• pickolina

Bantningshysteri och mirakelkurer

M.G - Tja, jag har då inte haft några problem att hålla vikten mellan mina "perioder"... Dessutom så åt man ju väldigt mycket kolhydrater förr, innan fetma blev ett hälsoproblem, så jag tror inte alls att man behöver utesluta eller byta ut dessa saker. Varför skulle det vara ett "måste" för att hålla vikten/leva hälsosamt när det inte varit det tidigare?

• pickolina

Kolla på fransmännen. Det är väl fortf det land som har minst överviktiga (?) och dom är kända för att äta allt och verkligen njuta av mat och dryck. Skillnaden är deras mat och dryckeskultur. Dom överäter inte utan njuter av vad dom äter dricker utan att överdriva...

• pickolina

Soofia - Det var just det jag syftade på. Fransmännen är kända för att äta ALLT, även onyttigheter, men med sunt förnuft. Dom njuter av maten och det är inget dom tänker på alls utan är något som ligger i kulturen. Som du själv skrev, att du aldrig ens tänkte på vikten men ändå alltid åt det du ville, även onyttigheter...

Jag är ganska säker på att en del av vårat problem är bristande matkultur och fokusering/skuldbeläggning. Vi äter på fel sätt helt enkelt. Man kan äta ALLT, men inte jämt.

Att fett (bra fetter framförallt så klart) är livsnödvändigt tycker jag kommit fram ganska bra och att man förlorar muskler när man bantar har väl nästan alltid varit välkänt. Jag vet inte, men jag tycker inte tat dessa saker är några nya påfund direkt utan saker som man är väldigt medveten om.

Men jag tycker att det låter lite som antingen eller i det ni skriver. Antingen äter man fettsnålt eller kolhydratsnålt? Jag förstår inte riktigt varför?

Jag är inte rädd för fetter, jag äter tom tillskott av fett, då jag är dålig på att få i mig bra fetter genom kosten. Det betyder dock inte att jag behöver eller tänker sluta med bröd, pasta, ris eller potatis.

Jag tycker nästan att det låter som en tvist om huruvida det är kosten eller motionen som ger bäst resultat? Men det är det väl inte heller någon som påstått. Vardagsmotion plus bra kost är naturligtvis ett måste.. Ska man välja antingen eller så är kosten det viktigaste, men det säger ju inte på något sätt att motionen inte är viktig eller gör skillnad heller.

Det låter så svart eller vitt liksom.. Fast det kanske är jag som tolkar det så bara?! :)

• pickolina

Buslinna - Instämmer oxå! :D

För att besvara frågan, nej jag dricker inte oboy, äter sällan sylt eller ketchup... :)

• pickolina

Och då menar jag EXTREMT sällan... :)

• pickolina

Mia.Maria - ÅH, det är ju nästan snuskigt gott med choklad gjord på kakao/socker. Det drack jag ofta när jag var yngre.. Mmmm... Undrar om man inte ska unna sig det ikväll?! :D Retsticka! ;)

• pickolina

Ja precis. Vi saknar matkultur helt enkelt.. I många andra länder tar man ju lååånga luncher och middagar och mat är något man avnjuter i lugn och ro. Vi saknar ju även vin/spritkultur och kaffe/te-kultur..

Att vi har sådan fokus och skuldbelägger maten så oerhört mycket förvärrar ju saken oerhört...

En dum fråga förresten. Medelhavskost..? Äter inte länderna runt medelhavet väldigt olika kost?

• pickolina

Jag kan i vilket fall glatt erkänna att jag varken har oboy, sylt eller ketchup hemma ens... :D Det var säkerligen flera år sedan jag hade det hemma oxå dessutom. Jag äter det någon gång ibland när jag äter borta...

När jag bodde hemma så åt jag ketchup, sylt och drack oboy däremot.. Men på den tiden var jag ju pinnsmal oavsett. Haha.. Däremot så var mina föräldrar noga med att man åt ordentlig mat, vi hade aldrig läsk hemma och vi åt godis på lördagar.

Jag har absolut inga som helst problem att erkänna vad jag äter och inte äter... :)

• pickolina

Mia.Maria - :D Det trodde jag.. ;) *fniss*

• pickolina

Mia.Maria - :D:D:D Vill du veta en hemlis? Det är jag oxå.. ;) *fniss* Man skulle i alla fall kunna tro det många gånger! *asg*, att JAG är det alltså.. :D Men säg inget.. ;)

• pickolina

Jag kan utan problem erkänna att jag äter dåligt.. ;) :) Jag är fruktansvärt kräsen och framförallt lat och motvillig att både handla mat och tillaga den. *hark* Tragiskt men sant!.. Däremot så var det evigheter sedan jag köpte hem sådant som korv, fiskpinnar, köttbullar osv osv... Men jag skulle faktiskt inte tveka att göra det...

Jag tror att det är väldigt varienrande. Det finns nog massvis med människor som äter sådan mat och massvis som inte gör det. Jag känner absolut båda sorterna.. :)

• pickolina

Fast jag tycker ju att det där är väldigt förenklat... Jag är så trött på pressen, jag läser inte ens dom där artiklarna längre.

Jag har tänkt lite på det där med korv och den typen av mat... Självklart är det inte den mest näringsrika maten och det finns mycket, mycket bättre alternativ att tillgå. Jag tror däremot inte att det är så enkelt som att skylla på den typen av mat. Frågan är så mycket mer komplicerad än så...

Att jag kom att tänka på det är för att jag själv åt just sådan "skräpmat" förr när jag var på gränsen till undervikt (äter väl något bättre nu). Jag hade kanske mått bättre med annan kost, det nekar jag inte till, men jag mådde bra, var frisk och hade inga som helst problem med vikten... Eftersom alla är olika så funderade jag även på folk runtom, bla mina syskonbarn, som oxå är uppväxta på kost som många skulle ifrågasätta. Dom har inte heller problem med övervikt...

Det handlar ju så mycket om hur man äter maten oxå, inte bara vad man äter.. Och hur man lever för övrigt.

• pickolina

Då måste jag fråga, du eller någon annan kanske vet... Hur har denna kost förändrats under åren? Vad jag menar är, hur pass mycket mer socker är det i dagsläget i den typen av mat, jämfört med kanske för 10-20år sedan tex..? Är det någon som har koll på det? Vore väldigt intressant att höra faktiskt, för jag har funderat på det...

Vad jag har förstått så har ju ofta socker ersätt fett, för att bibehålla smaken... Men vad innebär det i praktiken, är det stor skillnad att äta en korv eller en färdig köttbulle idag jämfört med förr? *nyfiken*

• pickolina

En annan fråga förresten. Ni som äter medelhavskost, har ni några förslag på bra recept/kokböcker??? Blev lite inspirerad att kolla upp saken.. :)

• pickolina

M.G - Det jag sett av grekisk mat så är det inte riktigt min grej. Inte italiensk heller.. Skratt.. Men jag tänkte att jag ska undersöka saken lite mer ändå och se mera exakt vad det innebär och hur/om JAG skulle kunna leva så, för det är ju den stora frågan...

Ska kolla upp dom tipsen. Tackar!

Satt faktiskt precis och kikade på en matlagningskurs i medelhavskost.. :)

• pickolina

M.G - Hmm, är lite förbryllad känner jag.. Om jag inte minns fel (orkar inte dubbelkolla i tråden ;)) så rekommenderar du bla medelhavskost men samtidigt att man undviker sådana kolhydrater så som bröd, pasta, ris, potatis osv... Minns jag rätt?

Att jag blev lite förbryllad var nämligen att jag läste detta:

"Basen i medelhavskosten är bröd, säd, pasta, ris och potatis.
    Det ska vara mycket frukt och grönsaker samt baljväxter och nötter
    Olivolja och rapsolja istället för annat fett.
    Och magra mjölkprodukter.
    Det här är basen och det man äter dagligen.
    Några gånger i veckan lägger man också till fisk, ägg och fågel och kanske någon sötsak om man gillar det.
    Rött kött högst några gånger i månaden."

Dvs, dom rekommenderar just dessa och på daglig basis dessutom...

• pickolina

M.G - Okej, då är jag med.. :)

Svar på tråden Bantningshysteri och mirakelkurer