• Soofia

Bantningshysteri och mirakelkurer

Hej på er,

Läste i veckan hur läkare på huddinge sjukhus gick till attack mot GI methoden. (se också S. Rössner artiklar).
    Tycker att S. Rössner har helt rätt på en punkt som många verkar glömma: man kan inte öka i vikt om man gör sig av med fler kalorier än vad man tar in på en dag.
    Blir så trött på alla de här kurer som poppar ut överallt, som oftast är livsfarliga (atkins, south beach,mm)och lovar att man gå ner i vikt snabbt som f** och dessutom inte behöver sluta äta det man tycker om...Det är ju verkligen att ta folk för idioter faktiskt.

Väger själv 60kg och är 1,71 lång, känner inge större behov av att banta men visst märker man att kilona sätter sig snabbare nu är för 5 år sedan. Det finns massvis med saker man kan lära sig för att ha lättare att hålla vikten:
    Byt ut vetemjöl mot fullkornsdinkelmjöl, vanligt mjölk mot rismjölk, matlagningsgrädde mot soyagrädde, drick färska juicer (som t.e Brämhults juicer som inte innehåller mycket socker), drick vatten vid måltider (i stället för läsk eller mjölk), ha grönsaker vid varje måltid, baka ditt eget bröd, med dinkel och kanske solrosfrön, eller olika nötter, byt ut godis mot ugnsbakade nöter (superenkelt att göra och jättegott), ät orostade och osaltade cashewnötter eller en frukt vid mellammål, och unna dig en chokladbit eller en kaka eler tårtbit ibland! Köp en tryckkokare, det är det bästa soom finns för att laga grönsaker som dessutom behåller sin näringsvärde. Använd kallpressad rapsolja till stekning, ta bregott (eller triktig smör) på bröet i stället för Becel eller Lätta typer av margarin som egentligen inte alls är nyttiga.

Men det finns en enda och enkel regel: man kan inte gå up i vikt om ensintag av kalorier per dag är mindre än det mängd kalorier man äter...Så glöm inte motion!Hitta något du tycker är kul!!

Dessutom, kanske går man ner i vikt med vissa kurer men oftaste gå man upp igen mer dessutom...

Bantning är inte något man gör några veckor eller månader det handlar om att byta sin livsstil helt och hållet...

• Svar på tråden Bantningshysteri och mirakelkurer
  • Stuyvenberg

Så sant,så sant......

• silvera

Ville bara säga att all juice, färskpressad eller inte, innehåller fruktsocker. Fruktsocker passerar levern, innan den kommer ut i blodet, och ger därför inte samma direkta blodsockerhöjning, som vanligt socker, som går direkt ut i blodet.

Juice/jos är dessutom namnskyddat, så det får aldrig vara något socker tillsatt. Däremot innehåller juice naturligt fruktsocker.
    Men nu för tiden tycker alla juicebolag att de måste förtydliga på sin förpackning, att inget juice är tillsatt.

Vilket är lite fult, eftersom det får vissa personer att tro att man kan dricka hur mycket juice som helst, eftersom det inte innehåller socker...
    Juicen innehåller visst massor med socker, fast det är fruktsocker...
    Hängde nu med?

• Soofia

Yes Silvera, du har helt rätt...men som sagt allt handlar också om att äta varierat med måtta....

Mvh,

• vixen not a tramp

Låter nästan som Anna Skipper skulle ha skrivt detta!

Sen ska vi komma ihåg att det går svängningar och trender i allt. Just nu anses smör nyttigt tex. Det enda man egentligen kan lita på är att förbränna mer än man fyller på, precis som du skriver.

Sen blir ju alla saliga på sin tro, för vissa fungerar pulver och kurer jättebra, antingen som en kickstart eller under en längre period. Huvudsaken är väl att man själv är nöjd och får de resultat man vill ha! På lång sikt, inte bara på kort.

• Soofia

Hej!

Nej jag är inte Anna Skipper!Visst går det trender men min mening var mest att säga att äter man varierat och måttlig och motionerar så borde de flesta kunna hålla vikten...

• vixen not a tramp

Jag trodde inte du var Anna Skipper!

• Soofia

Mia maria, det var bara ett skämt....

• Mysprick

Visst har du rätt TS!
    Men för många som sitter med några (många) extra kilon kan det vara en kick att tappa kilon ganska snabbt till en början. Gick själv ner 17 kilo med south beach på 10 veckor. Har sedan hållit vikten, utan att gå på någon diet. Äter nyttigt och tränar nu, men för mig var det svårt att motivera mig när jag gick ner sakta, nu är däremot motivationen på topp!

• pickolina

Självklart är det ganska lätt att hålla vikten om man äter rätt och motionerar.. Det finns det väl ingen som missat. Problemet är ju att det inte är så lätt för alla! Därav all hysteri kring div metoder och varianter.. Att en smal och hälsosam person säger "det är ju inte så svårt" osv hjälper oftast inte så mycket, snarare tvärtom. Det är lika "dumt" som när en frisk säger till en deprimerad "att rycka upp sig", "ta tag i sitt liv".

:(

Visst håller jag med om att det är enkel matematik.. Men om det var lika enkelt att leva efter det, för alla människor, så skulle vi inte ha problem med övervikt och fetma. Inte sant?

Såg Rössner på tv, där han bla berättade att några få kalorier för mycket per dag kan ge en stor effekt. Tex kan ETT glas juice för mycket per dag ge en viktökning på 7kg på ett år. Då kanske man lättare kan förstå att det är en tunn linje man vandrar på.

Gällande att bli äldre så sjunker tydligen ämnesomsättningen så marginellt lite att man i princip inte märker någon skillnad. (Mot vad man trott tidigare alltså.) Den stora boven är att vi blir mer inaktiva.

Men som sagt, en smal person som uppenbarligen inte har några problem kan aldrig någonsin förstå hur det är att leva som överviktig.. Då borde man kanske akta sig för att säga till folk "att det är enkelt".. Även om det självklart i teorin är väldigt enkelt.. ;) :)

Ps. Jag är själv inte överviktig men lever med en ätstörning och andra besvär, som depression och ångest osv så jag tar lite illa upp när människor som inte förstår säger att det är så enkelt. Ds.

• pickolina

And by the way! Man behöver inte någon speciell kost alls.. :) Jag skulle aldrig kunna leva efter TS´s förslag tex. Usch och fy! ;) :) Smaken är som baken.. :D

Svar på tråden Bantningshysteri och mirakelkurer