• Soofia

Bantningshysteri och mirakelkurer

Hej på er,

Läste i veckan hur läkare på huddinge sjukhus gick till attack mot GI methoden. (se också S. Rössner artiklar).
    Tycker att S. Rössner har helt rätt på en punkt som många verkar glömma: man kan inte öka i vikt om man gör sig av med fler kalorier än vad man tar in på en dag.
    Blir så trött på alla de här kurer som poppar ut överallt, som oftast är livsfarliga (atkins, south beach,mm)och lovar att man gå ner i vikt snabbt som f** och dessutom inte behöver sluta äta det man tycker om...Det är ju verkligen att ta folk för idioter faktiskt.

Väger själv 60kg och är 1,71 lång, känner inge större behov av att banta men visst märker man att kilona sätter sig snabbare nu är för 5 år sedan. Det finns massvis med saker man kan lära sig för att ha lättare att hålla vikten:
    Byt ut vetemjöl mot fullkornsdinkelmjöl, vanligt mjölk mot rismjölk, matlagningsgrädde mot soyagrädde, drick färska juicer (som t.e Brämhults juicer som inte innehåller mycket socker), drick vatten vid måltider (i stället för läsk eller mjölk), ha grönsaker vid varje måltid, baka ditt eget bröd, med dinkel och kanske solrosfrön, eller olika nötter, byt ut godis mot ugnsbakade nöter (superenkelt att göra och jättegott), ät orostade och osaltade cashewnötter eller en frukt vid mellammål, och unna dig en chokladbit eller en kaka eler tårtbit ibland! Köp en tryckkokare, det är det bästa soom finns för att laga grönsaker som dessutom behåller sin näringsvärde. Använd kallpressad rapsolja till stekning, ta bregott (eller triktig smör) på bröet i stället för Becel eller Lätta typer av margarin som egentligen inte alls är nyttiga.

Men det finns en enda och enkel regel: man kan inte gå up i vikt om ensintag av kalorier per dag är mindre än det mängd kalorier man äter...Så glöm inte motion!Hitta något du tycker är kul!!

Dessutom, kanske går man ner i vikt med vissa kurer men oftaste gå man upp igen mer dessutom...

Bantning är inte något man gör några veckor eller månader det handlar om att byta sin livsstil helt och hållet...

• Svar på tråden Bantningshysteri och mirakelkurer
  • Soofia

Yes Silvera, du har helt rätt...men som sagt allt handlar också om att äta varierat med måtta....

Mvh,

• Soofia

Hej!

Nej jag är inte Anna Skipper!Visst går det trender men min mening var mest att säga att äter man varierat och måttlig och motionerar så borde de flesta kunna hålla vikten...

• Soofia

Mia maria, det var bara ett skämt....

• Soofia

Pickolina,

Du verkar ha missförstått mitt inlägg...Vad jag försökte säga är att det finns små förändringar man kan göra som är rätt enkla (t.e byta vetemjöl mot dinkelmjöl, och pasta mot fullkornspasta eller dimhkepasta) som kan faktiskt påverka ens hälsa positivit.
    Dessutom behöver du inte vara nedvärderande i ditt svar. Om du tycker att äta frukt, fisk, grönsaker och nötter är usch o fy så är det väl ditt val, tro mig det finns inget äckligt i det. Jag är själv en sån som har oftast problem med smaken (kan t.e inte äta bovetgröt oavsett hur nyttigt det än är)men blev väldigt positivt överraskad över att dinkelmjöl gav en godare smak till mycket än vad vetemjöl gör.

Vad jag försökte säga är att det finns vissa enkla regler och att många mirakelkurer kan vara farliga.

Dessutom kan jag lova dig att jag aldrig någonsin har hört en "expert" säga att frukt och grönsaker inte är bra för hälsan....

Mvh,

• Soofia

Mysprick,

Först och främst grattis till dig, det är imponerande att läsa. Visst förstär jag motivationproblem (det är ju ungefär likadant när man tar sig i kragen och ska börja på gymmet)min mening var bara detta: ska man ta hjälp av en så kallad "mirakelkur" måste man avar mentalt förberett att göra en stor föränfdring för resten av livet efteråt. Många tror att det räcker och åker berg och dalbana med vikten efter kuren tyvärr. Du hade tydligen rätt mental inställning men det är långt ifrån alla som har. Och då kan det bli farliga konsekvenser för kroppen.

• Soofia

No hard feelings Pickolina Vet vad du menar, var själv lätt irriterad igår kväll. Du har rätt när det gäller margarin/smör, där kör jag fkatskt enligt 2 familjmedelmmar som är läkare både två och tycker samma sak...Kanske har de fle men men! Håller också med att det är svårt att alltid veta (ena dagen är soja nyttig, en vecka senare är det farligt...)men med lite sunt förnuft går det att undvika mpnga fäälor, och det var det som var min ursprungpunkt. När jag gjorde de förändringar jag nämde kände jag en skillnad. Jag var piggare, var mätt men inte så där proppmätt (du vet så attman nästan halvsover på jobbet timmen efter lunchen...)och orkade mer. Kanske jag borde ha skrivit detta från början, hade väl varit lite tydligare

• Soofia

Nej pickolina, inte alls (kom just tillbaks från gymmet...lunchpassen är perfekta för att få lite energi!)

Apropå smör osv: vad mina släktingar sa är att riktig smör (typ bregott också) är bättre än Lätta, Becel osv, men att när man steker t.e är kallpressad rapsolja en av de bästa alternativ. Olivolja tappar mycket näring när den värms, därför är den en jättebra alternativ till sallad dressing för exempel. (becel innehåller derivat från öl, vad jag förstod..lätt väldigt skumt faktiskt.).

Visst är allt individuellt...men eftersom detta fungerade rätt bra för mig ville jag bara dela med mig. men så klart det fungerar olika för olika människor, ämnesomsättning o morpholgie spelar ju en stor roll i det hela. Min kille kan äta hur mycket glass, tårta, chips ochs änt och går inte upp i vikt alls (fast han vet att det inte betyder att inte syns inifrån...)

Kul att du lyckades så bra och mår bra idag, det är ju det allra viktigast!!

• Soofia

Hej MG,

Ja, jag är ju från Frankrike och har nog ätit medelhavskosten under större delen av mitt liv. Motion är ju naturligtvis viktig som alla här i tråden har sagt, om inte för den egna psykiska hälsan (endorfiner gör faktiskt mycket gott) och konditionen.

Hemma åt vi allt men det fanns alltid grönsaker på tallriken och vi åt aldrig framför TV i soffan. Som barn åt vi så klart godis ibland men mestadels frukt i alla former.

Den stora problem idag är att folk tror att fet är superfalrigt, men vi behöver fett för att leva, det gäller mest att lära sig bra och sämre fett.

Dessutom har vi alltid bråttom, åter framför TV, ger våra barn färdiglagat mat osv...

Men jag håller fullständigt med dig att medelshavskosten är en bra exempel på varierad bra mat.

MVh,

• Soofia

Hej M.G,

Jag satt faktiskt och funderade lite över detta med kosten och olika kultur...Det roliga är att när jag bodde i Paris (från 0 till 23)tänkte jag aldrig på vikten. Åt croissant med nutella som frukost på helgerna,goda bakelser typ en gång i veckan, men åt aldrig godis (lösgodis finns inte alls på samma sätt därnere). Vi åt varmt både till lunch o middag men som sagt alltid med grönsaker. Många fräscha sallader osv...Men det fanns aldrig någon hysteri om kosten, och vad man skulle göra osv.
    Som sagt varierade fräsch mat, som man ofta lagar från grunden...

By the way, gick upp 5 kilo när jag flyttade hit, har aldrig riktig forståt varför egentligen (nu flyttade jag ju i november det var rätt deprimerande...)

ha det bra!

• Soofia

M.G

Nej vi åt väldigt sällan ketchup och aldrig med pasta (jag ser det som italienare, det är ju en brott! skojar men med pasta var det tomatsås...)

Drack aldrig oboy, många barn i Frankrike dricker Nesquik eller Van Houten cholad, tror att det är mer kakao och mindre socker (iaf i Van Houten). Sylt äter vi ju...

Jag tror att Pickolina ha rätt med detta om skuldbeläggning. Så tänkte jag aldrig då. Gick väldigt mycket (Paris är en perfekt stad att flanera i) men tränade inget speciellt.

Stora skillanden är också att maten njuts av tillsammans, och att vi äter inte fort, men tar oss tid.

Mvh,

• Soofia

Pickolina,

Visst kan medelhavskost variera men i stort sett ingår samma sak, dvs olivolja, en mängd grönsaker (auberginer, zucchini osv...), fisk,och en massa andra saker...Kött som avänds är ofta lamm, som är bättre fetmässigt än nötkött.

Nu är jag ingen expert på området...

Ha det bra!

Svar på tråden Bantningshysteri och mirakelkurer