yasmine råd önskas
Nu ska jag vara så där negativ mot p-piller igen... Men jag blir så himla trött på gynekologer som tvunget ska stoppa i en massa hormoner o preventivmedel, speciellt när det finns annan hjälp att få när det gäller stora blödningar.
Själv har jag en störning på trombocyterna, vilket gör att jag blöder otroligt mycket om jag inte tar min medicin. Heter Cyklokrapron och är till för att minska just kraftiga blödningar. Enda biverkningen är att man kan bli lite trög i magen under tiden man tar dem, vilket bara är just under mensen. Dessa får man på recept av sin gynekolog, men det finns receptfria oxå, som heter Cyklo-F.
Jag var 13 är när jag fick blod och järnbrist av mina blödningar, och istället för att ge mig den medicin som faktiskt finns mot sådana problem började gynekologarena proppa i mig p-piller som jag mådde piss av, fick testa den ena efter den andra sorten och alla mådde jag skitdåligt av på olika sätt. Först när jag var 18 och skulle operera bort visdomständer fick jag av en händelse reda på att cyklokapron fanns och att den även funkade mot mens. Vilken lycka! Slänge p-pillerna med en gång, och började äta de här istället. Å nu slipper jag få ångest varje gång jag ska ha mens, för det är inte så farligt längre!
Så prata med gyn igen, det är inte tvunget att stoppa i sig hormoner för att man vill minska blödningarna! Å stå på dig! Jag har i många år nu blivit fullkomligt idiotförklarad som inte har velat äta p-piller pga alla biverkningar, ändå tills i höstas då jag äntligen träffade en gynekolog som höll med mig. Hon undvek att skriva ut p-piller mot värk o kraftiga blödningar, och skrev istället ut värktabletter och blödningshämmande.