• Soofia

Bantningshysteri och mirakelkurer

Hej på er,

Läste i veckan hur läkare på huddinge sjukhus gick till attack mot GI methoden. (se också S. Rössner artiklar).
    Tycker att S. Rössner har helt rätt på en punkt som många verkar glömma: man kan inte öka i vikt om man gör sig av med fler kalorier än vad man tar in på en dag.
    Blir så trött på alla de här kurer som poppar ut överallt, som oftast är livsfarliga (atkins, south beach,mm)och lovar att man gå ner i vikt snabbt som f** och dessutom inte behöver sluta äta det man tycker om...Det är ju verkligen att ta folk för idioter faktiskt.

Väger själv 60kg och är 1,71 lång, känner inge större behov av att banta men visst märker man att kilona sätter sig snabbare nu är för 5 år sedan. Det finns massvis med saker man kan lära sig för att ha lättare att hålla vikten:
    Byt ut vetemjöl mot fullkornsdinkelmjöl, vanligt mjölk mot rismjölk, matlagningsgrädde mot soyagrädde, drick färska juicer (som t.e Brämhults juicer som inte innehåller mycket socker), drick vatten vid måltider (i stället för läsk eller mjölk), ha grönsaker vid varje måltid, baka ditt eget bröd, med dinkel och kanske solrosfrön, eller olika nötter, byt ut godis mot ugnsbakade nöter (superenkelt att göra och jättegott), ät orostade och osaltade cashewnötter eller en frukt vid mellammål, och unna dig en chokladbit eller en kaka eler tårtbit ibland! Köp en tryckkokare, det är det bästa soom finns för att laga grönsaker som dessutom behåller sin näringsvärde. Använd kallpressad rapsolja till stekning, ta bregott (eller triktig smör) på bröet i stället för Becel eller Lätta typer av margarin som egentligen inte alls är nyttiga.

Men det finns en enda och enkel regel: man kan inte gå up i vikt om ensintag av kalorier per dag är mindre än det mängd kalorier man äter...Så glöm inte motion!Hitta något du tycker är kul!!

Dessutom, kanske går man ner i vikt med vissa kurer men oftaste gå man upp igen mer dessutom...

Bantning är inte något man gör några veckor eller månader det handlar om att byta sin livsstil helt och hållet...

• Svar på tråden Bantningshysteri och mirakelkurer
  • pickolina

Ja precis. Vi saknar matkultur helt enkelt.. I många andra länder tar man ju lååånga luncher och middagar och mat är något man avnjuter i lugn och ro. Vi saknar ju även vin/spritkultur och kaffe/te-kultur..

Att vi har sådan fokus och skuldbelägger maten så oerhört mycket förvärrar ju saken oerhört...

En dum fråga förresten. Medelhavskost..? Äter inte länderna runt medelhavet väldigt olika kost?

• M.G

Ja, svenskar äter/dricker mycket oboy, ketchup, sylt osv. Annars skulle vi inte heller ha så stort sötsug. Det är väl knappast många som kan säga att de inte har det. Vi äter 45kg socker per person och år så någonstans kommer det ju ifrån.

Jag har jobbat i matbespisningar i olika skolor i några år så jag vet med all säkerhet att barnen gör det. Dom har ketchup till betydligt fler rätter än man själv hade när man var liten. Sylt äter dom massor av när det är sådan mat, till mellis är det ofta kaviar och vitt bröd och jag tror att dom får marmelad också. Oboy får dom tack och lov inte i skolan längre men vanliga flingor med en massa socker serveras det.
    Många familjer tror jag också dricker läsk till middag på vardagen.

Jag vet flera barn som tränar olika sporter och ändå är väldigt tjocka.

Undra om någon i en så´n här tråd skulle säga 'Ja, jag äter jätte mycket ketchup och sylt och jag dricker oboy varje dag'. Det tror jag inte.

Jag åt enligt Fedon Lindbergs metod (Medelhavskost) och jag förlorade inte muskler. Vi mätade kroppsfett, muskler osv. eftersom, för att se så vi inte gjorde det.

• pickolina

Jag kan i vilket fall glatt erkänna att jag varken har oboy, sylt eller ketchup hemma ens... :D Det var säkerligen flera år sedan jag hade det hemma oxå dessutom. Jag äter det någon gång ibland när jag äter borta...

När jag bodde hemma så åt jag ketchup, sylt och drack oboy däremot.. Men på den tiden var jag ju pinnsmal oavsett. Haha.. Däremot så var mina föräldrar noga med att man åt ordentlig mat, vi hade aldrig läsk hemma och vi åt godis på lördagar.

Jag har absolut inga som helst problem att erkänna vad jag äter och inte äter... :)

• M.G

Jag tror att dom som överkonsumerar kanske har svårare att tala om det än dom som äter det någon gång!?

Förr åt vi bättre mat, dvs gjorde maten av råvaror, godis och läsk bara på helgen, men tyvärr är det inte så längre för väldigt många.

• vixen not a tramp

Nu kan jag ju bara tala för mig själv, men jag är inget barn...

• pickolina

Mia.Maria - :D Det trodde jag.. ;) *fniss*

• vixen not a tramp

Jo, jag har alltid misstänkt att just DU trodde det och kände därför ett trängande behov av att avslöja hur det verkligen ligger till!

• pickolina

Mia.Maria - :D:D:D Vill du veta en hemlis? Det är jag oxå.. ;) *fniss* Man skulle i alla fall kunna tro det många gånger! *asg*, att JAG är det alltså.. :D Men säg inget.. ;)

• Soofia

Pickolina,

Visst kan medelhavskost variera men i stort sett ingår samma sak, dvs olivolja, en mängd grönsaker (auberginer, zucchini osv...), fisk,och en massa andra saker...Kött som avänds är ofta lamm, som är bättre fetmässigt än nötkött.

Nu är jag ingen expert på området...

Ha det bra!

• Buslinna

MG,
    Menar du att ni mätte fett-, muskel- och vattenprocent? Hur mycket gick du ner i vikt? Jag har för övrigt ingen aning vad Fedon tycker att man ska äta, så det säger mig tyvärr inget.

Vad skolbespisningen serverar är ju faktiskt något helt annat än vad de svenska hemmen äter. Tyvärr präglas många skolbespisningar av halv- och helfabrikat och det är ju bara politikernas fel. Sorgligt att de prompt vill stoppa i barnen onyttigheter, det håller jag med om. Oavsett vad man tycker om fett så finns det ju ingen anledning att ge dem en massa socker.

Svar på tråden Bantningshysteri och mirakelkurer