• Månblomma

varför har jag gått upp 3 kg??????

Jag mår superdåligt, jag har en ganska stark kropp, typ simmarbyggd med breda axlar och ganska smala höfter, jag är 174 cm lång och brukar väga mellan 60-61 kg, i somras gick jag ner till 58-59 kg utan att jag gjorde nåt, var nykär och åt väl kanske inte så överdrivet mycket ...när jag förra veckan tog mig i kragen och släpade mig till gymmet då jag varit inaktiv läääänge så ställde jag mig på vågen och blev lite förvånad, vågen visade 62.6 kg! Jag brukar alltid kunna äta vad jag vill och inte alls röra på mig i perioder utan att för den skull gå upp i vikt. Nu mår jag superdåligt ...

Jag vet att många tycker att jag är jättesmal som väger knappt 63 kg till mina 174cm men jag känner mig nästan tjock...jag vill inte ha tajta byxor, får ångest av korta tröjor och känner mig uppsvälld och ful....vad ska jag göra???

Jag har svårt att få tid till motion mer än några promenader i veckan på kvällen när barnen gått och lagt sig, och kanske ett yogapass i veckan och möjligtvis lite träning i gymmet max 1 gång i veckan...jag dricker vin lite nu och då och är svag för pasta och mackor med ost...och mörk choklad och lite nötter får jag ju i mig rätt ofta...

Hm, kan ämnesomsättningen ändras bara sådär??? känner inte igen mig själv alls...

• Svar på tråden varför har jag gått upp 3 kg??????
  • Therése

Jag har egentligen inget svar på din fråga utan kan bara säga att jag känner igen mig! Precis som du är jag lång (177 cm), atletiskt byggd (väger dock betydligt mer än du, snarare runt 70 kg). Anses vara smal men om jag går upp i vikt aldrig så lite så vantrivs jag något enormt med mig själv och vill knappt visa mig bland folk. Så du är inte ensam om att känna som du gör!

Vad gäller din träning och matvanor så är det ju svårt att veta hur mycket "vardagsmotion" du hinner med förutom det du skriver ovan. Men mitt tips är att du tar varje tillfälle att röra på dig - promenera i stället för att ta bussen, eller kliv av en hållplats för tidigt och gå sista biten. Ta trappor i stället för hiss etc. Vad gäller matvanorna så kanske du kan testa att minska på pasta och bröd - eller åtminstone byta ut det mot fullkornsvarianter. Ta en frukt i stället för en smörgås.

Mitt favoritmellanmål just nu är Mini-Keso med tärnad apelsin, supergott och mättar bra! Favoritmiddag UTAN pasta eller liknande är en ugnsstekt laxfilé tillsammans med sallad med grönsallad, tomat, avocado och bönor samt en klick aioli. Kanongott och fräscht och lätt!

• Pumpkin

Privat fråga kanske, men du ska inte ha mens snart? För då kan jag gå upp allt mellan 1-3kg på kort tid

• Pumpkin

Som alltså försvinner igen efter mensen...

• Glitterkråkan

Det låter som att du började känna dig tjock först efter att du vägt dig?
    Mitt råd, efter många, många år av viktnoja, är att helt sluta väga sig!
    Det är så bortkastad tid att gå runt och må dåligt över ett par "extrakilon", som ingen annan ens märker! Varför ska vi tjejer förstöra våra liv med detta?
    Nu för tiden ser jag till att äta bra under vardagarna och unnar mig god mat på helgen. Ser till att jag inte fortsätter gå upp i vikt för det märker jag tydligt att jag mår fysiskt dåligt av. Tar promenader varje dag, det är jättebra för fettförbränningen!

• jocelyn

Två andra faktorer som kan spela in;

1. "sambovikt"... det är lätt att lägga på sig några kilon när man varit ihop ett tag, även mysmiddagar spelar in.

2. åldern. är man 18 kan man i princip äta vad man vill och förvånat undra hur någon kan gå upp i vikt...efter man fyllt 25 så blir man inte längre förvånad.

• Pärlhönan

Jocelyn: Gud vad det stämmer in på mig. Gått upp kanske 8 kg sedan vi flyttade ihop, samt att man blivit lite äldre;)

• pickolina

Jag vet inte huruvida detta stämmer men..

Oprah har ju ofta olika "experter" som gäster på sin show. En återkommande gäst är en läkare.. Enligt honom så är det "gammal vetenskap", det här att man går upp i vikt pga att ämnesomsättningen sjunker när man blir äldre. Han sa att man numera vet att den sjunker så marginellt lite att det knappt gör någon skillnad och att den stora boven är att vi blir alltmer inaktiva ju äldre vi blir... Ser man på dom få personer som håller sig lika aktiva så håller dom ju oxå formen. Små skillnader i vardagsmotionen tex gör stor skillnad på förbränningen men själv är man kanske inte ens medveten om förändringen man gjort.

Lite OT men jag tyckte att det var intressant... :)

Många blir ju lite mer inaktiva när dom har partners så det är ju ett av många skäl att man kan gå upp i vikt utan att förstå varför...

• SuperLisa

Hejsan!

Först och främst tycker jag att det är jättebra av dig att börja träna på gym! :)

Sedan skulle jag vilja säga att du inte alls behöver oroa dig för din viktuppgång! Som vi alla vet väger muskler mer än fett och när man har varit inaktiv under en längre period är det lätt att man tappar muskelmassa. Men att du nu har gått upp i vikt betyder inte att du har gått upp i fettvikt, nej snarare tvärtom, eftersom du har börjat styrketräna är det antagligen muskler du har fått. ;)

Och som Glitterkråkan säger, tycker jag att viktnojan tar en allt för stor plats i våra liv. Om man nu vill väga sig kan man göra det exempelvis varje söndag, samma tidpunkt och innan frukost. Men jag råder dig att istället se hur kläderna sitter och kanske till och med mått för att se hur du lyckas med träningen istället för att gå efter vågen.

Om du nu hade tänkt fokusera på fettförbränning så skulle det vara bra ifall du bytte ut en av dina promenader mot ett träningspass av högre intensitet, till exempel intervallträning. Högintensiv träning sätter verkligen fart på fettförbränningen, inte bara under passet utan även i 1-2 dygn efter passet! :)

Sist men inte minst! Ät nyttigt och skippa aldrig kolhydraterna helt och hållet från din kost. Men glöm inte bort att leva! ;)

Lycka till!
    Lisa

• Kiwin

Lite inte blint på vågen!

Jag väger rätt mkt enligt vågen, men är inte alls särskilt "stor". Va och kollade vikt ,BMI,kroppsfett osv. och fick veta att jag har mkt låg fettprocent och att min vikt beror på att jag har så mkt muskler och vatten i min kropp. Sånt gör att man väger. Muskler väger mer är fett!

Tränar man mkt så bildar man ju mkt muskler vilket i sin tur gör att man väger lite mer. Använd måttband istället :)

• Stuyvenberg

Kom ihåg:muskler väger MER än fett!

• *mli*

månblomma:

ja håller helt med glitterkråkan, sluta väga dig! jag äger ingen våg, jag törs inte... tror att jag skulle bli nojig direkt...

superlisa:

vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg! du låter som en så sund o glad o härlig tjej! känner igen mitt gamla jag i dig, ngn jag saknar... har alltid varit intresserad av hälsa - äta nyttigt, tyckt d va kul och viktigt att träna. men sen jag slutade med handbollen (typ två år sedan, student, resor, studier, flytt hemifrån, träffat m2b o blivit sambo, har hänt sen dess...) sen dess har inte jag kommit igång med träningen ordentligt coh regelbundet. har inte gått upp i vikt, men bytt ut endel muskler till fett...

nu har jag två röster i huvudet. dels är det gamla sunda, förnuftiga, kloka jag, som vet vad som är rätt o riktigt o rimligt o allt, sen är det mitt nojiga jag som ger mig ångest så fort jag stoppar i mig en chokladbit, eller tar bussen istället för att cykla, eller blir äklad av att någon dricker läsk, eller av att ngn berättar att d ätit pizza...

ingen av mina jag har riktigt vunnit kampen än... förnuft-jaget är nog fortfarande lite starkare (tack och lov) men får fortfarande ångest ibland. men älskar choklad för mkt för att sluta helt, är för lat för att börja träna ordentligt coh för klok för att börja på svältdiet... men mår inte helt hundra hela tiden...

vet inte vart jag skulle komma egentligen...

mitt hetaste tips till är nog att skaffa en träningskompis, det är prioritet ett för mig nu i min nya stad:)

Svar på tråden varför har jag gått upp 3 kg??????