• mrs.smith

    yasmine råd önskas

    Jag vet ,det finns massor trådar om Yasmine men jag orkar inte sitta o leta o läsa igenom tusen stycken..

    Har idag varit hos gyn pga att jag blöder helt sjukt mycket när jag har mens. Efter mycket om och men föreslog hon p-pillret Yasmine. Nu vill jag höra för o nackdelar från er som har erfarenhet av dessa!!

    Är egentligen lite emot hormonpreparat men,jag behöver ju ett preventivmedel då jag inte vill ha fler barn. Kopparspiral går bort direkt eftersom man ofta blöder mer av den. Kondom går oxå bort.

    Är rädd för biverkningar som viktuppgång och akne o då skulle yasmine vara ett bra alternativ även om det inte var det bästa mot just blödningarna, enligt läkaren.
    Gifter mig dessutom om ca 4 månader så jag är livrädd att åka på värsta akne attacken om jag börjar med pillren- men samtidigt orkar jag inte med dessa störtflodsblödningar..

  • Svar på tråden yasmine råd önskas
  • Joleen

    Hej mrs smith,

    Jag lider också av väldigt kraftiga blödningar och fruktansvärd mensvärk, brukar ha mens ca 8-9 dagar och kraftig mensvärk ca 4 av dem(så att jag knappt kan gå ur sängen utan att svimma av smärta). Jag har provat p-piller (Cilest) vilket skulle göra det bättre, tyvärr blev det värre för mig, min mensvärk blev kraftigare än någonsin och blödningarna fortsatte på samma sätt. Idag äter jag Cerazette vilket är ett minipiller, det funkar kanon för mig, jag har ingen mens alls. Någon gång har jag fått en blödning (ca varannan månad) men det har mer varit som en rosafärgad flytning och pågått i 2-3 dagar utan värk eller liknande. Detta är underbart för jag sportar mycket (dyker, rider etc) och nu behöver jag aldrig oroa mig för att mensen ska förstöra inbokade aktiviteter.

    Jag vill inte skrämma upp dig, jag hoppas att Yasmine fungerar för dig, men gör det det inte så kanske ett minipiller skulle vara något för dig också. Dessutom innehåller minipiller endast gulkroppshormon inget estradiol (konstgjort östrogen) vilket innebär mindre inverkan rent hormoniellt på kroppen, jag håller min vikt, min hud är fin och mitt humör mycket jämnt!

    Lycka till!

  • Iskristallen

    Varför inte testa hormonspiral istället? Har själv inte haft mens på flera år tack vare den!

  • jocelyn

    Har använt Yasmin i 6 år.
    Inga biverkningar!!!
    Det enda är att jag har väldigt lite mens, bara 3 dagar och använder minsta tampongerna som finns... om man nu kan räkna detta som en biverkning vet jag inte? Ingen mensvärk heller.

  • simply

    Jag var hos gynekologen för första gången i mitt liv igår - och fick yasmin. Ska börja snart att ta det; och hoppas bara på de "bra biverkningarna".

    Jag har också kraftiga blödningar, och hemsk mensvärk; så det var också en av anledningarna som jag fick yasmin.

  • Bröllopstokiig

    Nu ska jag vara så där negativ mot p-piller igen... Men jag blir så himla trött på gynekologer som tvunget ska stoppa i en massa hormoner o preventivmedel, speciellt när det finns annan hjälp att få när det gäller stora blödningar.
    Själv har jag en störning på trombocyterna, vilket gör att jag blöder otroligt mycket om jag inte tar min medicin. Heter Cyklokrapron och är till för att minska just kraftiga blödningar. Enda biverkningen är att man kan bli lite trög i magen under tiden man tar dem, vilket bara är just under mensen. Dessa får man på recept av sin gynekolog, men det finns receptfria oxå, som heter Cyklo-F.
    Jag var 13 är när jag fick blod och järnbrist av mina blödningar, och istället för att ge mig den medicin som faktiskt finns mot sådana problem började gynekologarena proppa i mig p-piller som jag mådde piss av, fick testa den ena efter den andra sorten och alla mådde jag skitdåligt av på olika sätt. Först när jag var 18 och skulle operera bort visdomständer fick jag av en händelse reda på att cyklokapron fanns och att den även funkade mot mens. Vilken lycka! Slänge p-pillerna med en gång, och började äta de här istället. Å nu slipper jag få ångest varje gång jag ska ha mens, för det är inte så farligt längre!
    Så prata med gyn igen, det är inte tvunget att stoppa i sig hormoner för att man vill minska blödningarna! Å stå på dig! Jag har i många år nu blivit fullkomligt idiotförklarad som inte har velat äta p-piller pga alla biverkningar, ändå tills i höstas då jag äntligen träffade en gynekolog som höll med mig. Hon undvek att skriva ut p-piller mot värk o kraftiga blödningar, och skrev istället ut värktabletter och blödningshämmande.

  • mrs.smith

    Tack för era svar.

    Joleen- Cerazette låter ju kanon, jag har hört att man kan få massa mellanblödningar med dem - men det varierar väl oxå från person till person

    Usch vilken djungel det är...

    Iskristallen- hormonspiral var på tal men man kunde gå upp i vikt lättare med den än med yasmin enligt läkaren..

    Jocelyn- Det låter ju toppen!

    Zionezze - Jag är ju oxå emot p-piller o hormoner o allt det där.. Men behöver ändå ett prev.medel oxå..
    Mot blödningarna har jag provat Cyklo-F men det har inte hjälpt nåt vidare. Blev erbjuden att bränna bort slemhinnan men det var inget bestående heller, utan det kunde hålla några månader eller om man har tur några år.. Men då har man fortfarande inget skydd mot graviditet.

    Efterlyser fler svar från er som har ätit/äter dessa piller!!

  • Zionezze

    mrs.smith
    Cyklokrapron är starkare o mer effektivt än Cyklo-F eftersom de är receptbelagda, så hör m gyn igen! Hjälper inte det så finns det ännu starkare medel! Du bör nog kolla upp så att du inte har en blödningsrubbning som jag, det är tydligen väldigt vanligt fast mörkertalet är jätte-stort. Det är viktigt att man får reda på såna saker eftersom det påverkar även om du skadas eller ska opereras mm.

    Vi kör med kondom, det är det bästa alternativ vi har hittat, men börjar oxå tröttna rejält på det o har börjat slarva en hel del.... Önskar så att det fanns något annat hormonfritt alternativ man kan köra. Är nu mest inne på p-dator, men den är ju så fruktansvärt dyr!!! Å lite osäker...

    Åt själv ysamin i 8 mån, blev övertalad att testa en sista gång. Fördelen för mig var att mina finnar försvann, o min annars rätt bråkiga hy blev relativt fin. Jag hade inte heller mens på nästan hela tiden, mycket märkligt tyckte jag Min sexlust blev inte heller något direkt förändrad, snarade tvärtom! Negativt för mig var att jag blev väldigt depriemerad, hade hysteriska gråtattacker tills jag inte kunde andas nästan varje dag. Den första 1 ½ månaden hade jag småblödningar hela tiden, men sen försvann den som sagt var!

  • gill

    Har ätit ett ½år men har mått piss-illa bitvis och ska försöka att byta till Yasminelle nu, men jag har VÄRSTA ågeren efter att ha läst biverkningarna

    Annars har jag gått upp 2kg av Yasmine, fått bättre hy och mått helt ok iaf..

    Varför gyn/BM vill att jag ska byta är för att jag fått ytliga & ömma blodkärl som dom ser som ett ? om det är varning till ytlig blodpropp eller inte...

    Yasminelle skulle ha mindre östrogen, som påverkar levern & risken för blodpropp tydligen.

    Man jag kan iaf rekomendera Yasmin!

  • gill

    Å så har bröste växt från B till c kupa, å det tackar jag för :D

  • mrs.smith

    Hmm det där med depressioner verkar rätt vanligt när man äter yasmin..
    Inte bra då jag precis börjar ta mig ur en förlossningsdepression som pågått ett halvår ca..

    Mer erfarenhater snälla!!!

Svar på tråden yasmine råd önskas