• Aii

Mat för IBS-mage?

Min mage har krånglat väldigt mycket till o från i flera år. Men den har varit extra jobbig sista tiden. Jag har funderat på laktosintolerans och ska testa mig för det idag, men min doktor tror snarare att jag kan ha ibs. Då ska man ju äta massa fibrer sa han och undvika dålig snabbmat.

Men vad ska jag äta egentligen? Vad finns det för recept som är snälla mot magen? Just nu verkar den inte gilla något... :(

• Svar på tråden Mat för IBS-mage?
  • Yoni

M.G

(shit va vi kapar tråden, förlåt TS)

Att läkarna är uppköpta av läkemedelsföretagen är inte sant, det fungerar inte längre så som det gjorde förr, med bjudresor och reklam direkt till läkarna. Läste i Dagens Medicin om att Pfizer precis har slutat ha läkemedelskonsulenter eftersom de, efter de nya reglerna, inte kan göra sitt jobb.

Dessutom formar patienterna vården också, väldigt många människor tycker att det har varit ett bra möte med doktorn om de går därifrån med ett recept i handen, får de inte det så blir de missnöjda och tycker att läkaren inte har gjort sitt jobb.
    Då blir ens händer som läkare ganska bundna...

Min åsikt är att homeopati, akupunktur, kinesologi, ayur veda, holistisk medicin etc. många gånger kan erbjuda patienten värden som den traditionella vården inte kan. Idag på vårdcentralen får läkaren 15 min för varje patient där man ska tillgodose alla behov en patient har: Smärta, oro, ångest, ensamhet, andra fysiska symptom. Detta är i många fall inte möjligt, men detta hålrum som bildas fylls av andra discipliner.
    Jag vet inte hur det ser ut i fråga om kostnad per patientbesök hos en homeopat, men jag tror att homeopaten har mer tid att lyssna och "se" patienten, och DET tror jag är viktigt.

Sinnet, "själen" om man vill, tror jag har stor inverkan på hur man mår och man kan bli sjuk fysiskt av att vara ledsen, ha ångest och vara stressad. Den biten är inte alltid uppmärksammad inom skolmedicinen idag, men jag tror det kommer att bli bättre.

Har själv gått på akupunktur och annat, och blivit bättre, men jag ser det som att jag behövde bli "sedd" i mina problem och att tillsammans med de råd som jag fick där (börja träna, ät bättre, sov mer, lyft rätt etc) så mår jag bättre idag.

Har dessutom gått i KBT (kognitiv beteendeterapi) för att jag inte klarar av stress så bra, vilket har lett till att jag har blivit bättre i magen.

Sammanfattningsvis så tycker jag att man inte ska underskatta de mjukare värdena, de är viktigare än man tror, och att bara för att man behöver att nån lyssnar så betyder det inte att man inte har fysiska sypmtom av det.

• Aii

Yoni
    Det är lungt ;)
    Vad fick du lära dig på KBT. Jag tror att mina mage är förstörd beror nästan helt på att jag är lättstressad.

Nu har jag köpt Lactiplus på apoteket med snälla magbakterier

• M.G

Ja, det är klart om en patient går till en läkare vill man ju ha något för pengarna. Skulle man inte få ett recept känns det som man inte skulle få någon hjälp alls som läget ser ut just nu. Det jag menar är att man borde ändra hela sättet att se på problemen, det skulle finnas andra behandlingar osv.
    Tex. när man tar vitaminstatusprover visar inte proverna att något är fel förrän man har en väldigt stor brist.

Många som jag känner som har högt blodtryck får väldigt liten information, eller ingen alls, vad man kan göra för att få ner trycket. Man råder dom t.o.m att äta Becel.

Det lät väldigt intressant med KBT.
    Har för mig att man kan köpa en ljudbok med KBT. Tror du att det funkar? vet inte så mycket om KBT.
    Jag tror även min dåliga mage beror på stress.

• Yoni

Aii och M.G

Angående KBT så är det ju individuellt varför man inte klarar stress, så jag har ju mina skäl/mitt beteende som förstör för mig, andra har ju andra saker som påverkar dem, men generellt Är KBT inrikttat på att ge verktyg för att klara av problemen.
    Det är inte som dynamisk terapi där man pratar mycket om det som orsakat problemet, utan mer fokuserar på att "OK, nu är det så här, men hur kan vi göra så det funkar för dig?" Min terapeut frågade förstås vad jag trodde att det berodde på att jag inte klarade av det jobb jag hade då, men vi pratade mest om att lägga om tankemönster och beteenden så att jag inte hamnar i såna situationer igen.
    I KBT tittar man på tankemönster som är skadliga och hur man ändrar dem.

Det är inget "Nu ska vi prata om din mamma" om man inte tycker att det är just mamma som är problemet, och inget att ta fram förträngda minnen, inget om fallosavund och så vidare.

Jag fick boktips som jag kan dela med mig av:

*Att ta sig upp när man är nere, Tanner och Ball
    *De tio dummaste misstagen klyftiga människor gör och hur man undviker dem, deWolf och Freeman
    *Fri från oro, ångest och fobier, Wisung

• Yoni

Angående blodtryck:

Då undrar jag vart de har varit och vilka läkare de har träffat. Idag ska läkare ge hela bilden varför man har högt blodtryck och inte bara skriva ut läkemedel utan ge t.ex. motion på recept etc. Det första som rekommenderas när man har högt blodtryck är livsstilssförändring: Ökad motion, lägga om kosten, inte stressa, men ibland kan ju trycket redan vara så högt att man måste få ner det på en gång, och då blir det läkemedel också.
    Detta görs vad jag vet i stor utsträckning, i alla fall där jag bor (Östergötland) och jag vet att det läggs stor tonvikt vid det på läkarutbildningen idag.
    Men det finns säkert läkare som inte gör det också, gamla gardet osv.

Sen är det ju så att man som läkare inte kan rekommendera t.ex. tarmsköljning eftersom det inte finns bevis (enligt utvärderingssystemet som finns inom skolmedicinen) för att det fungerar mot t.ex. IBS eller allergier eller barnlöshet. Men det KAN ju funka för vissa, och om man då kommer till läkaren och säger att "du, jag har gått på meditation och tarmsköljning och jag tycker att jag mår bättre" så kommer vederbörande inte att säga emot, det DU tycker är ju viktigast i DIN upplevelse, och du mår ju bättre.

Frågan som man då måste ställa sig är om man mår bättre ur ett medicinskt perspektiv eller ur ett själsligt perspektiv. Själen hänger ju ihop med den fysiska hälsan, men läkare idag botar ju inte själen.

Jag hoppas att du förstår...

En läkare som skulle rekommendera tarmsköljningar skulle vara ute på tunn is eftersom det inte finns statistik på att det fungerar, det är inte mätbart enligt hans/hennes disciplin.

Jag tror attt man måste tro också, man måste vilja att det fungerar... Själen som sagt.

• Yoni

Angående vitaminbrister:

Värdena är baserade på vad normalpopulationen har för värden utan att visa symptom på sjukdom/bristsymptom, så man kan ju rent teoretiskt ligga under eller över utan att vara sjuk.

Likadant kan man ju vara sjuk fast man ligger inom referensintervallet, men det är ju inte så vanligt eftersom de flesta är som folk är mest...

Man måste ju dra gränsen nånstans.

• M.G

Jag tror att många är sjuka/har krämpor för att de får i sig alldelens för lite vitaminer/mineraler osv. via kosten, men skolmedicinen är ju inte riktigt inne på den linjen.

Vad jag har hört så har det värdet för normalt blodsocker höjts ganska mycket på senare tid pga att större delen av befolkningen har högre värden nu pga felaktig kost.

Jag förstår att en läkare inte kan rekomendera alternativa behandlingar som det ser ut nu, men jag tror att den svenska hälsovården kommer att måsta ändra sitt tänkande.

Tack för tipsen om böckerna. Dom måste jag kolla upp.

Hittade ett tips på en bok i nyaste Må Bra.
    Fri från magbesvär med Kristina Andersson (Näringsfysiolog).
    Man får recept, tips på huskurer och listor med bra och olämplig mat vid halsbränna, magsår, stressmage och även andra åkommor som Chrons och IBS:

• Aii

Jag puffar lite i tråden för att se om jag kan få några tips på recept.

Kokt fisk borde väl vara snällt?

• Miss Cykel

Själv har jag haft IBS så länge jag kan minnas, men fick diagnosen för 1,5 år sedan.

Här är några tips som jag fick av en dietist jag träffade:

* Ät gärna yoghurt med acidofilus och bifilus

* Drick en Proviva-shot/dag (rekommenderas!!). Ta shotsen istället för Provivas dryck. Om du väljer drycken måste du dricka 4 dl för att få i dig samma mängd bakterier som en shot.

* Ät inte frukter som innehåller fruktos, dvs äpplen, päron osv. De är laxerande. Ät banan eftersom den innehåller stärkelse som är bättre i detta sammanhang.

* Drick inte kolsyra

* Tugga inte tuggummi

* Ät gärna kokt mat

* Undvik starkt kryddad mat.

Kommer inte på något mer just nu, men ett tips är att skriva matdagbok i en månad. Skriv upp exakt allt du äter och skriv också ned hur du mår efteråt. När en månad har gått kan man hitta mönster. I mitt fall märkte jag att jag inte kan äta för fet mat och att min dåliga mage oftast kommer i slutet av veckan. Det trodde läkare berodde på att jag byggt upp stressen i början av veckan, och att det visade sig på magen framåt helgen.

Oj, vad långt det blev! Men jag blev så entusiastisk eftersom min mage upptar så stor del av mitt liv och mitt tänkande. Skulle gör vad som helst för att ha en "snäll" mage!!

• rosen06

Tack Miss Cykel!

Antar att Du hunnit praktisera dessa tips från dietisten, och att de hjälpte? =)

Svar på tråden Mat för IBS-mage?