Bantningshysteri och mirakelkurer
Självklart är det ganska lätt att hålla vikten om man äter rätt och motionerar.. Det finns det väl ingen som missat. Problemet är ju att det inte är så lätt för alla! Därav all hysteri kring div metoder och varianter.. Att en smal och hälsosam person säger "det är ju inte så svårt" osv hjälper oftast inte så mycket, snarare tvärtom. Det är lika "dumt" som när en frisk säger till en deprimerad "att rycka upp sig", "ta tag i sitt liv".
:(
Visst håller jag med om att det är enkel matematik.. Men om det var lika enkelt att leva efter det, för alla människor, så skulle vi inte ha problem med övervikt och fetma. Inte sant?
Såg Rössner på tv, där han bla berättade att några få kalorier för mycket per dag kan ge en stor effekt. Tex kan ETT glas juice för mycket per dag ge en viktökning på 7kg på ett år. Då kanske man lättare kan förstå att det är en tunn linje man vandrar på.
Gällande att bli äldre så sjunker tydligen ämnesomsättningen så marginellt lite att man i princip inte märker någon skillnad. (Mot vad man trott tidigare alltså.) Den stora boven är att vi blir mer inaktiva.
Men som sagt, en smal person som uppenbarligen inte har några problem kan aldrig någonsin förstå hur det är att leva som överviktig.. Då borde man kanske akta sig för att säga till folk "att det är enkelt".. Även om det självklart i teorin är väldigt enkelt.. ;) :)
Ps. Jag är själv inte överviktig men lever med en ätstörning och andra besvär, som depression och ångest osv så jag tar lite illa upp när människor som inte förstår säger att det är så enkelt. Ds.