• Aii

Mat för IBS-mage?

Min mage har krånglat väldigt mycket till o från i flera år. Men den har varit extra jobbig sista tiden. Jag har funderat på laktosintolerans och ska testa mig för det idag, men min doktor tror snarare att jag kan ha ibs. Då ska man ju äta massa fibrer sa han och undvika dålig snabbmat.

Men vad ska jag äta egentligen? Vad finns det för recept som är snälla mot magen? Just nu verkar den inte gilla något... :(

• Svar på tråden Mat för IBS-mage?
  • Yoni

M.G.

Ja, alltså det går ju att göra något åt det, men man kommer alltid ha en känslig mage som man måste vårda, det var det jag menade med mitt inlägg...

Jag kommer t.ex. aldrig bli sån igen att jag kan äta vad som helst när som helst och magen är snäll som ett lamm, jag kommer alltid att vara tvungen att tänka på det. Man kan ju inte få något piller som ger en stålmagen tillbaka (I wish! )

IBS är en slags "paraplydiagnos" som rymmer magbesvär som antagligen är av olika ursprung, alla har inte en kass mage på grund av samma saker.
    Min mage pajjade ihop av stress dvs. min personlighet, men också dålig kosthållning. Om jag hade s.a.s. låtit bli det ena (låta bli sin personlighet?) hade jag kanske inte haft IBS idag.
    Svårt att veta.
    Din mage kanske sa ajöss för att den inte fick tillräckligt med fibrer (vitt mjöl) och för mycket socker (obalans) och sen var det nån utlösande faktor kanske... ilska, sorg, stress, ångest, vad som.

Min mage är trilsken ibland, men det är ju när jag missköter den... *slår mig själv på fingrarna*, annars mår jag ju bra.

• vixen not a tramp

Jo, A S använder Holostics.

Personligen gillar jag inte NO, annars hade det kanske varit ett alternativ. De jag såg var kanske inte så dyra ändå, man behöver väl inte så mycket?

• M.G

Yoni - Jo så är det säkert, att man alltid måste vara försiktig när det en gång blivit så.

Mia.Maria - Blir lite nyfiken varför du inte gillar NO?
    Jag har handlat därifrån i ca 7år och tror aldrig jag varit besviken. Tror aldrig jag hört någon som haft negativa åsikter om dom som handlat där heller.

Jag äter 1 msk om dagen. I början kan det vara bra att ta lite oftare i kanske 2 veckor för att få igång det ordentligt.

• vixen not a tramp

Förtydligande:
    Jag har inga negativa åsikter om de som handlar av företaget, utan mina åsikter grundar sig på företaget som sådant.

Historien är lång och ganska personlig, varför jag väljer att inte lägga ut den här.

• kackelmaja

som Ölandstok namnde, sa ar fibrer inte alltid losningen. Fortst maste man veta vilken typ av ibs man har.

1) Har du diarre ibs eller forstoppnings ibs?
    2) Hitta ratt metod utifran dina besvar.

Vid diarre ibs ar bulkmedel det SAMSTA du kan ata eftersom du stressar tarmen att jobba mer + mer diarre. Vid forstoppn ibs kan daremot bulkmedel fungera.
    Diarree ibs beror ofta pa stressad tarm och genom att ta det lugnt och ata snall och LATTSMALT mat (dvs inte fibrer) sa hjalper du tarmen att lugna sig.

Forstoppning beror pa en inaktiv tarm dar du kanske stressar mkt och ater mkt godis o skrap. da behovs ofta fibrer (ex bulkmedel men aven vanl spenatsoppa el kalsoppa satter fart)

• kackelmaja

Yoni

Lika lite som IBS okar risken for tarmcancer sa okar det inte heller risken for laktos- eller glutenintolerans.

Daremot kan man UPPLEVA att mar samre av vissa fodoamnen. Detta ar dock individuellt.

• M.G

Mia.Maria - Ursäkta, men jag blev bara lite nyfiken. Ofta när folk har negativa erfarenheter av distributörerna, skyller dom allt på hela företaget vilket är väldigt orättvist, då företaget är ett mycket seriöst företag, med hög kvalite på produkterna. Dom anstränger sig verkligen för att mota bort oseriösa distributörer.

• M.G

kackelmaja - Jag tror absolut att Psyllium kan hjälpa även mot diarre´ , det är väldigt skonsamt för tarmen. Vitt mjöl ska man nog vara väldigt försiktig med eftersom det klistrar igen tarmarna.

Jag tror definitivt att IBS och alla typer av förstoppningar kan öka risken för tarmcancer. Man kan även bli allergisk mot laktos och gluten.
    Immunförsvaret sitter ju i tarmen.

Aii - Jag brukar äta tabletter med lactobakterier. Det är ännu mer effektivt än livsmedel med bakterier.

• Aii

M.G

Jo jag har hör om några kapslar med magbakterier som finns på hälsokost. Men i väntan på den 25:e blir det proviva ;)

• Egg & milk

Jag har länge misstänkt att jag har ibs (ej fått diagnos, men de flesta symptom stämmer in) och jag upplever extra problem när jag äter frukt, framförallt bananer och äpplen.

Svar på tråden Mat för IBS-mage?