• Aii

Mat för IBS-mage?

Min mage har krånglat väldigt mycket till o från i flera år. Men den har varit extra jobbig sista tiden. Jag har funderat på laktosintolerans och ska testa mig för det idag, men min doktor tror snarare att jag kan ha ibs. Då ska man ju äta massa fibrer sa han och undvika dålig snabbmat.

Men vad ska jag äta egentligen? Vad finns det för recept som är snälla mot magen? Just nu verkar den inte gilla något... :(

• Svar på tråden Mat för IBS-mage?
  • Stora A

och sedan måste jag slå ett slag för "drakens gröna te", det har varit min räddare i nöden många ggr!

• Miss Cykel

Hur blir era magar när ni inte mår bra? Alltså, vad får ni för symtom?

Själv har jag lite olika stadier tror jag. Om de hänger ihop eller inte vet jag inte men dryga är de allihop! Om jag dricker alkohol/äter stark mat kan jag bli väldigt illamående dagen efter. Och trött. Irriterande. Kan sitta i längre beroende på hur illa det är.

Om jag äter väldigt fet/stark mat kan min maga reagera direkt, och jag får rusa till första bästa toalett... Väldigt jobbigt om man är på nya platser. Försöker därför att tänka på vad jag äter ännu mer, särskilt om jag är borta.

Hur ser det ut för er? Är alltid bra att utbyta lite erfarenheter! :)

• Cornellia

Jag märker att jag får ont i magen när jag inte ätit på länge, tex om jag glömmer att äta mat innan jag går och lägger mig och sen sover hela natten. Då har jag otroligt ont, gaser och dessutom har jag typ rysningar/yrsel i hela kroppen, otroligt obehagligt...

• Aii

Äter jag mycket eller fort så är det toan som väntar efter ett tag.
    Annars är min mage så att den blåser upp sig väldigt. det kan den göra både när jag inte äter på länge och är hungrig eller när jag ätit mycket eller fel. Jag har en vårjacka som sitter löst och ledigt på mig när magen mår bra men när den blir uppblåst fyller jag ut jackan så den sitter riktigt tajt...

• <<<<bella<<<<

hej.
    jag lider av ibs sedan 3-4 år tillbaka och får panikångest i sammband med att jag får diarre.
    men problemet här aär att jag tror man kan bli lite bättre om man har ett lungt arbete.hur klarar ni andra er??
    vad jobbar ni med??
    jag skall till min arbetsförmedlare påån och måste komma med förslag på arbeten som skulle kunna funka något.
    kan ni ge förslag på arbeten???please

• <<<<bella<<<<

vad ni bör tänka på är ju att ändra livsstil.
    inte röka,dricka alkohol,tugga tuggummi,dricka kolsyrat,kaffe är inte bra heller.
    prova att byta ut alla mejeri/mjölk produkter till laktos fritt i ca 2-3 veckor men då skall du byta ut allt verkligen.inte äta glass å sånt.
    det finns mycket laktosfria produkter nuglass till och med.
    symtomen varierar.
    man är hord elelr lös i magen,mår illa,sura uppstötningar,kramper,gaser,huvudvärk,trött ingen ork.
    ät lätt mat.tugga väl,ta det lungt.byt jobb om det är för stressigt.
    sjukskriv dig.
    tänk pådig själv för går hälsan ner för ännu mer så vem fan kommer bry sig då??
    men det finns inget botemedel för detta men senaste forskning har visat att hypnos verkar positivt på väldigt många.
    var på läkarna,ger er inte!!!kämpar själv det är segt.

• Miss Cykel

bella: Intressant det där med att du får panikångest i samband med diarré. Det känner jag verkligen igen, även om det på senare tid blivit lite bättre.

När jag känner att det är "på gång" så blev jag förut helt kallsvettig och ångesten började krypa sig på. Jag ville inte gå på toaletten, för jag tyckte det var pinsamt. Jag har mer och mer försökt intala mig själv att det inte är något onormalt eller pinsamt med att gå på toa på offentliga platser - det är ju helt normalt!!

I och med att de utredde mig för ibs fick jag träffa en psykolog, eftersom jag krävde det. Vi pratade mkt om att jag säkert har så höga krav på mig själv, och att gå på toa skulle ses som ngn form av "misslyckande" (av mig själv). Det stämde nog litegrann. Efter att jag blev medveten om detta så har jag börjat tänka mer och mer på det - att det är naturligt och så - och därmed har magen lugnat ned sig litegrann. Men självklart får jag magknip emellanåt, men nu kan jag hantera det lite bättre. :)

Själv jobbar jag som lärare, vilket går jättebra. Man har ju sina rutiner, även om det ibland blir väldigt stressigt...

bella: Har du fått träffa någon beteendevetare som kan hjälpa dig med tankarna?

• <<<<bella<<<<

hej miss cykel.
    jag tänkte precis så som du,när man väl kunnde gå på toa så var man på fel ställe.
    nej jag har inte träffat nån beteendevetare.
    borde kräva det av läkarna.
    men träffar en psykolog.

• Aii

Det där med toabesök känner jag igen. Jag tycker fortfarande att et är pinsamt att behöva gå på toa, ibland flera gånger på en dag. Men jag är väldigt glad för att jag ändå klarar av det.
    Jag läser sista terminen på en audionomutbildning på universitetet. Jag tror att min mage har krånglat så mycket nu är för att det är sluttentor och uppsatser och dags att börja söka jobb och byta bostad... Jag skulle behöva kunna koppla bort magen och huvudet så att när jag är stressad så påverkas inte magen... Det vore nått det ;)

• Miss Cykel

Ja, jag är också väldigt avundsjuk på människor som inte har en krånglande mage så fort det blir stressigt! Men men, man får helt enkelt försöka lära sig att stressa mindre och bli lite lugnare! :)

Svar på tråden Mat för IBS-mage?