• Soofia

Bantningshysteri och mirakelkurer

Hej på er,

Läste i veckan hur läkare på huddinge sjukhus gick till attack mot GI methoden. (se också S. Rössner artiklar).
    Tycker att S. Rössner har helt rätt på en punkt som många verkar glömma: man kan inte öka i vikt om man gör sig av med fler kalorier än vad man tar in på en dag.
    Blir så trött på alla de här kurer som poppar ut överallt, som oftast är livsfarliga (atkins, south beach,mm)och lovar att man gå ner i vikt snabbt som f** och dessutom inte behöver sluta äta det man tycker om...Det är ju verkligen att ta folk för idioter faktiskt.

Väger själv 60kg och är 1,71 lång, känner inge större behov av att banta men visst märker man att kilona sätter sig snabbare nu är för 5 år sedan. Det finns massvis med saker man kan lära sig för att ha lättare att hålla vikten:
    Byt ut vetemjöl mot fullkornsdinkelmjöl, vanligt mjölk mot rismjölk, matlagningsgrädde mot soyagrädde, drick färska juicer (som t.e Brämhults juicer som inte innehåller mycket socker), drick vatten vid måltider (i stället för läsk eller mjölk), ha grönsaker vid varje måltid, baka ditt eget bröd, med dinkel och kanske solrosfrön, eller olika nötter, byt ut godis mot ugnsbakade nöter (superenkelt att göra och jättegott), ät orostade och osaltade cashewnötter eller en frukt vid mellammål, och unna dig en chokladbit eller en kaka eler tårtbit ibland! Köp en tryckkokare, det är det bästa soom finns för att laga grönsaker som dessutom behåller sin näringsvärde. Använd kallpressad rapsolja till stekning, ta bregott (eller triktig smör) på bröet i stället för Becel eller Lätta typer av margarin som egentligen inte alls är nyttiga.

Men det finns en enda och enkel regel: man kan inte gå up i vikt om ensintag av kalorier per dag är mindre än det mängd kalorier man äter...Så glöm inte motion!Hitta något du tycker är kul!!

Dessutom, kanske går man ner i vikt med vissa kurer men oftaste gå man upp igen mer dessutom...

Bantning är inte något man gör några veckor eller månader det handlar om att byta sin livsstil helt och hållet...

• Svar på tråden Bantningshysteri och mirakelkurer
  • pickolina

En annan fråga förresten. Ni som äter medelhavskost, har ni några förslag på bra recept/kokböcker??? Blev lite inspirerad att kolla upp saken.. :)

• M.G

pickolina - Det var en intressant fråga. Jag vet inte men jag kan tänka mig att det är så eftersom det varit så´n 'fetthysteri'.

Fedon Lindberg har en massa bra recept, även en massa goda recept på efterrätter :)
    Jag gick en kurs där kursledaren hade utbildat sig hos Fedon i Norge och då fick vi en massa bra material och bl.a 3 receptfoldrar med mycket goda recept.
    Undra om han inte har lite recept på sin hemsida också!?

Han har även givit ut kok-böcker: Naturligt slank : Fedons GI-kokbok och Fedons grekiska.

• pickolina

M.G - Det jag sett av grekisk mat så är det inte riktigt min grej. Inte italiensk heller.. Skratt.. Men jag tänkte att jag ska undersöka saken lite mer ändå och se mera exakt vad det innebär och hur/om JAG skulle kunna leva så, för det är ju den stora frågan...

Ska kolla upp dom tipsen. Tackar!

Satt faktiskt precis och kikade på en matlagningskurs i medelhavskost.. :)

• pickolina

M.G - Hmm, är lite förbryllad känner jag.. Om jag inte minns fel (orkar inte dubbelkolla i tråden ;)) så rekommenderar du bla medelhavskost men samtidigt att man undviker sådana kolhydrater så som bröd, pasta, ris, potatis osv... Minns jag rätt?

Att jag blev lite förbryllad var nämligen att jag läste detta:

"Basen i medelhavskosten är bröd, säd, pasta, ris och potatis.
    Det ska vara mycket frukt och grönsaker samt baljväxter och nötter
    Olivolja och rapsolja istället för annat fett.
    Och magra mjölkprodukter.
    Det här är basen och det man äter dagligen.
    Några gånger i veckan lägger man också till fisk, ägg och fågel och kanske någon sötsak om man gillar det.
    Rött kött högst några gånger i månaden."

Dvs, dom rekommenderar just dessa och på daglig basis dessutom...

• M.G

pickolina - Nej, jag har inte sagt att Medelhavskosten inte innehåller pasta, ris, bröd osv.
    Enligt Fedon Lindberg äter man bara en liten mängd av det varje dag och inte till alla måltider om jag inte minns helt fel.
    Här i Sverige äter nog tvärtom, att man tar mer av pastan och mindre av det andra.

Vanligt ris och vanlig pasta tror jag personligen inte är så bra mat.

Personligen så äter jag aldrig vanlig pasta (äter det inte varje dag) eller ris utan dinkelpasta och quinoa eller såris i stället för ris. Om jag äter bröd, vilket jag nästan aldrig gör äter jag ett bröd utan jäst och vetemjöl.

Det jag äter liknar vädldigt mycket Medelhavskost, men jag följer det inte till 100%. Jag äter lite som jag känner

• M.G

Jag menar att man i Sverige äter mer pasta och mindre av köttet eller vad man har till.

• pickolina

M.G - Okej, då är jag med.. :)

• Kiwin

Vi är alla olika individer och alla har olika lätt eller svårt att gå ner i vikt. Jag exempelvis har en väldigt låg ämnesomsättning, vilket betydet att jag har svårt att gå ner i vikt, så jag måste verkligen äta en sträng diet och träna massor för att det ska ske någon förändring.

Andra behöver bara byta ut vissa livsmedel, FUSKIGT är vad det är :)

Men jag var och kollade mitt BMI nyligt och mätte kroppsfett osv. Och jag har ganska högt BMI, men väldigt låg procent kroppsfett :D Det är ju kul å känna att allt slit kaftiskt resulterar i det som är viktigt, hälsan!

• leloo

jag har också låg ämnesomsättning. klarar inte den normala tallriksmodellen, den innehåller alldeles för mycket kolhydrater för mej. Jag har upptäckt att jag mår som bäst nrä ja utesluter socker och drar ner rejält på kolhydrater, dvs inge bröd, ris, pasta etc. Men mycket grönsaker och en frukt inemellan. De e väldigt individuellt hur man egentligen borde äta. Men ett är säkert, vi blir bombarderade med socker och fett från alla håll och kanter ,farlig kombination för kroppen känner inte hur mycket den fått i sig när man blandar. Barn (som har ännu mindre kontroll över intaget) badar i läsk, godis och mcdonalds plus att dom inte längre behöver röra på sej för dom kan titta på tv o spela dataspel istället. Läste precis en artikel om att friska barn kan äta fett utan å gå upp i vikt om dom äter rätt fett. info.naturo.se/index.php/Friska_fyra%C3%A5ringar_med_stort_fettintag_v%C3%A4ger_mindre
    Så jag tror mest på att sockret är boven...

• leloo

får inte in hela länken, kopiera den o klistra in om ni vill läsa =)

Svar på tråden Bantningshysteri och mirakelkurer