varför har jag gått upp 3 kg??????
Hejsan!
Först och främst tycker jag att det är jättebra av dig att börja träna på gym! :)
Sedan skulle jag vilja säga att du inte alls behöver oroa dig för din viktuppgång! Som vi alla vet väger muskler mer än fett och när man har varit inaktiv under en längre period är det lätt att man tappar muskelmassa. Men att du nu har gått upp i vikt betyder inte att du har gått upp i fettvikt, nej snarare tvärtom, eftersom du har börjat styrketräna är det antagligen muskler du har fått. ;)
Och som Glitterkråkan säger, tycker jag att viktnojan tar en allt för stor plats i våra liv. Om man nu vill väga sig kan man göra det exempelvis varje söndag, samma tidpunkt och innan frukost. Men jag råder dig att istället se hur kläderna sitter och kanske till och med mått för att se hur du lyckas med träningen istället för att gå efter vågen.
Om du nu hade tänkt fokusera på fettförbränning så skulle det vara bra ifall du bytte ut en av dina promenader mot ett träningspass av högre intensitet, till exempel intervallträning. Högintensiv träning sätter verkligen fart på fettförbränningen, inte bara under passet utan även i 1-2 dygn efter passet! :)
Sist men inte minst! Ät nyttigt och skippa aldrig kolhydraterna helt och hållet från din kost. Men glöm inte bort att leva! ;)
Lycka till!
Lisa