• M.G

Mat för IBS-mage?

Jag kan råda dig att äta Psyllium Husk (det ska vara skalen och inte fröna, fröna kan i stället irritera tarmarna).
    Det är fibrer och otroligt bra och skonsamt för magen.

Men glöm inte att dricka mycket vatten när du äter mycket fibrer, annars blir det motsatt effekt.

• M.G

Aii - Psyllium är väldigt skonsamt för magen. Många som inte mår bra av så mycket fibrer brukar må bra av det.

Ölandstok - Hur mår du när du äter kokta ägg? Varför tror du inte det är bra för dig?

Jag äter ganska mycket ägg och har funderat om det kan förvärra mina problem, fast jag har egentligen inte märkt att jag blivit bättre när jag inte ätit det.

• M.G

Bara en liten undran...kan det inte vara så att det bl.a är dålig mat som tex. vetemjöl och socker som i längden kan göra att man får tex. IBS!?
    Även stress skulle jag kunna tänka mig......
    Jag kan tänka mig att det är det jag har fast jag tror att det går att göra något åt det....att det är någon obalans som gör att man fått det.

• M.G

Jag köper Psyllium Husk-skalen via Nature´s Own. Det som Anna Skipper använder sig av tror jag heter Holistic eller nå´t liknande. Det tror jag också är skalet.
    Nature´s tar 194.- för 340gr + frakt förståss. Jag köper ju en massa annat också så då blir det ju inte dyrt med frakten.

• M.G

Yoni - Jo så är det säkert, att man alltid måste vara försiktig när det en gång blivit så.

Mia.Maria - Blir lite nyfiken varför du inte gillar NO?
    Jag har handlat därifrån i ca 7år och tror aldrig jag varit besviken. Tror aldrig jag hört någon som haft negativa åsikter om dom som handlat där heller.

Jag äter 1 msk om dagen. I början kan det vara bra att ta lite oftare i kanske 2 veckor för att få igång det ordentligt.

• M.G

Mia.Maria - Ursäkta, men jag blev bara lite nyfiken. Ofta när folk har negativa erfarenheter av distributörerna, skyller dom allt på hela företaget vilket är väldigt orättvist, då företaget är ett mycket seriöst företag, med hög kvalite på produkterna. Dom anstränger sig verkligen för att mota bort oseriösa distributörer.

• M.G

kackelmaja - Jag tror absolut att Psyllium kan hjälpa även mot diarre´ , det är väldigt skonsamt för tarmen. Vitt mjöl ska man nog vara väldigt försiktig med eftersom det klistrar igen tarmarna.

Jag tror definitivt att IBS och alla typer av förstoppningar kan öka risken för tarmcancer. Man kan även bli allergisk mot laktos och gluten.
    Immunförsvaret sitter ju i tarmen.

Aii - Jag brukar äta tabletter med lactobakterier. Det är ännu mer effektivt än livsmedel med bakterier.

• M.G

kackelmaja - Naturligtvis mår tarmarna bra av nyttig mat och vatten, men jag tror tyvärr att det är sällan det räcker med det.

• M.G

Ja, det är klart om en patient går till en läkare vill man ju ha något för pengarna. Skulle man inte få ett recept känns det som man inte skulle få någon hjälp alls som läget ser ut just nu. Det jag menar är att man borde ändra hela sättet att se på problemen, det skulle finnas andra behandlingar osv.
    Tex. när man tar vitaminstatusprover visar inte proverna att något är fel förrän man har en väldigt stor brist.

Många som jag känner som har högt blodtryck får väldigt liten information, eller ingen alls, vad man kan göra för att få ner trycket. Man råder dom t.o.m att äta Becel.

Det lät väldigt intressant med KBT.
    Har för mig att man kan köpa en ljudbok med KBT. Tror du att det funkar? vet inte så mycket om KBT.
    Jag tror även min dåliga mage beror på stress.

• M.G

Jag tror att många är sjuka/har krämpor för att de får i sig alldelens för lite vitaminer/mineraler osv. via kosten, men skolmedicinen är ju inte riktigt inne på den linjen.

Vad jag har hört så har det värdet för normalt blodsocker höjts ganska mycket på senare tid pga att större delen av befolkningen har högre värden nu pga felaktig kost.

Jag förstår att en läkare inte kan rekomendera alternativa behandlingar som det ser ut nu, men jag tror att den svenska hälsovården kommer att måsta ändra sitt tänkande.

Tack för tipsen om böckerna. Dom måste jag kolla upp.

Hittade ett tips på en bok i nyaste Må Bra.
    Fri från magbesvär med Kristina Andersson (Näringsfysiolog).
    Man får recept, tips på huskurer och listor med bra och olämplig mat vid halsbränna, magsår, stressmage och även andra åkommor som Chrons och IBS:

• M.G

Min mage blir mycket sämre när jag äter socker och vit mjöl också. Det är svårt att veta vad man blir dålig av.
    Det beror även på hur ofta jag äter ett visst livsmedel och hur jag mår just då.

Många säger att man ska vara försiktig med fibrer och det tror jag också, men jag tror inte man ska ersätta fullkorns mjöl med vitt mjöl. Det klistrar igen tarmarna och bör undvikas helt och hållet.

Svar på tråden Mat för IBS-mage?