M.G
(shit va vi kapar tråden, förlåt TS)
Att läkarna är uppköpta av läkemedelsföretagen är inte sant, det fungerar inte längre så som det gjorde förr, med bjudresor och reklam direkt till läkarna. Läste i Dagens Medicin om att Pfizer precis har slutat ha läkemedelskonsulenter eftersom de, efter de nya reglerna, inte kan göra sitt jobb.
Dessutom formar patienterna vården också, väldigt många människor tycker att det har varit ett bra möte med doktorn om de går därifrån med ett recept i handen, får de inte det så blir de missnöjda och tycker att läkaren inte har gjort sitt jobb.
Då blir ens händer som läkare ganska bundna...
Min åsikt är att homeopati, akupunktur, kinesologi, ayur veda, holistisk medicin etc. många gånger kan erbjuda patienten värden som den traditionella vården inte kan. Idag på vårdcentralen får läkaren 15 min för varje patient där man ska tillgodose alla behov en patient har: Smärta, oro, ångest, ensamhet, andra fysiska symptom. Detta är i många fall inte möjligt, men detta hålrum som bildas fylls av andra discipliner.
Jag vet inte hur det ser ut i fråga om kostnad per patientbesök hos en homeopat, men jag tror att homeopaten har mer tid att lyssna och "se" patienten, och DET tror jag är viktigt.
Sinnet, "själen" om man vill, tror jag har stor inverkan på hur man mår och man kan bli sjuk fysiskt av att vara ledsen, ha ångest och vara stressad. Den biten är inte alltid uppmärksammad inom skolmedicinen idag, men jag tror det kommer att bli bättre.
Har själv gått på akupunktur och annat, och blivit bättre, men jag ser det som att jag behövde bli "sedd" i mina problem och att tillsammans med de råd som jag fick där (börja träna, ät bättre, sov mer, lyft rätt etc) så mår jag bättre idag.
Har dessutom gått i KBT (kognitiv beteendeterapi) för att jag inte klarar av stress så bra, vilket har lett till att jag har blivit bättre i magen.
Sammanfattningsvis så tycker jag att man inte ska underskatta de mjukare värdena, de är viktigare än man tror, och att bara för att man behöver att nån lyssnar så betyder det inte att man inte har fysiska sypmtom av det.