• Aii

Mat för IBS-mage?

Min mage har krånglat väldigt mycket till o från i flera år. Men den har varit extra jobbig sista tiden. Jag har funderat på laktosintolerans och ska testa mig för det idag, men min doktor tror snarare att jag kan ha ibs. Då ska man ju äta massa fibrer sa han och undvika dålig snabbmat.

Men vad ska jag äta egentligen? Vad finns det för recept som är snälla mot magen? Just nu verkar den inte gilla något... :(

• Svar på tråden Mat för IBS-mage?
  • kackelmaja

M.G.

Immunforsvaret ar de vita blodkropparna, de finns i blodet som visserligen strommar genom tarmen men det ar helt fel att saga att immunforsvaret sitter i tarmen. Har kan du lasa mer om immunforsvaret: sv.wikipedia.org/wiki/Immunf%C3%B6rsvar

Nar det galler tarmcancer tror jag du missuppfattat det lite ocksa, det har utdraget ar fran Karolinska sjukhusets websida:
    Orsakerna till tjocktarms- eller ändtarmscancer är i stort sätt okända, men det finns vissa faktorer som ökar risken. Hos cirka 5 procent av patienterna finns kända ärftliga faktorer och hos patienter med inflammatorisk tarmsjukdom, ulcerös kolit och Crohns sjukdom, finns också en ökad risk.

Har kan du ocksa lasa om tarmcancer. www.tarmcancer.nu/orsak.asp
    Caner i tarmen orsakar ofta forstoppning men inget sager att forstoppning orsakar cancer.

• Yoni

Kackelmaja

Men jag har lös mage och den blir jättebra av fibrer/ bulkmedel, hur förklarar du det?
    Kan det vara så att fibrer och bulkmedel tar upp vatten och blir fastare, så att mag- och tarminnehåll får en fastare konsistens, att det tar upp vatten från "massan" i tarmen?

Att bli laktosintolerant av IBS i meningen att cellerna slutar producera enzymet för alltid är väl mindre troligt, men om cellerna stressas eller mår dåligt kan de upphöra med det på ett kortare/längre perspektiv. Om cellerna skadas finns det ju inte heller lika många celler som kan producera det.

• Yoni

kackelmaja

Läste på PubMed om det där med laktosintolerant och IBS, och hittade att

"A lactose breath test should always be included in the diagnostic work-up for irritable bowel syndrome, as fermentation of malabsorbed lactose is likely responsible for triggering symptoms. Conversely, lactase deficiency is probably irrelevant in most subjects not affected by irritable bowel syndrome, within a moderate milk consumption." (Caprilli et al. ClinNutr.2004 Oct;23(5):996-1000)

Och det betyder, om jag förstår det rätt att många med IBS har problem med laktos, men att de inte är laktosintoleranta i meningen att de inte producerar enzymet, men att fermentering av icke digererad laktos ger problem hos personer med IBS.
    Så man kan ju säga att man då har problem med mjölksocker, men att man inte per se är laktosintolerant. Det är alltså någonting annat som gör att man inte kan bryta ner mjölksocker optimalt, men man gör det inte, likafullt.

Din kommentar gav mig anledning att kolla upp det, tack!
    Man lär sig något nytt varje dag.

• kackelmaja

stammer, jag fick sjalv gora bade laktos o glutentest. tror som du sager att vissa magar ar kansligare an andra och vetemjol och mjolk ar ju typiska matvaror man latt kanner sig uppblast eller lite magknipig av. sjalv far jag jattemycket slem i halsen nar jag dricker mjolk(!!) (el ater yoghurt o andra mjolkprodukter, dock ej lagat, som i pannkakor). Ratt skumt, maste alltid harkla och sa efterat men horde nanstans att mjolk okar slemproduktion? Blir val till att kolla det nu nar jag tanker pa det :)

• oneheart

har själv haft IBS problem så jag vet lite om hur det kan vara.. mitt bästa råd är att du under en tid prövar dig fram för vad just du tål. Det här med vilken mat man tål är såå individuellt o olika för person till person, en del mår bra av viss mat en annan person nåt annat osv. Själv tålde jag absolut inte för mkt fibrer - det blev ännu värre av det..:( Så prova dig fram o ta tid på dig, skriv ner vad du äter o hur du mår av olika födoämnen - efter ett tag ser du ett mönster o det blir lättare att välja det du mår bra av. Lycka till :D

• Yoni

M.G.

Jag säger inte att du missförstått, om det var mig du menade.
    Dock är jag skolad i klassisk medicin och tror på de förklaringsmodeller och metoder som den utvärderas utifrån, där ingår inte ayur veda eller olika tarmsköljningar. Anledningen till att de inte ingår är att de inte håller när man använder den kritiska granskningen som man har i klassisk medicin.

Sen kan man ju diskutera hur man ska utvärdera en metod eller en lära, men man måste ju i slutänden bestämma sig för något, och olika människor bestämmer sig för olika saker.

F.ö. sitter ofta placken(i den mån det finns sådana) i tjocktarmen , och det är inte där laktos bryts ner.

Det sägs ju ibland att det mesta av immunförsvaret sitter i tarmarna, men då menar man att det finns flest lymfnoder och att det förekommer mycket vita blodkroppar där, men tarmen är inte utgångspunkten för immunsystemet, endast ett område där det behövs i stor utsträckning eftersom många patogener kommer in i oss genom munnen och på grund av vår egen tarmflora.

Sen det här med olika hemsidor som privatpersoner har lagt upp... Det kan ju faktiskt stå vad som helst på dem. Jag litar hellre på material granskat av oberoende part.
    Men å andra sidan ingår ju det i den klassiska medicinen att tycka så...

• Bröllopstokiig

Nej det var inte dig jag menade utan det var kackelmaja det var riktat till.
    Jag vet att det var privata hemsidor men jag tyckte det stog väldigt bra förklarat där.

Jag tycker skolmedicinen har väldigt många brister, man får inte glömma bort att det finns mycket goda kunskaper också men när det gäller varför man blir sjuk eller får krämpor och vad man gör åt det, känner jag att jag inte riktigt har tilltro till den klassiska medicinen.

Jag kan ta ett exempel. Min man var så slut och nedgången, hade förkylningar med feber titt som tätt i många många år. Han uppsökte läkare för att kolla vad som var fel, att något var fel var uppenbart.
    Det togs en massa prover men dom hittade ingenting som var orsaken till det.
    Alla värden var bra på dom prover som togs.

Jag övertalade honom att gå till en Homeopat. Hon konstaterade att han hade Candida i hela kroppen, tarmfloran var bland det sämsta hon sett, vitamin/mineralstatusen var lika med noll.
    Hon hade sällan skådat någon med så dåliga värden. Hon tyckte det var otroligt att han orkade jobba och jag kan säga att det gjorde han knappt heller, han nästan rasade ihop när han klev innanför dörren. Hon undrade också om han inte hade en depression.

Nu är det 2 år sedan han började gå till henne och man kan inte tro att det är samma person, vilken skillnad! Redan efter 1 år var det en otrolig skillnad.
    Jag brukar fundera hur han skulle haft det om han inte gått till henne. Antagligen hade han varit väldigt deprimerad, ännu oftare förkyld och förmodligen utbränd.
    Jag vet många som har gått till läkare och inte fått någon hjälp men har blivit hjälpta av den Alternativa hälsovården.

Själv går jag på Kinesisk medicin och många av mina krämpor har blivit betydligt bättre. Jag kan med all säkerhet säga att jag inte skulle ha blivit hjälpt hos läkaren.

Är väldigt skeptisk till att man bara ger mediciner för att dämpa symptomerna i stället för att gå till botten med problemet.
    Att läkarna är uppköpta av läkemedelsföretagen känns inte heller tryggt.

• kackelmaja

Jag tror inte pa tarmskoljning som reningsmetod. Jag tror pa rening inifran dvs ata nyttigt och dricka vatten.
    Jag har gjort koloskopi och det sitter inte alls en massa plack dar inne utan ar lika rosa och fint som pa insidan av kinden.

• M.G

kackelmaja - Naturligtvis mår tarmarna bra av nyttig mat och vatten, men jag tror tyvärr att det är sällan det räcker med det.

Svar på tråden Mat för IBS-mage?