Inlägg från: FruÖlandstok |Visa alla inlägg
  • FruÖlandstok

Tufft att planera! (långt)

Med en kombination av låg kuvertavgift och hålla nere kostnaderna för bröllopet kommer man långt.. det beror helt på vilka ambitioner ni själva har. Det går att göra billiga bröllopsfester (bröllopet i sig behöver inte kosta alltför mkt) bara man är beredd på att planera mkt och göra en massa själv.

Min sambos syster gifte sig och de la knapp 8000kr på bröllopet (70gäster allt inräknat).. dock fick de i bröllopspresenter pengar för runt 12 000kr.. så de låg ut med pengarna innan (genom lån) som dom sen kunde betala tillbaka.

Vi funderade till en början på en kuvertavgift på 150-200kr.. men då vi fått en lite bättre ekonomisk situation än väntat nu så har vi valt bort det.. samtidigt kommer kostnaderna skena iväg lite :) festen kommer fortfarande ligga lågt men vi väljer nu att lägga mer pengar än planerat på ringar och våra kläder..

• FruÖlandstok

Glömde tillägga att vår fest kommer kosta ca 10 000 inkl mat, lokal, sprit, dekorationer och annat smått å gott.. men om vi velat går det hålla nere kostnaderna mer där..

vi gör nästan allt själva med buffé. Ville bara peppa lite med det.. men jag är också medveten om att vår "budgetvariant" samtidigt kan vara dyr om man är student..

men som sagt. kuvertavgift är aldrig fel :)

• FruÖlandstok

CiaS
    Det är bara en plan än så länge.. bröllopet är först i september, men vi har räknat på 10' än så länge.. men man har säkert glömt nått och sådant.. sen när jag väl har pengar så har jag en tendens att köpa massa mer än vad jag hade tänkte mig ;)

bröllopet är för ca 50 personer
    lokalen kostar 1500kr (fredag-lördag)
    maten runt 5000kr har vi räknat på med den buffé vi har funderat på. Vi lagar allt själva. Kommer nog inte heller har någon bröllopstårta utan ska ha lyxiga kladdkakor.
    spriten blir öl/vin/cider/avaec som vi bjuder på.. runt 1500-2000 (kommer köpas i tyskland) och till det kommer dekoration max 1000kr.. sen ska vi ha en som hjälper till med severing som ska få 500kr som tack för hjälpen. Vi kommer ha betalbar på kvällen sen så dom pengarna får vi ligga ute med innan vi får tillbaka dom.

men det är festen som sagt.. sen kommer vi lägga ett par tusen på ringar å kläder å sånt.. Största posten blir ringarna.. men detta eftersom vi har mer pengar nu än innan.. Vi hade en maxbudget på 15 000 innan när vi planerade.

vet att min sambos syster la mkt mindre då dom inte betalade för någon lokal (församlingshemmet), bjöd inte på sprit, hade en enkel buffé och la inte så mkt pengar på kläder..

• FruÖlandstok

Damen i röd hatt
    verkligen en söt idé.. men tyvärr hade det nog inte funkat för oss då 75% om inte mer av våra gäster reser ett antal mil (mellan 50-100mil/person)

men hade man haft de flesta på nära håll är det ju verkligen kanon

Svar på tråden Tufft att planera! (långt)