• Soofia

Bantningshysteri och mirakelkurer

Hej på er,

Läste i veckan hur läkare på huddinge sjukhus gick till attack mot GI methoden. (se också S. Rössner artiklar).
    Tycker att S. Rössner har helt rätt på en punkt som många verkar glömma: man kan inte öka i vikt om man gör sig av med fler kalorier än vad man tar in på en dag.
    Blir så trött på alla de här kurer som poppar ut överallt, som oftast är livsfarliga (atkins, south beach,mm)och lovar att man gå ner i vikt snabbt som f** och dessutom inte behöver sluta äta det man tycker om...Det är ju verkligen att ta folk för idioter faktiskt.

Väger själv 60kg och är 1,71 lång, känner inge större behov av att banta men visst märker man att kilona sätter sig snabbare nu är för 5 år sedan. Det finns massvis med saker man kan lära sig för att ha lättare att hålla vikten:
    Byt ut vetemjöl mot fullkornsdinkelmjöl, vanligt mjölk mot rismjölk, matlagningsgrädde mot soyagrädde, drick färska juicer (som t.e Brämhults juicer som inte innehåller mycket socker), drick vatten vid måltider (i stället för läsk eller mjölk), ha grönsaker vid varje måltid, baka ditt eget bröd, med dinkel och kanske solrosfrön, eller olika nötter, byt ut godis mot ugnsbakade nöter (superenkelt att göra och jättegott), ät orostade och osaltade cashewnötter eller en frukt vid mellammål, och unna dig en chokladbit eller en kaka eler tårtbit ibland! Köp en tryckkokare, det är det bästa soom finns för att laga grönsaker som dessutom behåller sin näringsvärde. Använd kallpressad rapsolja till stekning, ta bregott (eller triktig smör) på bröet i stället för Becel eller Lätta typer av margarin som egentligen inte alls är nyttiga.

Men det finns en enda och enkel regel: man kan inte gå up i vikt om ensintag av kalorier per dag är mindre än det mängd kalorier man äter...Så glöm inte motion!Hitta något du tycker är kul!!

Dessutom, kanske går man ner i vikt med vissa kurer men oftaste gå man upp igen mer dessutom...

Bantning är inte något man gör några veckor eller månader det handlar om att byta sin livsstil helt och hållet...

• Svar på tråden Bantningshysteri och mirakelkurer
  • M.G

Buslinna - Jo det menar jag.
    Jag gick ner ca 5kg. Det var för ca 2år sedan och jag står fortfarande kvar på samma vikt.
    Tycker Fedon har bland dom hälsosammaste och bästa råden om hur man ska gå ner i vikt och dessutom få en bra hälsa.

Här är hans hemsida om någon är intresserad: www.fedon.se/

Tyvärr Buslinna tror jag inte alls skolorna serverar speciellt annorlunda mat än många hem. Nog äter dom allra flesta mycket av korv, pannkaka och våfflor (utan grovt mjöl), fiskpinnar, köpta köttbullar, köpt pytt i panna, köpta potatisbullar osv.

Jag såg en lista på vilken rätt som man åt oftast i en familj och det var korv och makaroner som låg på första plats!

• Buslinna

Om fördelningen mellan muskler, fett och vatten var densamma före och efter att du gick ner fem kilo så tappade du ju muskelmassa. ;) Hade du inte förlorat muskelmassa så hade ju muskelandelen i din kropp ökat när vikten minskade.

Jag känner faktiskt inte någon som äter på det som sätt du säger att de flesta gör.

• M.G

Buslinna - Var har du fått ifrån att fördelningen var samma före och efter? Har jag sagt det?

Jag känner hur många som helst som äter den maten. Hur äter folk som du känner?

Skulle inte folk handla sådan mat tror jag inte heller det skulle säljas. Dom skulle ju få slänga oändliga mängder.
    Någon måste ju köpa det.

• Buslinna

Jag skrev "om". Men muskelandelen steg alltså och fettandelen minskade lika mycket?

Det är enorm skillnad mellan att köpa och äta sådan mat ibland och att göra det ofta. Butikerna saluför också kräftor, sniglar, kåldolmar etc som folk, såvitt jag vet, inte äter flera gånger i veckan. Ketchup, sylt och oboy är ju dessutom inte färskvaror så de kan stå länge utan att behöva slängas.

Det skulle bli lite långrandigt att räkna upp vad folk jag känner äter. Vad jag och min sambo, min familj och mina far- och morföräldrar äter har jag i stora drag redan gått igenom. Min sambos familj äter betydligt mer rött kött och korvar (med hög köttandel, falukorv är ingen korv för dem) än min, men äter lagom stora portioner av fullkornsprodukter, grönsaker och bra fetter till det. De övriga bekanta jag har mer koll på äter ungefär som jag och min sambo - vissa äter mer kött, andra är vegetarianer.

Jag känner ingen som särskilt ofta äter falukorv, makaroner och ketchup eller liknande maträtter som man desto oftare ser på skolmatsedlar. Det skulle jag säga är betydligt mer undantag än regel bland dem. Det betyder inte att det inte finns familjer som äter så, men jag tror inte att det är det vanligaste i dag.

• M.G

Buslinna - Ja, det gjorde det.

Jag hoppas att du har rätt i att de flesta inte äter korv och makaroner och så´nt, men tyvärr tror jag inte det stämmer.
    Många jobbar dessutom heltid och hinner/orkar inte laga mat som tar tid, då är det enkelt att köpa sådan mat.

Hittade lite info från Livsmedelsverket.

Vanligt med dåliga matvanor

Livsmedelsverket är inte nöjt med det resultat som framkom ur en undersökning kring svenskars kostvanor. 1 000 personer mellan 16 och 80 år fick svara på frågor kring mathållningen. Mindre än tio procent äter tillräckligt med frukt och grönsaker och bara en av tio äter fisk minst tre gånger i veckan. Men choklad och godis äter vi i genomsnitt ett par gånger i veckan och lika ofta kaffebröd och tårta. Kvinnors vanor är genomgående mer hälsosamma än mäns, men nutritionisterna på Livsmedelsverket ger inte kvinnors kosthållning godkänt. En undersökning från EU som presenterades tidigare i veckan visade dock att fyra av tio svenskar anser sig under det senaste året ha ändrat sina matvanor i sundare riktning.

Källa: Svenska Dagbladets nätupplaga, 061117, © Netdoktor.se, Eric Telander

Då vet man ju inte heller hur dom åt före dom började med sundare kost, vad dom anser är sund mat.

• pickolina

Jag kan utan problem erkänna att jag äter dåligt.. ;) :) Jag är fruktansvärt kräsen och framförallt lat och motvillig att både handla mat och tillaga den. *hark* Tragiskt men sant!.. Däremot så var det evigheter sedan jag köpte hem sådant som korv, fiskpinnar, köttbullar osv osv... Men jag skulle faktiskt inte tveka att göra det...

Jag tror att det är väldigt varienrande. Det finns nog massvis med människor som äter sådan mat och massvis som inte gör det. Jag känner absolut båda sorterna.. :)

• pickolina

Fast jag tycker ju att det där är väldigt förenklat... Jag är så trött på pressen, jag läser inte ens dom där artiklarna längre.

Jag har tänkt lite på det där med korv och den typen av mat... Självklart är det inte den mest näringsrika maten och det finns mycket, mycket bättre alternativ att tillgå. Jag tror däremot inte att det är så enkelt som att skylla på den typen av mat. Frågan är så mycket mer komplicerad än så...

Att jag kom att tänka på det är för att jag själv åt just sådan "skräpmat" förr när jag var på gränsen till undervikt (äter väl något bättre nu). Jag hade kanske mått bättre med annan kost, det nekar jag inte till, men jag mådde bra, var frisk och hade inga som helst problem med vikten... Eftersom alla är olika så funderade jag även på folk runtom, bla mina syskonbarn, som oxå är uppväxta på kost som många skulle ifrågasätta. Dom har inte heller problem med övervikt...

Det handlar ju så mycket om hur man äter maten oxå, inte bara vad man äter.. Och hur man lever för övrigt.

• M.G

pickolina - Jag tror att den största orsaken till att det är så mycket tjocka barn beror på att dom får dricka läsk i tid och otid, äta godis och fika flera gånger i veckan. Alla sockerprodukter man använder till maten gör det naturligtvis ännu värre.
    Dessutom så får dom inte mycket näring i den sortens mat som jag tror många äter. När jag var yngre åt jag också mycket halvfabrikat men jag var då supersmal, det är först sedan jag blev äldre som jag har svårare att hålla vikten (tills jag började med Medelhavskosten)

• pickolina

Då måste jag fråga, du eller någon annan kanske vet... Hur har denna kost förändrats under åren? Vad jag menar är, hur pass mycket mer socker är det i dagsläget i den typen av mat, jämfört med kanske för 10-20år sedan tex..? Är det någon som har koll på det? Vore väldigt intressant att höra faktiskt, för jag har funderat på det...

Vad jag har förstått så har ju ofta socker ersätt fett, för att bibehålla smaken... Men vad innebär det i praktiken, är det stor skillnad att äta en korv eller en färdig köttbulle idag jämfört med förr? *nyfiken*

Svar på tråden Bantningshysteri och mirakelkurer