• kackelmaja

Mat för IBS-mage?

som Ölandstok namnde, sa ar fibrer inte alltid losningen. Fortst maste man veta vilken typ av ibs man har.

1) Har du diarre ibs eller forstoppnings ibs?
    2) Hitta ratt metod utifran dina besvar.

Vid diarre ibs ar bulkmedel det SAMSTA du kan ata eftersom du stressar tarmen att jobba mer + mer diarre. Vid forstoppn ibs kan daremot bulkmedel fungera.
    Diarree ibs beror ofta pa stressad tarm och genom att ta det lugnt och ata snall och LATTSMALT mat (dvs inte fibrer) sa hjalper du tarmen att lugna sig.

Forstoppning beror pa en inaktiv tarm dar du kanske stressar mkt och ater mkt godis o skrap. da behovs ofta fibrer (ex bulkmedel men aven vanl spenatsoppa el kalsoppa satter fart)

• kackelmaja

Yoni

Lika lite som IBS okar risken for tarmcancer sa okar det inte heller risken for laktos- eller glutenintolerans.

Daremot kan man UPPLEVA att mar samre av vissa fodoamnen. Detta ar dock individuellt.

• kackelmaja

M.G.

Immunforsvaret ar de vita blodkropparna, de finns i blodet som visserligen strommar genom tarmen men det ar helt fel att saga att immunforsvaret sitter i tarmen. Har kan du lasa mer om immunforsvaret: sv.wikipedia.org/wiki/Immunf%C3%B6rsvar

Nar det galler tarmcancer tror jag du missuppfattat det lite ocksa, det har utdraget ar fran Karolinska sjukhusets websida:
    Orsakerna till tjocktarms- eller ändtarmscancer är i stort sätt okända, men det finns vissa faktorer som ökar risken. Hos cirka 5 procent av patienterna finns kända ärftliga faktorer och hos patienter med inflammatorisk tarmsjukdom, ulcerös kolit och Crohns sjukdom, finns också en ökad risk.

Har kan du ocksa lasa om tarmcancer. www.tarmcancer.nu/orsak.asp
    Caner i tarmen orsakar ofta forstoppning men inget sager att forstoppning orsakar cancer.

• kackelmaja

stammer, jag fick sjalv gora bade laktos o glutentest. tror som du sager att vissa magar ar kansligare an andra och vetemjol och mjolk ar ju typiska matvaror man latt kanner sig uppblast eller lite magknipig av. sjalv far jag jattemycket slem i halsen nar jag dricker mjolk(!!) (el ater yoghurt o andra mjolkprodukter, dock ej lagat, som i pannkakor). Ratt skumt, maste alltid harkla och sa efterat men horde nanstans att mjolk okar slemproduktion? Blir val till att kolla det nu nar jag tanker pa det :)

• kackelmaja

Jag tror inte pa tarmskoljning som reningsmetod. Jag tror pa rening inifran dvs ata nyttigt och dricka vatten.
    Jag har gjort koloskopi och det sitter inte alls en massa plack dar inne utan ar lika rosa och fint som pa insidan av kinden.

Svar på tråden Mat för IBS-mage?