• Aii

Mat för IBS-mage?

Min mage har krånglat väldigt mycket till o från i flera år. Men den har varit extra jobbig sista tiden. Jag har funderat på laktosintolerans och ska testa mig för det idag, men min doktor tror snarare att jag kan ha ibs. Då ska man ju äta massa fibrer sa han och undvika dålig snabbmat.

Men vad ska jag äta egentligen? Vad finns det för recept som är snälla mot magen? Just nu verkar den inte gilla något... :(

• Svar på tråden Mat för IBS-mage?
  • Miss Cykel

Ja, jag gör så gott jag kan. Ibland är det svårt att motstå frästelsen, men jag känner direkt av det när jag "fuskar". Man får lära sig att leva med det, helt enkelt...

Men IBS är ju väldigt individuellt, så det gäller att hitta de produkter som man själv mår bra av och veta om vilka man ska hoppa över. Följer jag det som jag skrivit om ovan så mår jag betydligt bättre. Det svåra är bara ibland att följa det.

• Cornellia

har inte läst tråden men kommer med mina tips ändå. Har levt med min mammas IBS hela mitt liv, och jag har själv symptom.

För det första, IBS är ett samlingsnamn för en massa sjukdomstillstånd, vissa tips funkar utmärkt för vissa, medan för vissa blir det värre.

1. Mycket sömn
    2. Lite stress
    3. Se till att motionera
    4. LYSSNA PÅ SIGNALRNA (vad blir DU dålig av)
    5. Fuska inte. Även om det är nått du älskar, blir du dålig så låt bli!

För att komma på vad som är fel, skriv en fullständig dagbok, hur mår du allmänt (stressad, glad, depprimerad), vad har du ätit, hur reagerade kroppen.
    Efter ett tag kan du troligtvis se vad du mår dåligt av.

Du måste helt enkelt hitta din väg genom sjukdommen.

• Aii

Tack för alla tipsen :)
    Min mage har börjat lugna ner sig lite nu. Till viss del tror jag för att det börjar bli lite lugnare i skolan och så försöker jag tänka mer på vad jag äter.

Magen tycker om att börja dagen med maizenagröt. Och att äta i lugn och ro. Jag har märkt att för mycket fibrer inte är bra, precis som ni sagt här. Det gäller att hitta en balansgång.

Det svåra är att inte synda... "råkade" äta en risen på bussen och fick magknip...
    Annars har jag märkt nu när den är lugnare att bara jag äter lite mindre portioner och äter sakta så går det oftast bra.
    Jag var inte laktosintolrans visade provsavren men dricker ändå låglaktos för att slippa magknip.

Det ska bli spännade att se hur jag överlever alla frestelser nu i påsk...

• Stora A

Något som jag gjorde efter att ha tröttnat på både läkare och alternativa metoder var att jag under ca 3 veckor åt:

Frukost: yoghurt (utan socker och annat)

Lunch: i den mån det gick, ngt kokt lättsmält, lite mjälsyrade grönsaker

Middag: Fisk, kyckling, kasnke lite potatis och ngn morot kokt i buljong samt 2 glutenfria smörgåsar med kalkon.

Och detta var jätteintressant, efter några veckor började jag "prova" andra saker under dagen, t ex lite kaffe, en mjuk smörgås osv och då märkte jag direkt vad jag tålde och inte tålde!

Jag hade även väldigt svårt med fibrer men det har jag faktiskt tränat upp nu, genom att ätit en broccoli-bit och svullnat upp som en fotboll! så kan jag nu äta en tallrik med broccoli...nästan ;)

Inolaxol hjälpte mig jättemycket när jag inte fick behålla ngn mat, däremot tyckte jag inte att det hjälpte alls åt det andra hållet... :) Så efter 3 år slutade jag...

Äter nu nästan inga mediciner längre, och så länge jag håller mig till snäll mat kan jag t o m dricka ett glas vin eller äta godis ngn gång ibland!

• Miss Cykel

Det som är viktigt för mig också är att äta LÅNGSAMT! Jag har knappt ätit halva tallriken när de andra redan ätit upp, men min mage behöver det. Jag behöver tugga och tugga och tugga... Men som sagt, det här med IBS är ju ett samlingsnamn så det gäller att hitta vad som passar en själv bäst.

• Aii

Stora A: Din teknik tycker jag låter intressant. Jag är för oorganiserad för att orka föra matdagbok där jag skriver att jag äter. Är fisken o kycklingen också kokt när du äter den?

Och appropå vin, en fråga till alla: Finns det någon typ av alkohol som magen tål bättre? Jag har ju i stort bara druckit te, vatten och lite låglaktosmjölk de senaste veckorna. Jag ska på en fest i helgen och det vore kul om man kunde dricka ett glas av något i stället för bara vatten. Öl är ju kolsyrad och vin är väl surt för magen...

• Miss Cykel

Jag har inte hittat någon alkohol som är bättre än någon annan. Kolsyrad går bort för mig direkt, vin funkar ibland - testa ren sprit! ;)

• Aii

Ungsstekt lax och potatis verkar fungera för magen, det bjöd svärmor på idag. Men jag drack te i stället för kaffe efteråt

Miss Cykel: haha, lät gott det ;)Jag ska nog prova att blanda vodka med tranbärsjuice, kanske lite surt men ingen kolsyra iaf. Jag sitter och funderar på hur guinness kan vara, den är ju inte bubblig av kolsyra...
    Jag känner mig som värsta syndaren när jag funderar på sånt här ;)

• Stora A

Japp, allting har varit kokt! ;)
    Fisk , kyckling och en gång kött men det blev det inte igen... :( Blää!

Det enda jag kan dricka nu är vitt vin med så låg syra man hittar (fråga på systemet)och i det häller jag lite sprite, kan tyvärr inte dricka rent vin än!

• Stora A

Men ungstekt har fungerat riktigt bra också så länge man inte stoppar med massa smör eller sånt... ;)

Svar på tråden Mat för IBS-mage?