• Soofia

Bantningshysteri och mirakelkurer

Hej på er,

Läste i veckan hur läkare på huddinge sjukhus gick till attack mot GI methoden. (se också S. Rössner artiklar).
    Tycker att S. Rössner har helt rätt på en punkt som många verkar glömma: man kan inte öka i vikt om man gör sig av med fler kalorier än vad man tar in på en dag.
    Blir så trött på alla de här kurer som poppar ut överallt, som oftast är livsfarliga (atkins, south beach,mm)och lovar att man gå ner i vikt snabbt som f** och dessutom inte behöver sluta äta det man tycker om...Det är ju verkligen att ta folk för idioter faktiskt.

Väger själv 60kg och är 1,71 lång, känner inge större behov av att banta men visst märker man att kilona sätter sig snabbare nu är för 5 år sedan. Det finns massvis med saker man kan lära sig för att ha lättare att hålla vikten:
    Byt ut vetemjöl mot fullkornsdinkelmjöl, vanligt mjölk mot rismjölk, matlagningsgrädde mot soyagrädde, drick färska juicer (som t.e Brämhults juicer som inte innehåller mycket socker), drick vatten vid måltider (i stället för läsk eller mjölk), ha grönsaker vid varje måltid, baka ditt eget bröd, med dinkel och kanske solrosfrön, eller olika nötter, byt ut godis mot ugnsbakade nöter (superenkelt att göra och jättegott), ät orostade och osaltade cashewnötter eller en frukt vid mellammål, och unna dig en chokladbit eller en kaka eler tårtbit ibland! Köp en tryckkokare, det är det bästa soom finns för att laga grönsaker som dessutom behåller sin näringsvärde. Använd kallpressad rapsolja till stekning, ta bregott (eller triktig smör) på bröet i stället för Becel eller Lätta typer av margarin som egentligen inte alls är nyttiga.

Men det finns en enda och enkel regel: man kan inte gå up i vikt om ensintag av kalorier per dag är mindre än det mängd kalorier man äter...Så glöm inte motion!Hitta något du tycker är kul!!

Dessutom, kanske går man ner i vikt med vissa kurer men oftaste gå man upp igen mer dessutom...

Bantning är inte något man gör några veckor eller månader det handlar om att byta sin livsstil helt och hållet...

• Svar på tråden Bantningshysteri och mirakelkurer
  • pickolina

Soofia - Vad skönt att du inte tog illa upp. Haft en paus från nätet ett tag nu, därav det sena svaret..

Tack för svaret.. :) Jag väljer att tro på det eftersom det stämmer bra överens med det som jag själv tycker och tänker för tillfället.. ;) Kul att höra vad lite kunnigare personer säger! :)

Jag tycker för övrigt att dina råd var väldigt bra.. Jag tänker lite lika dant, fast anpassat till mina smaklökar så att säga. Skratt.. :D

• M.G

Soofia - Den bra maten du tipsade om är ju faktiskt som den maten man äter när man äter enlige GI och Medelhavskost.

För att gå ner i vikt är det viktigaste att äta rätt sorts mat. Motion är naturligtvis jätte viktigt för andra saker men just för vikten är det rätt mat som gäller i 1:a hand, naturligtvis hjälper motionen till.
    Både jag och min man har varit dåliga på att motionera men gått ner massor med hjälp av GI & Medelhavskost.
    Läste i en artikel som en läkare skrivit: Vid promenad i en hastighet av sex km/tim har man förbrukat endast 150 kalorier efter 34 minuter.
    Vill man göra sig av med 2 000 kalorier måste man promenera i sju timmar och 20 minuter. Om ett barn som väger 20 kg ska bränna 100 gram lösgodis måste det springa i tre timmar och 20 minuter.
    Slut citat.

• pickolina

M.G - Men så "kan" man ju inte tänka. Då kan man ju lika gärna skippa motion helt.. ;) Det är ju totalsumman av dagens motion/rörelser som ger resultat. Den mer specifika motionen ger ju fysiskt och psykiskt välbefinnande, vilket borde vara den verkliga moroten. Sedan höjer man även sin allmänna förbränningsnivå pga att en tränad muskler bränner(äter) mer än en otränad (även när man inte tränar). Så man kan ju inte enbart gå efter dom kalorier som förbränns under just dom minuter man kör ett pass!

• pickolina

M.G - Med tanke på att typ 10-20 kalorier för mycket om dagen (eller något liknande) kan ge en övervikt på 7kg på ett år, så hjälper nog en extra förbränning på 150 kalorier dessutom mer än vad man tror/tycker att det låter som.. :)

Men självklart är kosten en STOR del, den största, när det gäller att gå ner i vikt och/eller hålla vikten. Det motsäger jag inte...

• M.G

pickolina - Jag sa inte att man ska skippa motionen. Naturligtvis inte.
    Den är ju självklart livsviktig!

Det jag sa var det du håller med om:
    Att kosten en STOR del, den största, när det gäller att gå ner i vikt och/eller hålla vikten.

I en tidigare tråd skrev någon om en artikel från Svd. Den var så bra!
    Här kommer den igen.

www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_14546168....

• pickolina

M.G - Det gick inte att anv länken.. :(

• Buslinna

Även om en promenad bara förbänner x antal kalorier under själva promenaden så ger motionen ju också en efterförbränning som är lätt att glömma. :)

För min del kan jag säga att jag alltid varit liten i maten, trots min storlek. Jag har ätit mindre och mer sällan än de flesta jag känner. Dessutom har mitt onyttiga ätande inte på något sätt varit utmärkande stort - många av mina vänner blir förvånade över vad och hur mycket jag äter med tanke på min vikt. Jag har alltid ätit bättre och mindre mat än de flesta, men ändå varit överviktig. Däremot har jag varit relativt inaktiv ...

• pickolina

Tror inte jag skrivit detta i denna tråd?

Någon "expert" som ofta är på Oprah har sagt att den gamla tron att man får svårare att hålla vikten när man blir äldre, pga att ämnesomsättningen sjunker är inkorrekt. Han sa att man nu vet att den procent som ämnesomsättningen sjunker ger en marginell skillnad och att det i verkligheten är den ökande inaktiviteten som gör att man lättare lägger på sig.

Jag tror faktiskt att det kan stämma.. För vissa håller ju vikten utan problem. Och det tenderar vara dom som håller sig väldigt aktiva livet igenom.

Det handlar ju ofta om en minskad aktivitet som vi inte ens är medvetna om... Dvs små rörelser och beteenden. Men få rör sig ju lika mycket i vuxen ålder som när dom var yngre. Då pratar jag inte om antal träningspass i veckan utan det dagliga rörelsemönstret, som man oftast är mer omedveten om.

Det kan man ju även se på dagens barn. Den ökande fetman handlar ju om både kost och ökad inaktivitet.

Så självklart handlar det om både kost och motion.. :) Det trista är bara att det är sådant fokus i medierna att man får en felaktig bild och "press" på sig. Att det måste vara en viss kost och att det måste vara si och så mycket motion.. Det tror jag är ett problem!..

Igår satt en tjej på programmet "Bert" och beklagade sig över just det. Den överdrivna och dessutom inkorrekta bild som medierna ger.

• pickolina

Tjejen arbetar alltså med kost osv.. :) Hon var inte "vem som helst". Jag har sett henne leda ett program på tv och hon är aldrig extrem i sina råd gällande kost och motion utan verkar ha en ganska sund inställning

• M.G

Jag tror inte barn skulle vara feta om dom inte åt fel. Visst sitter många framför datorn ofta, men i skolan och på dagis är de ju tvingade att röra på sig.
    Jag tror inte barn behöver träna någon idrott för att hålla sig smala, däremot mår dom ju väldigt bra av det på annat sätt.
    Hur många barn får inte äta godis óch dricka läsk på andra dagar än lördagar!?
    Dom dricker kanske Oboy varje morgon, röstat bröd med marmelad, kaviar, ketchup, sylt, fil med en massa socker och söta flingor till osv.

Svar på tråden Bantningshysteri och mirakelkurer