Ätstörningar
Hej allihop!
Saknade en tråd för detta ämne som är ett så stort faktum i vårt samhälle idag. Allt fler drabbas av ätstörningar och media bär en del av ansvaret för detta samt ökade krav på individer att ständigt vara högpresterande.
Själv har jag levt med ätstörning de senaste fem åren, en ätstörning som slutligen ledde till att jag fick diagnosen för Bulimia Nervosa (vilket innebär att man hetsäter och sedan kompenserar för detta på något sätt ex. kräkningar, motion)
Idag är jag friskförklarad då jag inte längre uppvisar några symptom, men sjukdomen är inte ett minne blott för den delen. Dusterna av en sjukdom som denna får man kämpa med länge, kanske livet ut.
Idag vill jag försöka gå ner till en (för min kropp) normal vikt, då jag gått upp en hel del pga sjukdomen. '
Helt plötsligt står man och vet varken ut eller in! Alla olika bantningsmetoder, viktväktarna, dieter osv är inte tänkbara för mig med min bakgrund. Det är att be om att bli sjuk igen.
Nu har jag förmånen att fått komma in på ett viktminskningsprogram som hålls på uppdrag av landsting och kommun. Detta program sträcker sig över två år och ska lägga grunden för ett hållbart levene. Så skönt att få hjälp, när man själv inte har svaren.
Ett av syftena med denna tråd är att vi kan dela med oss av erfarenheter vad gäller alla former av ätstörningar. Det är så viktigt att detta inte förblir ett tabu-ämne. Vi möter alla någon som är drabbad!
Fler som vill dela med sig av sina tankar och upplevelser vad gäller ätstörningar?