i min hemförsamling, Svenska kyrkan, där jag även är döpt och konfirmerad. Jag har varit kyrkvärd i församlingen så jag tror inte det ska vara ngt problem att få tillgång till vårt nyrenoverade församlingshem. Inte riktigt koll på om den salen rymmer våra gäster dock. Samt där finns inget porslin, utan det måste hyras.

Jättebra tips på vad man kan knepa och knopa själv!

Egentligen är jag sugen på att göra lite av maten själv. T.ex. göra pannacotta till efterrätten, går att förbereda ett par dagar innan. Men de som jag nämnt det för säger att det är för jobbigt... Jag vet inte det. En stor smet som man pytsar upp i 80 små glas...?

Jag är tyvärr perfektionist så jag bävar redan inför t.ex. inbjudan. Kommer kunna pilla-ihjäl mig!

Kram

• FruÖlandstok

Med en kombination av låg kuvertavgift och hålla nere kostnaderna för bröllopet kommer man långt.. det beror helt på vilka ambitioner ni själva har. Det går att göra billiga bröllopsfester (bröllopet i sig behöver inte kosta alltför mkt) bara man är beredd på att planera mkt och göra en massa själv.

Min sambos syster gifte sig och de la knapp 8000kr på bröllopet (70gäster allt inräknat).. dock fick de i bröllopspresenter pengar för runt 12 000kr.. så de låg ut med pengarna innan (genom lån) som dom sen kunde betala tillbaka.

Vi funderade till en början på en kuvertavgift på 150-200kr.. men då vi fått en lite bättre ekonomisk situation än väntat nu så har vi valt bort det.. samtidigt kommer kostnaderna skena iväg lite :) festen kommer fortfarande ligga lågt men vi väljer nu att lägga mer pengar än planerat på ringar och våra kläder..

• Thailands brud

Ett bra tips om man gör maten själv är att ha buffé! Blir billigare och mkt enklare! Trots at vi hyr in på retsaurang har vi valt att ha det för att få en roligare och mindre stel fest.

Dricka kan ni ju köpa i tyskland & ta ut självkostnadspris för detta. Till maten kan man bjuda på dricka men efteråt kan ni ha en enkel bar med en kruka där folk får lägga vad de tar för.

Vad gäller blommor så pratade jag med e nflorist om varöf brudbuketter är så dyra. Jag vill ha en rund stor bukett med rosor o hon sa att det går bra med vanlig bukett bindnig, det håller lika bra. Då betaler du bara för blommorna och inget för arbetet eftersom det inte är särskilt arbetssamt.

Håret kan du kanske be någon kompis göra?

Min klänning köpte jag på ebay, originalet kostade 22 000 här i sverige, jag betalde 800 med frakt och den är SÅ fin.

Inbjudningskort & trycksaker kan man enkelt göra själv, portot kan man sprar in genom att var flitig med sin cykel.
    Gör ett kul festprogram och lite roliga aktiviteter, allt som blir bra & är kul behöver inte kosta....

Tärna & bestman är inte tvunget, det är en onödig utgift oftast...

Sminka dig själv!

Låt en guldsmed göra en kopia på en ring du gillar, det bliroftast billigare o har du guld att smälta ner sjunker priset ytterligare.

Vill du ha fler tips?

• FruÖlandstok

Glömde tillägga att vår fest kommer kosta ca 10 000 inkl mat, lokal, sprit, dekorationer och annat smått å gott.. men om vi velat går det hålla nere kostnaderna mer där..

vi gör nästan allt själva med buffé. Ville bara peppa lite med det.. men jag är också medveten om att vår "budgetvariant" samtidigt kan vara dyr om man är student..

men som sagt. kuvertavgift är aldrig fel :)

• CiaS

Ölandstok: Nu blir jag nyfiken! Hur bar ni er åt? hur många gäster, lokal osv...

• Damen i röd hatt

Gör ett knytkalasbröllop. Jag har varit på flera stycken. I stället för presenter tar gästerna med sig en maträtt plus en flaska vin elelr liknande, och så ordnar man festen runt den mat som kommer in. De bröllop som jag har varit på som funkat så här har haft ett matema och en person var ansvarig fö att se till så att alla gäster inte kommer med samma maträtt. Bästa kanske jag minns ett svenskt smörgåsbord där ett 50-tal gäster hade med sig maträtterna. Oj vilket utbud, och vilken fest. Brudparet bjöld då på kaffet, tårtan och avec.

Detta är det klassiska sättet att fira bröllop i Sverige om man går tillbaka i historien. Jättemysigt. Och billigt för brudparet. Mer sympatiskt än kuvertavgiftsbröllop tycker jag.

• Thailands brud

Damen: Vilken bra idé! O man slipper nämna pengarfrågan överhuvudtaget, utmärkt förslag!

• FruÖlandstok

CiaS
    Det är bara en plan än så länge.. bröllopet är först i september, men vi har räknat på 10' än så länge.. men man har säkert glömt nått och sådant.. sen när jag väl har pengar så har jag en tendens att köpa massa mer än vad jag hade tänkte mig ;)

bröllopet är för ca 50 personer
    lokalen kostar 1500kr (fredag-lördag)
    maten runt 5000kr har vi räknat på med den buffé vi har funderat på. Vi lagar allt själva. Kommer nog inte heller har någon bröllopstårta utan ska ha lyxiga kladdkakor.
    spriten blir öl/vin/cider/avaec som vi bjuder på.. runt 1500-2000 (kommer köpas i tyskland) och till det kommer dekoration max 1000kr.. sen ska vi ha en som hjälper till med severing som ska få 500kr som tack för hjälpen. Vi kommer ha betalbar på kvällen sen så dom pengarna får vi ligga ute med innan vi får tillbaka dom.

men det är festen som sagt.. sen kommer vi lägga ett par tusen på ringar å kläder å sånt.. Största posten blir ringarna.. men detta eftersom vi har mer pengar nu än innan.. Vi hade en maxbudget på 15 000 innan när vi planerade.

vet att min sambos syster la mkt mindre då dom inte betalade för någon lokal (församlingshemmet), bjöd inte på sprit, hade en enkel buffé och la inte så mkt pengar på kläder..

• FruÖlandstok

Damen i röd hatt
    verkligen en söt idé.. men tyvärr hade det nog inte funkat för oss då 75% om inte mer av våra gäster reser ett antal mil (mellan 50-100mil/person)

men hade man haft de flesta på nära håll är det ju verkligen kanon

Svar på tråden Tufft att planera! (långt)