• Aii

Mat för IBS-mage?

Min mage har krånglat väldigt mycket till o från i flera år. Men den har varit extra jobbig sista tiden. Jag har funderat på laktosintolerans och ska testa mig för det idag, men min doktor tror snarare att jag kan ha ibs. Då ska man ju äta massa fibrer sa han och undvika dålig snabbmat.

Men vad ska jag äta egentligen? Vad finns det för recept som är snälla mot magen? Just nu verkar den inte gilla något... :(

• Svar på tråden Mat för IBS-mage?
  • Aii

Min mage är verkligen stresskänslig. Och jag har väldigt mycket med min utbildning nu så det förvånar mig inte egentligen att den slår bakut, det ha den (magen alltså ;) ) gjort förut.
    Fet mat, ägg och pannkakor är sånt som jag normalt får ont i magen av. De senaste månaderna känns det som att de flesta mejeriprodukter ställt till det.
    Jag får ta och kolla upp Psyllium. Idag har jag köpt proviva o lite annat med snälla bakterier, ska se om det får magen lite lugnare.

• Aii

M.G

Jo jag har hör om några kapslar med magbakterier som finns på hälsokost. Men i väntan på den 25:e blir det proviva ;)

• Aii

Yoni
    Det är lungt ;)
    Vad fick du lära dig på KBT. Jag tror att mina mage är förstörd beror nästan helt på att jag är lättstressad.

Nu har jag köpt Lactiplus på apoteket med snälla magbakterier

• Aii

Jag puffar lite i tråden för att se om jag kan få några tips på recept.

Kokt fisk borde väl vara snällt?

• Aii

Tack för alla tipsen :)
    Min mage har börjat lugna ner sig lite nu. Till viss del tror jag för att det börjar bli lite lugnare i skolan och så försöker jag tänka mer på vad jag äter.

Magen tycker om att börja dagen med maizenagröt. Och att äta i lugn och ro. Jag har märkt att för mycket fibrer inte är bra, precis som ni sagt här. Det gäller att hitta en balansgång.

Det svåra är att inte synda... "råkade" äta en risen på bussen och fick magknip...
    Annars har jag märkt nu när den är lugnare att bara jag äter lite mindre portioner och äter sakta så går det oftast bra.
    Jag var inte laktosintolrans visade provsavren men dricker ändå låglaktos för att slippa magknip.

Det ska bli spännade att se hur jag överlever alla frestelser nu i påsk...

• Aii

Stora A: Din teknik tycker jag låter intressant. Jag är för oorganiserad för att orka föra matdagbok där jag skriver att jag äter. Är fisken o kycklingen också kokt när du äter den?

Och appropå vin, en fråga till alla: Finns det någon typ av alkohol som magen tål bättre? Jag har ju i stort bara druckit te, vatten och lite låglaktosmjölk de senaste veckorna. Jag ska på en fest i helgen och det vore kul om man kunde dricka ett glas av något i stället för bara vatten. Öl är ju kolsyrad och vin är väl surt för magen...

• Aii

Ungsstekt lax och potatis verkar fungera för magen, det bjöd svärmor på idag. Men jag drack te i stället för kaffe efteråt

Miss Cykel: haha, lät gott det ;)Jag ska nog prova att blanda vodka med tranbärsjuice, kanske lite surt men ingen kolsyra iaf. Jag sitter och funderar på hur guinness kan vara, den är ju inte bubblig av kolsyra...
    Jag känner mig som värsta syndaren när jag funderar på sånt här ;)

• Aii

Äter jag mycket eller fort så är det toan som väntar efter ett tag.
    Annars är min mage så att den blåser upp sig väldigt. det kan den göra både när jag inte äter på länge och är hungrig eller när jag ätit mycket eller fel. Jag har en vårjacka som sitter löst och ledigt på mig när magen mår bra men när den blir uppblåst fyller jag ut jackan så den sitter riktigt tajt...

• Aii

Det där med toabesök känner jag igen. Jag tycker fortfarande att et är pinsamt att behöva gå på toa, ibland flera gånger på en dag. Men jag är väldigt glad för att jag ändå klarar av det.
    Jag läser sista terminen på en audionomutbildning på universitetet. Jag tror att min mage har krånglat så mycket nu är för att det är sluttentor och uppsatser och dags att börja söka jobb och byta bostad... Jag skulle behöva kunna koppla bort magen och huvudet så att när jag är stressad så påverkas inte magen... Det vore nått det ;)

• Aii

Många säger att man inte ska tugga tuggummi när magen krånglar. Varför? Sväljer man luft, lurar magen att man äter? Jag är bara nyfiken

• Aii

ojojoj, idag hade vi avslutningsmiddag för min utbildning och vi blebv bjudna på restaurang. det var tre-rätters och kaffe o drinkar. Det var så gott och som tur var tog det ett tag innan magen insåg att jag inte alls åt snäll mat ;)i morgon går jag väl kompensera med maizenagröt istället... Det är tur jag inte är diabetiker iaf när jag är så dålig på att sköta mig ;)

• Aii

Lysmask: Jag tror det var nån i tråden som tipsade om det men det är värt att upprepa :) Valios laktosfria mjölk är jättegod. Den är inte söt som vanlig låglaktosmjölk jag provat. Enda tråkiga är att den kostar ca 18 kr för en liter

• Aii

Min mage varierar sig mellan uppblåst/svullen, hård och lös. Jag har svårt för mjölkprodukter, stark och fet mat samt stress.

Svar på tråden Mat för IBS-mage?