• fruWiklund

hjälp med latin

jag hade tänkt mig att skriva "min tvillingsjäl" på latin i våra ringar men jag hittar inte nån översättning på det nånstans. har googlat tills jag blivit blå i ansiktet och sprungit till alla bibliotek jag känner till men ingenting. snart ger jag upp. snälla, nån som kanske kan latin eller har nån bra hänvisning till nån sida vore toppen.

• Svar på tråden hjälp med latin
  • Bruden blå

Måste fundera lite, men det borde heta något i stil med:
    Mea spiritus gemini

• fruWiklund

hittade på ett ställe där det stod "mo anam cara"och det skulle betyda soulmates. men jag tyckte det lät lite konstigt för tvilling heter väll gemini eller nåt liknande? vet inte om jag vågar skriva det. tänk m det visar sig betyda nåt helt annat.

• Bruden blå

mitt tips blir, gå till biblioteket och låna ett latinskt lexicon och slå upp orden och se om det verkar stämma. lycka till i jakten.

• anne på grönkulla

Jag bruklar avråda från egna översättningar. Men jag lovar att kolla hemma ikväll om uttrycket redan kan finnas. Återkommer!

• Lilla Li

Cara betyder dessutom hjärta...

• fruWiklund

en fråga till: Vad heter jag älskar dig på latin?

• Joleen

fruWiklund:

Amo te = jag älskar dig

Vi ska skriva det i våra vigselringar!

• fruWiklund

Tack! nu har jag tänkt om helt. det blir "De Bene Esse" som betyder so it shall be as long as it´s good.

• Joleen

fruWiklund:

Det tycker jag var väldigt fint, jag har svårt för ordspråk i stil med: för alltid, jag lovar att älska dig i all evighet etc då jag är realist och inser att man inte kan lova sådana saker. Man kan bara lova att försöka! I våra förlovningsringar (ska hämta dem inom ett par dagar!) ska det stå "Ab imo Pectore" (av hela mitt hjärta).

• Anna2008

Är det någon som vet vad "mest i hela världen" heter på latin?

Svar på tråden hjälp med latin