• pickolina

Bantningshysteri och mirakelkurer

Självklart är det ganska lätt att hålla vikten om man äter rätt och motionerar.. Det finns det väl ingen som missat. Problemet är ju att det inte är så lätt för alla! Därav all hysteri kring div metoder och varianter.. Att en smal och hälsosam person säger "det är ju inte så svårt" osv hjälper oftast inte så mycket, snarare tvärtom. Det är lika "dumt" som när en frisk säger till en deprimerad "att rycka upp sig", "ta tag i sitt liv".

:(

Visst håller jag med om att det är enkel matematik.. Men om det var lika enkelt att leva efter det, för alla människor, så skulle vi inte ha problem med övervikt och fetma. Inte sant?

Såg Rössner på tv, där han bla berättade att några få kalorier för mycket per dag kan ge en stor effekt. Tex kan ETT glas juice för mycket per dag ge en viktökning på 7kg på ett år. Då kanske man lättare kan förstå att det är en tunn linje man vandrar på.

Gällande att bli äldre så sjunker tydligen ämnesomsättningen så marginellt lite att man i princip inte märker någon skillnad. (Mot vad man trott tidigare alltså.) Den stora boven är att vi blir mer inaktiva.

Men som sagt, en smal person som uppenbarligen inte har några problem kan aldrig någonsin förstå hur det är att leva som överviktig.. Då borde man kanske akta sig för att säga till folk "att det är enkelt".. Även om det självklart i teorin är väldigt enkelt.. ;) :)

Ps. Jag är själv inte överviktig men lever med en ätstörning och andra besvär, som depression och ångest osv så jag tar lite illa upp när människor som inte förstår säger att det är så enkelt. Ds.

• pickolina

And by the way! Man behöver inte någon speciell kost alls.. :) Jag skulle aldrig kunna leva efter TS´s förslag tex. Usch och fy! ;) :) Smaken är som baken.. :D

• pickolina

Gällande kostråden i tråden så undrar jag vad det är som säger att dom är rätt eller bra? En expert säger en sak och en annan säger en helt annan, vad som är rätt vet vi nog inte. Forskarna ändrar sig och tvistar konstant ju.. ;) :)

• pickolina

Soofia - Ber om ursäkt, menade inte att vara nedvärderande. Jag var väldigt överkänslig igår/natt. Sorry!

Gällande dina kostråd så menade jag inte att du tagit upp dåliga eller äckliga saker utan helt enkelt att dom inte faller alla i smaken, däribland mig. Därav mitt "usch och fy", vilket inte var något annat än_min_åsikt och inte menat att nedvärdera att du tycker annorlunda.

Där ligger ett av problemen när man ska få människor att leva efter vissa specifika regler, det kanske helt enkelt inte passar dom och då kommer det heller aldrig lyckas. Därför tycker jag att det är bra att det finns olika varianter som kan ge tips och riktlinjer att följa.. Om man då väljer ett av dom, det som passar en själv bäst, så har man alla chanser att lyckas. Självklart menar jag inte som bantning utan som livsstil.

När jag skrev att experterna tvistar så syftade jag inte på frukt och grönt. Det var liksom inte det enda du tog upp.. ;)

Dom tvistar om lättmargarin/margarin/smör, socker/sötningsmedel, GI (dvs om det verkligen gör någon skillnad att ex. byta vanlig pasta mot fullkorn..) osv osv i en oändlighet.

Jag håller med om att hysterin är hemsk och att det kan gå väldigt illa om man tar till sådana överdrifter... Men vad som är farligt och vad som är nyttigt är dom ju väldigt oense om! Tyvärr!..

Jag håller även med om att det kan räcka med små förändringar.. Fast det beror ju självklart på vilket utgångsläge man har oxå.

Man kan lyckas jätte bra utan att byta allt mot andra "nyttigare" alternativ oxå.. Det är exempelvid många viktväktare bevis på.. :D

• pickolina

Jag har själv alltid tidigare varit väldigt smal, underviktig tom. Trots att jag åt precis det jag ville.. Sedan (pga att jag mådde dåligt) så åt jag upp mig 30kg inom loppet av 3år. Nu har jag gått ner till normalvikt_utan_att byta ut något eller göra en massa förändringar. Så det går alldeles utmärkt att äta det man själv gillar och ändå lyckas gå ner eller hålla vikten.

Det är ju dock vad som fungerat för_mig. Det betyder ju inte att det skulle fungera för någon annan.. Det är ju så individuellt.

För min del var det en underbar upptäckt att jag kunde lyckas på mitt eget sätt.. För innan mådde jag jätte dåligt och fick ångest av alla kostråd (liknande dina) som jag visste att jag inte kunde eller ville leva efter. Trodde då att jag var dömd att misslyckas.. Det säger jag inte för att nedvärdera dina tips och råd, återigen så utgår jag från min personliga smak och inget annat. Dina tips är väldigt bra, men inte för_mig_personligen helt enkelt.

På det sättet så tycker jag att ditt inlägg egentligen inte var så annorlunda än allt annat man läser. Hysterin för mig handlar även om all fokus som läggs på det "rätta" och "bästa" sättet att leva. Alla som säger att det är så enkelt, bara ni gör så här.... ;)

Jag har säkert själv gjort samma sak massvis med gånger, tyvärr.. ;) :D

• pickolina

Soofia - Måste bara säga att jag håller med dig till 110%! Ditt sista inlägg! :D

Får jag fråga vad dom säger om just margarin? *nyfiken* Steka i kallpressad raps och skippa lättmargarin.. Sedan lät det som att icke-lättmargarin är OK eller smör. Fattade jag det rätt då? Dvs att exempelvis det "vanliga" milda-margarinet är OK?

• pickolina

Soofia - By the way! Vad kul att du hittat något som passar dig och där du verkligen känner att det gör nytta! :) Jag försöker oxå med det, jag är bara så kräsen.. *s*

• pickolina

Hoppas du inte tog illa upp av mitt inlägg (12:06)?! Ska nog undvika nätet idag.. Uttrycker mig så "fel". Skratt..

• pickolina

Soofia - Vad skönt att du inte tog illa upp. Haft en paus från nätet ett tag nu, därav det sena svaret..

Tack för svaret.. :) Jag väljer att tro på det eftersom det stämmer bra överens med det som jag själv tycker och tänker för tillfället.. ;) Kul att höra vad lite kunnigare personer säger! :)

Jag tycker för övrigt att dina råd var väldigt bra.. Jag tänker lite lika dant, fast anpassat till mina smaklökar så att säga. Skratt.. :D

• pickolina

M.G - Men så "kan" man ju inte tänka. Då kan man ju lika gärna skippa motion helt.. ;) Det är ju totalsumman av dagens motion/rörelser som ger resultat. Den mer specifika motionen ger ju fysiskt och psykiskt välbefinnande, vilket borde vara den verkliga moroten. Sedan höjer man även sin allmänna förbränningsnivå pga att en tränad muskler bränner(äter) mer än en otränad (även när man inte tränar). Så man kan ju inte enbart gå efter dom kalorier som förbränns under just dom minuter man kör ett pass!

Svar på tråden Bantningshysteri och mirakelkurer