Jag håller på och samlar på mig midsommarkuriosa som vi tänkte ha med i vårt festprogram. Tänkte kolla om någon annan av er vet något roligt eller intressant om midsommar som man skulle kunna ta med?
Skriver vad jag har än så länge....
Midsommaren har ända sen vikingatiden haft starka kopplingar till kärlek och fruktbarhet mellan människor. Exempel på detta är den gamla traditionen att plocka blommor för att under natten drömma om den personen man kommer att gifta sig med. Man ska plocka sju, eller nio, sorters blommor, helst vid ett vägskäl, klättra över nio gärdesgårdar och lyckas man sedan somna utan att yppa ett ord lär man i drömmen kunna se sin tillkommande.
Förr trodde man att midsommarnatten var full av väsen och andra krafter som kunde ta sig in i människornas värld. Men krafterna var inte bara av ondo utan kunde hjälpa människorna att hålla sig friska. Ett sätt att hålla sig frisk under året var att rulla sig naken i midsommardaggen.
Att dansa och leka var och är också viktiga inslag i midsommarfirandet. Kanske mer förr då det var ett sätt för ungdomarna att lära känna varandra. Då, precis som nu, kunde det gå hett till. I en rapport från Västergötland 1689 står att läsa:
?Blef förbudit att uppsättia Midsommarstänger, att det elacka lefwernet, som ungdomen der wid plägar bruka, måtte förbådas och avskaffas.?
Under midsommarhelgen äter svenskarna 3,5 miljoner burkar sill. Det motsvarar nästan 1,3 ton sill.
Vet ni att i Sverige dricks det mer öl vid midsommar än under någon annan högtid?!