Våra motionsvanor har förändrats enormt mycket. När jag var liten var jag ute och cyklade, klättrade i träd, grävde snögrottor, sprang uppför snöiga backar med pulkan, åkte spark, skridskor, skidor och lekte indianer och cowboys i skogen. Min fem år yngre bror gjorde sällan det, såvida inte vi äldre barn drog igång något - han satt framför tv-spelen, datorn och tv:n. Klart som fasen att det påverkar. Alla mina äldre släktingar har också haft ett mycket, mycket mer fysiskt krävande liv än jag som ofta sitter vid skrivbordet under mitt arbete.
Inuiterna är ett konstigt exempel - de har ju precis som vi kommit länge ifrån jakt- och bondesamhället som de facto ger en mer aktiv livsstil. Min morfar skötte en gård med skog, kor och odlingar från tolv års ålder, åt stora portioner fet och kolhydratrik husmanskost (sirapsbrödsmackor med såväl kokt ägg, ost, smör och messmör, potatis i mängder med smörstekt fläsk och gräddsås, gröt med standardmjök etc) och var en senig, muskulös, vältränad man livet ut. Men, han var också fysiskt aktiv dagarna i ända.
Även om det mycket väl kan ligga en del i de kostråd som anses vara politiskt korrekta, så kan man inte bortse från våra motionsvanor. Motion ökar ämnesomsättningen både på kort och lång sikt.