• Aii

Mat för IBS-mage?

Min mage har krånglat väldigt mycket till o från i flera år. Men den har varit extra jobbig sista tiden. Jag har funderat på laktosintolerans och ska testa mig för det idag, men min doktor tror snarare att jag kan ha ibs. Då ska man ju äta massa fibrer sa han och undvika dålig snabbmat.

Men vad ska jag äta egentligen? Vad finns det för recept som är snälla mot magen? Just nu verkar den inte gilla något... :(

• Svar på tråden Mat för IBS-mage?
  • M.G

Jag kan råda dig att äta Psyllium Husk (det ska vara skalen och inte fröna, fröna kan i stället irritera tarmarna).
    Det är fibrer och otroligt bra och skonsamt för magen.

Men glöm inte att dricka mycket vatten när du äter mycket fibrer, annars blir det motsatt effekt.

• FruÖlandstok

Jag har fått sagt till mig att överdrivet fiberintag kan istället ge motsatt effekt på ibs.. så det gäller att inte äta för mkt fibrer heller. Min mage sparkar bakut direkt om jag "överdoserar"

Jag har en ständigt krånglande mage och det varierar från dag till dag vad jag tål. Men laktos irriterar, ibland inte alltid.

-choklad, kakor å godis å sånt (kanske förståeligt ;) )
    -fet mat.. majonnäs går bort.
    -Kokta ägg går bort (om det inte äts ihop med massa annan mat)
    -rotfrukter tål jag inte i större mängder.
    - fisk ibland om det är fetare fisk (typ makrill)
    -stark mat

Jag tror att det är lättare att fokusera på vad man inte kan äta än kan, även om det låter omvänt. Just därför att det finns så mkt man egentligen kan äta jämfört med vad man inte tål. Samtidigt är ju magar väldigt individuella. Jag skriver själv matdagbok och noterar när jag blir dålig varpå jag vet vad jag kan undvika.

En sak som är kanon för mig dock är coca cola (inte light). Har en vän till som har ibs och cola hjälper för honom med, vilket förbryllar hans läkare.

OBS! Jag är inte utbildad eller nånting utan skriver utifrån mina egna upplevelser. Hoppas verkligen du får proffessionellt stöd från läkare och det är ju jättebra att din läkare tror att det är ibs i stället för laktos för många jag känner har fått testa precis allting i fler år INNAN dom utreder ibs.

• FruÖlandstok

glömde tillägga.. det finns något som heter Dr Kousa Risdiet som är kanon att äta på morgonen (och vid andra mål också) när magen är ur balans.. lite risgrynsgrötsaktig smak.. finns i välsorterade matbutiker på hälsokosthyllan tror jag, kan stå på allergihyllan också..

• M.G

Aii - Psyllium är väldigt skonsamt för magen. Många som inte mår bra av så mycket fibrer brukar må bra av det.

Ölandstok - Hur mår du när du äter kokta ägg? Varför tror du inte det är bra för dig?

Jag äter ganska mycket ägg och har funderat om det kan förvärra mina problem, fast jag har egentligen inte märkt att jag blivit bättre när jag inte ätit det.

• FruÖlandstok

Psyllium låter bra, måste testas..

jag mår verkligen dåligt av ägg.. inte helt omöjligt att det hör i ihop med gallan, en kombination.. jag får alla möjliga sympton, illamående, dålig mage, gaser i tarmen och lite annat från dag till dag.. ibland tål jag inte pannkakor å få dom symptomen men främst är det kokt ägg (även stekt) som jag blir egentligen helt väck av.. mår riktigt riktigt dåligt.. om det kommer i en koncentrerad mängd.

• Yoni

Fick precis "diagnosen" IBS av min läkare efter att ha haft problem med magen i mer än fem år. Inget dramatiskt för mig, jag har haft det på känn länge länge, men eftersom man inte kan bota IBS så sket jag i att s.a.s. "få diagnos"- den kunde ju inte hjälpa mig ändå.
    I stort hade jag rätt, men det kan ju vara bra att få recept på visserligen receptfria läkemedel som man kan behöva.
    Jag fick Inolaxol, som är ett slags bulkmedel som hjälper magen att jobba, och det verkar "utjämnande" så man kan ta det både när man har lös mage och hård mage.
    Det där med fibrer sa min doktor var individuellt, vissa funkar det för, andra inte.

Jag kan egentligen äta vad som helst utom laktos (blev laktosintolerant som vuxen, antagligen pga IBS), men i olika perioder. Om jag är stressad eller på väg att bli det krymper spektrat ibland, och ibland är det bara något enstaka särskilt födoämne som inte funkar.

Men ibland (sällan) upptäcker jag att jag har ätit laktos i efterhand, och det gick bra... skumt.

Så jag tror att det är väldigt individuellt och beror på hur det är annars i livet.

Sen blir man ju väldigt uppmärksam på sin mage som IBS:are, och glömmer ibland att vanliga människor blir dåliga i magen av saker som ägg, stark mat och mycket socker. Det är klart att man, om man är som vi, ska undvika att göra magen värre, men dessa saker är ju dåliga för alla, det är inte för att man är sjuk som magen pajjar.

Ta det lungt och sköt din mage med regelbundna mattider och balanserad kost, det kommer att gå bra!

• M.G

Bara en liten undran...kan det inte vara så att det bl.a är dålig mat som tex. vetemjöl och socker som i längden kan göra att man får tex. IBS!?
    Även stress skulle jag kunna tänka mig......
    Jag kan tänka mig att det är det jag har fast jag tror att det går att göra något åt det....att det är någon obalans som gör att man fått det.

• Aii

Min mage är verkligen stresskänslig. Och jag har väldigt mycket med min utbildning nu så det förvånar mig inte egentligen att den slår bakut, det ha den (magen alltså ;) ) gjort förut.
    Fet mat, ägg och pannkakor är sånt som jag normalt får ont i magen av. De senaste månaderna känns det som att de flesta mejeriprodukter ställt till det.
    Jag får ta och kolla upp Psyllium. Idag har jag köpt proviva o lite annat med snälla bakterier, ska se om det får magen lite lugnare.

• vixen not a tramp

Var köper ni psylliumfrö skal? Har bara hittat på hälsokost och det kostade typ 80kr för en liten låda. Finns det inte i några mataffärer? Har köpt psylliumfrö, helt på ICA, men jag gillar linfrö bättre.

Tacksam för svar!

• M.G

Jag köper Psyllium Husk-skalen via Nature´s Own. Det som Anna Skipper använder sig av tror jag heter Holistic eller nå´t liknande. Det tror jag också är skalet.
    Nature´s tar 194.- för 340gr + frakt förståss. Jag köper ju en massa annat också så då blir det ju inte dyrt med frakten.

Svar på tråden Mat för IBS-mage?