M.G.
Ja, alltså det går ju att göra något åt det, men man kommer alltid ha en känslig mage som man måste vårda, det var det jag menade med mitt inlägg...
Jag kommer t.ex. aldrig bli sån igen att jag kan äta vad som helst när som helst och magen är snäll som ett lamm, jag kommer alltid att vara tvungen att tänka på det. Man kan ju inte få något piller som ger en stålmagen tillbaka (I wish! )
IBS är en slags "paraplydiagnos" som rymmer magbesvär som antagligen är av olika ursprung, alla har inte en kass mage på grund av samma saker.
Min mage pajjade ihop av stress dvs. min personlighet, men också dålig kosthållning. Om jag hade s.a.s. låtit bli det ena (låta bli sin personlighet?) hade jag kanske inte haft IBS idag.
Svårt att veta.
Din mage kanske sa ajöss för att den inte fick tillräckligt med fibrer (vitt mjöl) och för mycket socker (obalans) och sen var det nån utlösande faktor kanske... ilska, sorg, stress, ångest, vad som.
Min mage är trilsken ibland, men det är ju när jag missköter den... *slår mig själv på fingrarna*, annars mår jag ju bra.